Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

*Bilder* Nu sitter G5:an i racket

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tidigt i våras beställde 99mac en Xserve G5 för att ta över driften - målet är att alla våra macrelaterade tjänster ska drivs på Mac OS X Server.

På grund av dom leveransproblem som drabbad Xserve G5 och viss tidsbrist ifrån vår sida valde vi en annan lösning baserad på Power Macintosh G5. Idag monterade vi x.99mac.com - servern som tar över driften av 99mac inom kort.

Tanken var att vi skulle få klart maskinen innan WWDC men det gick helt enkelt inte pga tidsbrist.

Fakta x.99mac.com

- Power Macintosh G5 dual 2GHz (rev A)
- 3.5 GB RAM
- 2x160GB Serial ATA hårddiskar RAID-1 (spegling)
- Mac OS X Server 10.3.4
- MySQL 4.0.20
- PHP 4.3.6

Maskinen är fortfarande under konfigurering men är så pass klar för drift att vi kommer försöka flytta över 99mac inom dom närmaste dagarna, åtminstonde för prestandatestning.

Lite bilder ifrån dagens äventyr (för oss macnerdar) - alla bilder laddas ifrån nya x.99mac.com:

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-28 21:23

Som Backyard Babies så vacker uttrycker det i en låt - "I fuckin' love it."

Najs!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 21:25

Gott att den klarade sig ifrån hotet från vinkelslipen

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-06-28 21:25

Vilken liten sötnos den där servern är. Men nog är Arvids hatt snyggare?
Mycket golvyta på sista bilden, den ska väl fyllas med Macservrar tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 21:26

Sån där har man haft i.... tja..... sen mitten på september 2003 ungefär?

Ursprungligen av Pallish:

Sån där har man haft i.... tja..... sen mitten på september 2003 ungefär?

Jaja, men det är en stor grej för 99mac (och mig) att vi nått så långt. Vi har ju bytt server några gånger tidigare...

(här hittar ni hela historiken bakom våra servrar: http://99mac.se/info/servrar.php )

Jag är glad att vi lyckats få en stabil plattform som är jäkligt snabb - titta på våra "systersidor" som dyker varje gång när apple släpper nya grejer. Vi har stått pall rätt många gånger i rad och det känns ju bra.

trevligt! extra trevligt att ni avstod från att ta fram sågen!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 02:51

Nu är jag förvirrad. I denna diskussion säger ni att ni installerar en Xserve G5, men på bilderna är det en vanlig PMG5

Ursprungligen av Rajje:

Nu är jag förvirrad. I denna diskussion säger ni att ni installerar en Xserve G5, men på bilderna är det en vanlig PMG5

Det står i texten ovan:

På grund av dom leveransproblem som drabbad Xserve G5 och viss tidsbrist ifrån vår sida valde vi en annan lösning baserad på Power Macintosh G5. Idag monterade vi x.99mac.com - servern som tar över driften av 99mac inom kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 19:47
Ursprungligen av Björnström:

Det står i texten ovan:

På grund av dom leveransproblem som drabbad Xserve G5 och viss tidsbrist ifrån vår sida valde vi en annan lösning baserad på Power Macintosh G5. Idag monterade vi x.99mac.com - servern som tar över driften av 99mac inom kort.

Aha, missade det...
Xserve eller ej - allt är bättre än en PC! Nu kan MacNytt äntligen sluta skratta åt oss...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-06-29 07:43

"Efter detta tar vi beslut att inte använda konsumentlösningar för serverdrift - vi satsar på Xserve så fort vi får råd."
Och sen går ni tillbaks till konsumentdator

Hmmm känns inte siktigt som den hör hemma i ett rackskåp. Hoppas den byts ut mot en Xserve snarast möjligt, lite ordning på serverhallstorpet får det ändå vara.

Ursprungligen av bstark:

Hoppas den byts ut mot en Xserve snarast möjligt, lite ordning på serverhallstorpet får det ändå vara.

Jaaaa... björnström köper säkert en Xserve inom snar framtid nu när han precis har köpt två powermacs.

Jag har uppdaterat våra infosidor med Power Macintosh G5 server nu

http://99mac.se/info/servrar.php

Ursprungligen av Björnström:

Jag har uppdaterat våra infosidor med Power Macintosh G5 server nu
http://99mac.se/info/servrar.php

Alltid nördigt kul att läsa om dina bravader. Hur kommer det sig att er XServe aldrig levererades? Verkar ju inte så seriöst (av Apple.) Och nu sitter ni alltså på en konsumentmaskin iaf trots "beslutet" tidigare i texten

Vi beställde vår Xserve G5 i Februari och väntade på leveranser som aldrig kom. I mitten på Juni fick vi beskedet att det kunde dröja upp till tre månader ytterligare och då tröttnade vi. Samtidigt sänktes priserna på Power Macintosh G5 och vi fick "två-för-en" även om resultatet inte är riktigt lika bra som en maxad Xserve G5.

Uppenbarligen fungerar det ju med en Power Macintosh G5 som server även om den tar upp lite väl mycket plats i racket.

1
Bevaka tråden