Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lägger ner ADC

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Steve Jobs presenterar nya bildskärmar på WWDC i San Francisco - samtidigt tillkännager man att ADC-standarden äntligen försvinner ifrån Macarna.

Apple har alltid valt egna vägar och är ofta först med nya standarder. När man lanserade digitala bildskärmar med DVI-anslutningar på Power Macintosh G4 valde man en standard som även används på PC-datorer. Under 2000 lanserades ADC - en ny standard med inbyggd strömförsörjning och USB som gjorde att antalet sladdar på baksidan av din Power Mac minskade rejält. Tyvärr har inte Powerbook eller iBook kunnat erbjuda strömförsörjning på samma sätt vilket krävt en dyr DVI-ADC adapter för den som vill ansluta en Apple bildskärm till en bärbar Mac.

Nu är det slut med ADC och Apple går tillbaka till DVI - något som vi trots allt uppmuntrar. Troligen leder detta till att fler bildskärmar säljs till PC-användare dessutom, ingen gör lika snygga skärmar som Apple just nu.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 20:39

Iofs.

Men ADC var / är väldigt bekvämt och bra…
Kan inte pezetjommarna byta istället?

Bra, Apple förstod att bygga in sig med en egen standard inte direkt var en sån bra idé. Skönt att höra då Apple har gjort det misstaget förut.

ADC är underbart. Apple kanske skulle släppt det fritt Ala Firewire så att det blev en standard i stället för leken DVI? Dubbla DVIportar för att klara bandbredden till 30an= LEK.

Ursprungligen av shompa:

ADC är underbart. Apple kanske skulle släppt det fritt Ala Firewire så att det blev en standard i stället för leken DVI? Dubbla DVIportar för att klara bandbredden till 30an= LEK.

ADC _är_ DVI, men med proprietära kontakter, samt USB och el i samma kabel. Då är det väl mycket bättre att göra som man gjort nu. Alla kan använda grejerna, och de som bara vill ha en kabel mellan skärm och dator får det (nästan). Vidare skulle ADC inte klara att sända tillräckligt med ström för att driva 30-tumsskärmen.

Det här kommer med all sannolikhet att vara ett ordentligt uppsving för Apple på skärmförsäljningsfronten!

ÄNTLIGEN !!!
DVI istället för ADC...
och dessutom har apple kommit på att VESA upphängningar är standard...

bra bra !!!!

såg just att det är systemkrav på dom nya skärmarna, OS X 10.2.8 eller högre...
det måste ju vara pga USB o FireWire kontakterna...
men om man skiter i den biten, skulle vara kul att veta om dom ens funkar under OS 9...

det är egentligen bara en liten detalj som stör mig med dessa nya skärmarna...
för dom peganra som det kostar, så skulle jag faktiskt vilja ha möjlighet till att koppla in 2 datorer till skärmen, vilket är så gott som standard på alla större skärmar nuförtiden...

Men?!

Har inte nya G5-serien en ADC-port (+ en DVI) på grafikkortet?! J_vligt dumt!

  • Medlem
  • 2004-06-28 22:18
Ursprungligen av iJohannes:

Men?!

Har inte nya G5-serien en ADC-port (+ en DVI) på grafikkortet?! J_vligt dumt!

Vad är det som gör det så jävla dumt att man kan använda sin nästan nya skärm med sin helt nya dator?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-28 22:27
Ursprungligen av Baron:

Vad är det som gör det så jävla dumt att man kan använda sin nästan nya skärm med sin helt nya dator?

Att Apple inte sett till att de gamla grafikkorten i G5an klarade av Dual-Link DVI. Dual-Link DVI är inget nytt, man använder bara fler pinnar av de som finns i den gamla vanliga DVI-kontakten. Ja vem vet, deras gamla kort kanske klarar av det rent tekniskt och har signalerna framdragna i kontakten men att det inte släpper nån drivrutiner för att slå på funktionen.

Matrox Parheliakort har klarat detta länge. Sen de kom för 2 år sen ungefär. Det är sådana kort man fått med när man köpt Viewsonic eller IBMs högupplösta monitor.

Jag har letat runt en stund och insett att många nya grafikkort för under 1000-lappen till PC också klarar av det numera.

Ursprungligen av Baron:

Vad är det som gör det så jävla dumt att man kan använda sin nästan nya skärm med sin helt nya dator?

Det var ungefär det som "molia" skrev efteråt som jag pekade på. Dessutom måste nya G5-ägare tycka att det är lite skumt att man har en ADC-port nu när Apple skrotat ADC. Vill man köra två skärmar (Apples nya eler andra märken) blir det till att adaptera. Men det är kanske bara jag som tycker detta är onödigt förvirrande av Apple.

Min tips: Uppdatera grafikkortet i G5:orna.

Senast redigerat 2004-06-28 23:23
  • Oregistrerad
  • 2004-06-29 10:47
Ursprungligen av iJohannes:

Dessutom måste nya G5-ägare tycka att det är lite skumt att man har en ADC-port nu när Apple skrotat ADC. Vill man köra två skärmar (Apples nya eler andra märken) blir det till att adaptera. Men det är kanske bara jag som tycker detta är onödigt förvirrande av Apple.

Nä, du är inte ensam om att tycka att det är lite onödigt. Jag har köpt en ny G5:a och väntat med skärmköp tills nu. Hade hellre sett två DVI-portar såklart, men man kan ju förstå att de vill göra det möjligt att köra de äldre skärmarna. Antagligen är det fler som gör det än som använder två skärmar till samma dator.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-29 10:51
Ursprungligen av iJohannes:

Det var ungefär det som "molia" skrev efteråt som jag pekade på. Dessutom måste nya G5-ägare tycka att det är lite skumt att man har en ADC-port nu när Apple skrotat ADC. Vill man köra två skärmar (Apples nya eler andra märken) blir det till att adaptera. Men det är kanske bara jag som tycker detta är onödigt förvirrande av Apple.

Min tips: Uppdatera grafikkortet i G5:orna.

De allra flesta köper väl inte helt nya system? Den som bara byter ut datorn, men behåller sin gamla skärm är säkert glad för att det ADC-kontakten är kvar. Den som vill ha en extra skärm köper en med DIV-kontakt.

Är man så avancerad att man nyköper både en PowerMac och nya skärmar samtidigt, då kan man nog fatta hur man använder en adapter.

  • Medlem
  • 2004-06-29 11:23

Den enda vettiga lösningen...

När Apple fick chansen att börja sälja en 30-tummare så hade man två problem:

1. Det går inte att dubbla digitala kanaler (Dual Link) i en ADC kontakt, det går däremot i DVI. Detta måste till för att kunna driva alla pixlar i den nya 30-tummaren (har med den maximala bandbredden i sladden att göra) .

2. 30-tummaren drar mer ström än vad ADC-kontakten (dvs egentligen AGP-slotten på befintliga moderkort) kan leverera (max 3,6A, 25V).

Antingen väljer man att skippa 30-tummaren och låta Dell (eller nån annan) bli först eller så väljer man att byta till DVI.

Självklart väljer man då att byta till DVI...

Egentligen tråkigt att ADC försvinner, det förenklade helt klart anslutningen och minskade sladdhärvan. Det blir ju inte enklare för de som kör PowerBook heller - istället för den gamla ADC-DVI adaptern måste man istället ha en lös nätadapter som är nästan lika stor...

Å andra sidan så är det fortfarande bara en sladd som går till skärmen och det är ju det som märks mest. Dessutom har Apple lagt till en ny finess som inte fanns tidigare: FireWire, nu blir det ännu enklare att koppla in iPoden eller videokameran.

Slutligen finns det en annan fördel: Förhoppningsvis kan Apple öka försäljningen av skärmar kraftigt till PC-marknaden. Rimligen borde detta resultera i bättre priser och mer intäkter för Apple.

För övrigt så är DVI inte en enhetlig standard utan det finns ett antal varianter, kolla t ex på
http://www.kjell.com/kjellfakta/DVI/
för en bra sammanställning.

  • Medlem
  • 2004-07-11 01:08

[QUOTE="wolf"]
Egentligen tråkigt att ADC försvinner, det förenklade helt klart anslutningen och minskade sladdhärvan. Det blir ju inte enklare för de som kör PowerBook heller - istället för den gamla ADC-DVI adaptern måste man istället ha en lös nätadapter som är nästan lika stor.../QUOTE]

Fast fler sladdar blir de ju iofs inte, bara fler kontakter i andra änden på sladden. Den kabeln som går från skärmen är en specialkabel som har DVI, USB och FireWire (även ström?) i ett men som sedan grenas ut till tre (eller ev. fyra med ström) i den ände som man ansluter till datorn. Möjligen kan man klaga på att det ändå blir en specialkabel men många platta bildskärmar från Samsung och andra har ju signalkabeln fast ansluten på skärmsidan. Och hur ofta brukar man koppla ur/koppla in skärmen på sin stationära dator, den står ju där den står efter att man kopplat in den första gången. Och för Powerbook:ar är det inte mindre krångligt än tidigare. Har svårt att se en nackdel med detta.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2004-06-29 11:42
Ursprungligen av iJohannes:

Men?!

Har inte nya G5-serien en ADC-port (+ en DVI) på grafikkortet?! J_vligt dumt!

Du kan välja Nvidia 6800 till din nya G5:a istället på Applstore. Då får du 2 x DVI. Men även om du köper en G5:a med 1 x ADC och 1 x DVI så kostar en konverterare från ADC till DVI ett par hundra. Så det är väl inte så himla dumt?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-06-28 22:08

Jag trodde utifrån rubriken att apple skulle lägga ner Apple Developer Connection = (ADC). En fler tydig förkortning

Ursprungligen av tok:

Jag trodde utifrån rubriken att apple skulle lägga ner Apple Developer Connection = (ADC). En fler tydig förkortning

Jag med då jag läste det från början!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 22:12

Bra. Nu väntar jag bara på att Apple ska släppa en bättre mus.

Ursprungligen av Mondo:

Bra. Nu väntar jag bara på att Apple ska släppa en bättre mus.

Den som väntar på nått gott.

J.

  • Medlem
  • 2004-06-29 08:59

Jag kan bara konstatera att summan av sladdarna verkar vara konstant. Mindre sladdar med Airport jämnas ut med nya sladdar till skärmar. 'Same, same, but different'

Stavning

Senast redigerat 2004-06-29 09:46
  • Medlem
  • 2004-06-29 12:39
Ursprungligen av Jonathan:

Den som väntar på nått gott.

...väntar ofta förgäves.

Det innebär att jag måste köpa en DVI- till ADC-adapter till min 20" Cinema display när jag byter grafikkort, en inte helt önskad merkostnad. (379.- +Ringholm på Macoteket, nej fan också... den är ju åt "fel håll". Man får hoppas att det kommer att finnas som tillbehör)

(Om jag minns rätt så medföljde en ADC- till VGA-adapter men den kommer man ju inte att ha mycket nytta av i detta fall.)

Nvidia bonus igen?

Notera att ATI nyligen släppte ett uppgraderingskort med ADC och DVI, inte ADC och VGA. Apple sätter återigen ny "standard". Nu genom att digital signal får företräde.

Jag tror inte att Apple kommer att sälja så många av de nya skärmarna till WinPC, DVI eller ej. De är för dyra och plåtburkens skärm har inte alls samma fräcka modernitet i designen som plastburkarnas fräcka ljus och djup. Innan kunde designen kompensera för att Apples skärmar var tekniskt underlägsna. Formac, som ju härmar Apple så mycket de vågar, har ju en helt annan kontrast. Fast de är ju inte "wide".

Apple verkar inte själva ha tänkt igenom (?) hur 30-tummaren skall fungera med powerbook. De skriver:
• Industry standard DVI connector for direct attachment to Power Mac PowerBook as well as Windows-based desktops
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=M9179
Men det räcker inte med DVI. Det krävs en G5a och Nvidiakortet. Så till hösten kommer en Powerbook G5 med Nvidia 6800 ToGo? Whoa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 19:59
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Notera att ATI nyligen släppte ett uppgraderingskort med ADC och DVI, inte ADC och VGA. Apple sätter återigen ny "standard". Nu genom att digital signal får företräde.

Jag tror inte att Apple kommer att sälja så många av de nya skärmarna till WinPC, DVI eller ej. De är för dyra och plåtburkens skärm har inte alls samma fräcka modernitet i designen som plastburkarnas fräcka ljus och djup. Innan kunde designen kompensera för att Apples skärmar var tekniskt underlägsna. Formac, som ju härmar Apple så mycket de vågar, har ju en helt annan kontrast. Fast de är ju inte "wide".

Apple verkar inte själva ha tänkt igenom (?) hur 30-tummaren skall fungera med powerbook. De skriver:
• Industry standard DVI connector for direct attachment to Power Mac PowerBook as well as Windows-based desktops
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=M9179
Men det räcker inte med DVI. Det krävs en G5a och Nvidiakortet. Så till hösten kommer en Powerbook G5 med Nvidia 6800 ToGo? Whoa!

Det de syftar på när de säger att skärmen kommer funka med PC och PowerBooks utan adapter, är alltså 20" och 23"-skärmarna. 30"-skärmen kräver att man köper till det där grafikkortet med dual dual-link DVI, vilket inte passar i PBs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 22:59

ADC är inte något som Apple kommit på. Kontakten är utvecklad hos IBM. Men vad hjälper det när det bara är Apple som använder den... Om nu Apple säljer massor med skärmar till Windows-ägarana så ok. Vad som helst som gör att Apple tjänar pengar.

1
Bevaka tråden