Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blir nya PB 15 lika varm oavsett vad man kör ?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-06-28 01:10

Min iBook har packat ihop efter 18 månader. Funderar på en 15" PB istället, men oroar mig för värmen efter att ha läst på här på forumet. Nu är det så att jag inte är någon power user direkt, håller till i mail, word, excel och safari. Blir den varm ändå ?

MVH

  • Medlem
  • 2004-06-28 09:21

Värmeutvecklingen beror på vad du kör på datorn. Min PB 15" blir varm endast när jag kör något processorkrävande. Mail, word och excel hör inte till programmen som gör min PB varm men Safari kan vara det om man öppnar någon "flash-hemsida" som kör hela tiden.
En sak du skulle kunna skaffa är "Menu meters". En liten manick man lägger i menyraden som övervakar systemet. Enkelt sätt att ha koll på vad som händer i datorn.
Men som sagt, jag kan inte påstå att värmeutvecklingen på PB 15" är något direkt problem.

  • Medlem
  • 2004-06-28 09:48

tack för svaret, vet du om de nyaste snabba modellerna blir varmare än de som nyligen utgått som är lite lägre mhz på ?

  • Medlem
  • 2004-06-28 12:37

Om de bilr varmare? Ingen aning. Jag har 1,5GHz 15" PB, de andra Powerbooks G4-or med lägre klockfrekvens har jag inte jobbat med.
Kanske någon annan kan svara på den fråga här på 99mac?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-28 12:37

Vid normal användning går 1,33ghz-aren till 45-50 grader och blir ljummen. Vid spelande eller annan 100% cpu-användning går tempen upp till max 63 grader.

Om du vill ha hela recensionen av min dator kan du söka lite. Jag skrev en för ett tag sedan!

Edit: Hittade.

Citat:

Dator: PowerBook 15 1.33Ghz med 1GB Ram, 64MB Grafikminne och 80GB 5400RPM's HD.

Jag startade datorn så var OS X förinstallerat och behövdes bara färdigställas och inställas till mina personliga önskemål. Inga problem alls!

Byggkvalitet
Jättebra. Ingenting alls att klaga på förutom det lilla glappet när man slår ihop datorn. Man vågar inte riktigt lyfta den med ett handgrepp som man kanske gör med en iBook, utan plockar försiktigt fram den med båda händerna istället. Chassit är väl byggt och datorn ligger stabilt på platta ytor.

Knapparna
Min enterknapp sitter pyttelite snett men det är inga tangenter som knarrar. Tangentbordet är annars väl konstruerat. Jag har ingen tangentbordsbelysning installerad.

Ljudnivån
...är en hundradel av min gamla PC. Den lilla fläkten låter nästan ingenting. Den låter ändå nästan ingenting, så jag är inte störd av den. När tempen kommer upp i över 61 grader rasslar den stora fläkten till och börjar arbeta ner temperaturen några grader.

Combodriven låter rätt roligt när man sätter i en skiva. Klart att den låter väldigt mycket men det är bara roligt att höra på när datorn "äter upp" en skiva. Det känns som man matar ett djur eller så.

Anslutningsmöjligheterna
Mitt bluetooth-tangentbord klickade till och fungerade alldeles utmärkt. Även polarens mobil kunde skicka bilder och filmer till mig utan problem.

Trådlöst nätverk
Har ej provat då jag inte sitter i något trådlöst nätverk eller känner någon som gör det.

USB problem
Inga problem alls med USB-enheter, men jag har bara kopplat in min USB-mus och ett USB-minne än så länge.

Skärm:
Som sagt tidigare är det ett glapp när man slår igen booken, vilket gör att man inte vågar bära den i ett handgrepp, utan måste lyfta med båda händerna. Känns ömtåligt och inte stryktåligt.

Skärmen är utmärkt, en aning slö kanske men den är även en femtedel så tjock som min andra TFT-skärm med lite mer ljus och lite mindre responstid. Den släpar efter lite, men inte farligt.

Stödet för externa skärmar är än så länge helt utmärkt, har inte provat att spela på extern skärm. Just nu har jag Safari på min externa ViewSonic VP171s 17" TFT, och allt annat på bookens egna skärm. Riktigt riktigt mysigt och extremt inställbart.

Film
Har ännu inte provat att se på DVD-film, återkommer.
DivX-film gick alldeles utmärkt att titta på med MPlayer OS X 2.

Ljud
De inbyggda högtalarna är inte mycket att hurra för, men de kan låta rätt mycket och det är ju en fördel. Ljudkortet däremot är fantastiskt bra. Inkopplat på min förstärkare hörs det inga störningar som jag kan uppfatta. MIDI-synthesizern i iTunes är helt fantastisk - låter mer som en riktig låt än MIDI, speciellt trummorna, basen och elgitarren. Lite buggig ibland bara. Faktiskt, när jag satt och skrev detta dog synthesizern helt och jag fick starta om iTunes. Nu fungerar den igen.

Operativsystemet:
Jag älskar OS X. Visst, många fönster, men det vill man ju ha, så man får leka med Expose väldigt ofta! Lekande lätt. Jag brukar även minimera många program och låta dem vila i docken istället för att stänga av dem. När jag inte har den externa skärmen åker Safari istället ner i docken och ploppar upp snabbt när den behövs.

Integrationen
Via nätverket har det gått någorlunda bra. En del datorer i nätverket hittar den, men andra ser den men kan inte kontakta. Jag lyckades iaf skicka över alla mina filer från PC:n och bränna dem direkt på skiva från PC:n över nätverket innan PC:n drog sin sista suck.

Filhantering
...är lite krångligt, men det går. En lite mer överskådlig finder hade inte varit fel, men det är snarare ett problem med OS X i allmänhet än den här datorn.
Buggar:

Buggar
Mitt system har hittils (3 dagar) fungerat felfritt utan tidigare beskrivna sömnbuggar, mountbuggar eller språkbytarbuggar. Jag har dock inte försökt byta språk eller skriva på något annat än svenska/engelska.

Spel
Slängde in Warcraft 3 igår och testade med 512mb minne, innan jag installerade den andra 512mb dimmen. Då flöt det godkänt på högsta upplösning med Standard-inställningar. Jag förväntar mig att det flyter lika bra eller bättre med det utökade minnet. Går lite sträck över skärmen ibland då frames inte kommer i sync, men det kan bero på att jag körde i 1280x854 pixlars upplösning som blev lite krävande för mitt lilla 64mb radeon 9700.

Har inte provat något actionspel ännu.

Övrigt:

Safari är rätt slött när man scrollar, och Firefox var ännu värre. Vet inte vad det beror på, men jag har kunnat scrolla bättre i Windows.

Slutsats:
Nöjd med allt utom glappet när man slår igen booken, scrollen i Safari och hålet i min plånbok.

TIllkommet så här efter en månad drygt:

Spel:
Quake 3 flyter alldeles utmärkt. Warcraft 3 i högsta upplösning och standard-inställningar laggar till en aning när det syns hundratals enheter på skärmen samtidigt.

Scroll:
USB Overdrive rekommenderas varmt, bort med musacceleration och "smooth"-scrolling som på macen mest laggar som jag vet inte vad. Nu fungerar allt som jag vill.

DVD-film:
Går ibland horisontella sträck över bilden när det händer mycket, annars godkänt. Bilden ut till TV via S-video -> analog -> scart fungerar men är inte alls lika skarp som från min andra DVD-spelare vid TV:n. Ljudet är utmärkt.

Buggar:
I samband med att jag mountade ett USB-minne så mountades även en mapp som hette Untitled, som varken fanns eller kunde tas bort. Den försvann när jag loggade ut.

Det har hänt att något program hängt sig och går inte att stänga av på något sätt. Då är det utloggning som gäller, så att alla program avslutas.

Ibland när datorn vaknar vill den absolut dra ström från reservbatteriet, varpå jag får slänga igen datorn en gång till snabbt som tusan och sedan öppna den åter, därefter den fungerar felfritt.

Senast redigerat 2004-06-28 12:53
  • Medlem
  • 2004-06-28 12:41

xerent

Gradtalen stämmer mycket väl med mina mätningar på 1,5 GHz.

==>> http://99mac.se/forum/showthread.php?t=44748

1
Bevaka tråden