Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För skraltig skrinda?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-06-29 00:23

Som tekniskt obevandrad har jag börjat fråga mig om inte min gamla skrinda - eMac 700 MHz, 128 MB, köpt 2002 - är för skraltig för den nya sortens belastning. Den gick felfritt, fast lite långsamt, med MacOS 10,1, men sen jag installerade Panther och ökade ut minnet till 384 (blir det väl) MB har den börjat konstra. Ibland verkar det till exempel ta en kvart för den att gå in på .Mac Mail eller att hoppa tillbaka till Telias startsida. Ibland går det på ögonblicket. Jag har prövat med att stänga av och försöka igen och då går det snabbt ett tag men sen tappar den fart. Jag borde lära mig mer om tekniken hos den utrustning jag använder så mycket, men jag tycks aldrig hinna. Därför hoppas jag att någon här med bättre insikter vill hjälpa mig med något svar på min undran.

Jag tror att du trots allt har för lite internminne. Att det går snabbt i början och sen segar tyder på att datorn börjar "swappa" dvs. använda hårddisken då internminnet inte räcker till.
Jag är ingen expert på detta, någon som vet mer om saken kanske kan svara på om mina funderingar kan stämma?

/K

Ursprungligen av Kristofer G:

Jag tror att du trots allt har för lite internminne. Att det går snabbt i början och sen segar tyder på att datorn börjar "swappa" dvs. använda hårddisken då internminnet inte räcker till.
Jag är ingen expert på detta, någon som vet mer om saken kanske kan svara på om mina funderingar kan stämma?

/K

Det låter onekligen som om problemet beror på det du skriver. OSX Akilleshäl = för lite minne.

För att se om problemet ligger i mjukvara kan du ju testa att installera om OS X.

/K

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 01:41

Min iMac G3/350 från 1999 är mycket snabbare än vad min iBook G3/600 från 2001 är. iMacen har 512 MB minne och iBooken har bara 128 MB*.
Så egentligen handlar det inte om hur gammal en Mac OS X-dator är, det handlar mest om minnet.

[size="1"]*Jag kan inte köpa mer minne till den eftersom den bara är lånad (långtidslånad visserligen, men ändå...)[/size]

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-06-29 06:34

Tack för upplysningar. Jag försöker installera om och hjälper inte det så bir det väl mera minne. Är man på säkra sidan med 2 x 256?

1
Bevaka tråden