Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min hårddisk klickar... Hjälp!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 00:54

Ok, Nu klickar min hårddisk, det kan ju inte vara bra? Har inte märkt att den gjorde detta innan, är ganska säker på att den inte gjort det innan idag.
Det började för ungefär en timma sen kanske, och det är ett klick ljud som går att jämnföra med klocktickande. På det vänsta sidan av datorn, brevid touchpaden, ett ganska högt ljud (om man lägger örat mot och lyssnar efter det - annars låter det lika mycket som en klocka ungefär). Ljudet är regelbundet och kommer ca var tredje sekund.
Jag använder nätadaptern, extrern mus och nätverkskabel. Program som är öppna är Finder, och Firefox. (Om detta någon spelar nån roll)

Håller min hårddisk på att dö? Om det är så, får jag en ny dator då? Det borde väl gå på garantin, eller? Datorn är köpt i Maj 2004

Vad ska jag göra?

Ursprungligen av Cassiopeja:

Ok, Nu klickar min hårddisk, det kan ju inte vara bra? Har inte märkt att den gjorde detta innan, är ganska säker på att den inte gjort det innan idag.
Det började för ungefär en timma sen kanske, och det är ett klick ljud som går att jämnföra med klocktickande. På det vänsta sidan av datorn, brevid touchpaden, ett ganska högt ljud (om man lägger örat mot och lyssnar efter det - annars låter det lika mycket som en klocka ungefär). Ljudet är regelbundet och kommer ca var tredje sekund.
Jag använder nätadaptern, extrern mus och nätverkskabel. Program som är öppna är Finder, och Firefox. (Om detta någon spelar nån roll)

Håller min hårddisk på att dö? Om det är så, får jag en ny dator då? Det borde väl gå på garantin, eller? Datorn är köpt i Maj 2004

Vad ska jag göra?

Antagligen inget att oroa sig för hårddiskar är ju mekaniska tingestar. Beror antagligen på att du har för lite minne installerat då måste hårddisken jobba mera och därmed låter den mer.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 01:01
Ursprungligen av Errol Garner:

Antagligen inget att oroa sig för hårddiskar är ju mekaniska tingestar. Beror antagligen på att du har för lite minne installerat då måste hårddisken jobba mera och därmed låter den mer.

Men jag har ju bara 2 program öppna (egentligen bara ett - firefox)? Och den har aldrig låtit så innan.... Den klickar oavbrutet var tredje sekund, även om jag inte gör någonting med den...

Ursprungligen av Cassiopeja:

Men jag har ju bara 2 program öppna (egentligen bara ett - firefox)? Och den har aldrig låtit så innan.... Den klickar oavbrutet var tredje sekund, även om jag inte gör någonting med den...

Kan ha något med att datorn cachar nätverket eller något annat relaterat att göra , har du installerat något fildelningsprogram ?

I med mer minne så slipper du antagligen ljudet och får en effektivare dator,

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 01:38
Ursprungligen av Errol Garner:

Kan ha något med att datorn cachar nätverket eller något annat relaterat att göra , har du installerat något fildelningsprogram ?

I med mer minne så slipper du antagligen ljudet och får en effektivare dator,

Vet inte... Har Poisioned installerat, om det är det du tänker på, men det är inte på för tillfället.

När jag tänker efter så har jag varit inne i "Strömsparare" och kollat runt lite. Ändrade lite (bland annat processor hastighet), men ändrade tillbaka allting. Blev kanske jobbigt för datorn då?

Tror jag stänger av den nu och låter den vila under natten och hoppas att den mår bättre imorgon.

Jo, jag är medveten om att jag har för lite minne i den, men samtigt har jag inte över 1000 kr att spendera på datorminne just nu... så det för vänta. Blir dator verkligen tystare med mer minne i den? Coolt

Tack för hjälpen, nu känner jag mig lite lugnare,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 01:38

Om datorn är köpt i maj 2004 har du garanti. Det är bara att ringa Apple. Se bara till att backa upp dina filer.

Hur mycket minne har du i datorn? Om du har för lite minne använder datorn hårddisken som arbetsminne. Installera 512 MB till så fungerar det bättre.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 01:46
Ursprungligen av Mondo:

Om datorn är köpt i maj 2004 har du garanti. Det är bara att ringa Apple. Se bara till att backa upp dina filer.

Hur mycket minne har du i datorn? Om du har för lite minne använder datorn hårddisken som arbetsminne. Installera 512 MB till så fungerar det bättre.

Vilken tur.

256 MB. Jag vet, (men minne är ju dyrt)

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 10:01

Cassiopeja,

Känner du dig det minsta orolig, ta backup!!!

Sedan kan du bedöma om du skall byta disken, felsöka, testa o.s.v.

-T

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 12:53
Ursprungligen av Torkel:

Cassiopeja,

Känner du dig det minsta orolig, ta backup!!!

Sedan kan du bedöma om du skall byta disken, felsöka, testa o.s.v.

-T

Nja, jag har ju precis fått datorn för en månad sen, så jag har egentligen ingenting av värde på den, så går den sönder så spelar det inte så stor roll, bara Apple betalar för lagningen

Hur felsöker, testar jag?

Den verkar för övrigt må bättre idag, hoppas det håller i sig.

Du fick väl som alla andra med ett exemplar av TechTool - kör en test av hårdvaran, kanske ger den något svar... fast kanske man bara fick det med AppleCare ??

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 12:57
Ursprungligen av [email protected]:

Du fick väl som alla andra med ett exemplar av TechTool - kör en test av hårdvaran, kanske ger den något svar... fast kanske man bara fick det med AppleCare ??

Jag tror inte jag fick en sån... typiskt...

Kanske inte till någon nytta men vissa diskar typ 3,5" Seagate Barracuda har en inbyggd självdiagnostik för att kolla att allt är bra. Den småtickar ibland och detta är inget att bry sig om - OM detta är fallet på små 2,5" diskar vet jag däremot inte.

  • Medlem
  • 2004-06-28 15:05

Jag vet 3 diskar som pajjat efter "klickande" ljud. Den ena disken tog vi isär och det visade sig att det var läsarmen innuti disken som slog fram och tillbaka mot en stav i mitten som håller skivorna på plats. (Trots detta kunde den läsa från disken... till en början

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 16:23

Har stött på klickande hårdiskar ett antal gånger och tyvärr är det i flertalet av fallen en hårdisk som är på väg att sluta fungera.
Klickandet beror oftast på att läsaren försöker läsa information på diskarna utan att lyckas.
Jag har också haft diskar som klickar när läsarmen har fastnat men då brukar datorn frysa efter ett tag.
Backa upp för säkerhets skull. Om du har några program att testa disken med (typ techtool eller diskwarrior) så är det värt att köra dem. Lättaste sättet att hitta problemet är att försöka att optimera disken med t.ex techtool. Om det inte är några problem kan det varit något temporärt, om inte är det dags att slå Apple en pling.

1
Bevaka tråden