Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

panther hänger sig...

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-27 21:27

Nu har jag fått två totalfrysningar på raken... All står still förutom muspekaren. Exposé funkar inte, man kan inte klicka på något, äpple-tab funkar inte...
Jag har haft safari och tomato torrent igång.

Vad göra...

Finns det en motsvarighet till kontroll-alt-delete så man an stänga det som skiter sig?
Finns det en event-log där man kanske kan se vad som hänt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-27 21:55

Det låter som om Finder hänger sig. Allt annat bör fungera, men det går inte att komma åt det eftersom själva gränssnittet inte svarar. Ett tips är att alltid ha ett terminalfönster uppe så att man kan döda processer med kill.
Motsvarigheten till ctrl-alt-del är äpple-alt-esc, men det är inte alltid det funkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-27 22:14

Hmmm, de har jag också råckat ut för. Men bara när jag satt igång datan från vilo lägo med en massa program igång samtidigt.

Igentligen ska inte sånt hända eftersom Macen är så mycket mer stabil än PC:en....men men sånt kan ju diskuteras.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-27 22:17

äpple-alt-esc funkade inte, det var en av kombinationerna jag chansade på. Nu funkar det ju dock.

Nåväl.. nu har jag kört en timma utan problem.

Finns det ingen systemlog?

  • Medlem
  • 2004-06-27 22:23

Detta visar att myten om OS X:s stabilitet till stor del är just en myt... Har råkat ut för exakt samma sak ett antal gånger, och det finns en lång tråd om problemet på MacNN:

http://forums.macnn.com/showthread.php?threadid=199524

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, men jag har noterat att just BitTorrent-klienter verkar nämnas ofta, så i detta fall skulle det kunna bero på det. (Dock kan problemet uppstå även utan BitTorrent, vilket jag själv har erfarenhet av.)

Ursprungligen av viol:

Detta visar att myten om OS X:s stabilitet till stor del är just en myt... Har råkat ut för exakt samma sak ett antal gånger, och det finns en lång tråd om problemet på MacNN:

http://forums.macnn.com/showthread.php?threadid=199524

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, men jag har noterat att just BitTorrent-klienter verkar nämnas ofta, så i detta fall skulle det kunna bero på det. (Dock kan problemet uppstå även utan BitTorrent, vilket jag själv har erfarenhet av.)

OSX stabilitet är inte en myt. Detta problem beror på att datorn utsätts för extrem belastning. Har hänt mig några gånger på äldre macar det lustiga är att datorn bara verkar låsa sig, efter en stund så går datorn igång igen. Fast de flesta verkar inte orka vänta..............

  • Medlem
  • 2004-06-27 23:21
Ursprungligen av Errol Garner:

OSX stabilitet är inte en myt. Detta problem beror på att datorn utsätts för extrem belastning. Har hänt mig några gånger på äldre macar det lustiga är att datorn bara verkar låsa sig, efter en stund så går datorn igång igen. Fast de flesta verkar inte orka vänta..............

Gå in på länken jag nämnde ovan och se efter själv. Detta är en allvarlig bugg i Panther som har drabbat många fler än jag. Det har ingenting att göra med "extrem belastning" och datorn går inte igång "efter en stund". Du talar om något annat problem.

Ursprungligen av viol:

Gå in på länken jag nämnde ovan och se efter själv. Detta är en allvarlig bugg i Panther som har drabbat många fler än jag. Det har ingenting att göra med "extrem belastning" och datorn går inte igång "efter en stund". Du talar om något annat problem.

Nix nedanstående är från just den tråden och stämmer med mina erfarenheter.

"quote:
Originally posted by ender2002:
One solution to the problem is to wait it out. For instance: One time my computer locked up with photoshop and itunes and safari, bittorrent, acquisition, and textedit. I had a really important (and unsaved) photoshop file and I didn't want to lose it. I turned off the monitor and waited for 4-5 minutes and BOOM. iTunes started cranking out music and it was all back to normal.

Try it.

This is true. Sometimes it does unfreeze (happened to me twice, IIRC). I usually give it 5 to 10 minutes to unfreeze before I kill the power and start up again. "

  • Medlem
  • 2004-06-27 23:46
Ursprungligen av Errol Garner:

Nix nedanstående är från just den tråden och stämmer med mina erfarenheter.

"quote:
Originally posted by ender2002:
One solution to the problem is to wait it out. For instance: One time my computer locked up with photoshop and itunes and safari, bittorrent, acquisition, and textedit. I had a really important (and unsaved) photoshop file and I didn't want to lose it. I turned off the monitor and waited for 4-5 minutes and BOOM. iTunes started cranking out music and it was all back to normal.

Try it.

This is true. Sometimes it does unfreeze (happened to me twice, IIRC). I usually give it 5 to 10 minutes to unfreeze before I kill the power and start up again. "

Jag erkänner att jag inte hade sett det inlägget, men jag är fortfarande tveksam. Att det några gånger fungerat att vänta ut problemet innebär ju inte nödvändigtvis att det funkar varje gång, i synnerhet inte om tiden som man ska vänta varierar. Hur som helst är problemet varken relaterat till extrem belastning eller något "trilskande" program eftersom det som sagt kan uppstå när man bara har några få, helt vanliga Apple-program igång. Jag står dessutom fast vid att ett operativsystem som med (o)jämna mellanrum drabbas av dylika frysningar inte kan kallas stabilt.

Ursprungligen av viol:

Jag erkänner att jag inte hade sett det inlägget, men jag är fortfarande tveksam. Att det några gånger fungerat att vänta ut problemet innebär ju inte nödvändigtvis att det funkar varje gång, i synnerhet inte om tiden som man ska vänta varierar. Hur som helst är problemet varken relaterat till extrem belastning eller något "trilskande" program eftersom det som sagt kan uppstå när man bara har några få, helt vanliga Apple-program igång. Jag står dessutom fast vid att ett operativsystem som med (o)jämna mellanrum drabbas av dylika frysningar inte kan kallas stabilt.

Om du läser vidare i tråden så står det också att många kan relatera problemet till OSX diskhantering speciellt det virtuella minnet och till bitorrent program som är ganska krävande för datorn , många installerar dessutom fileshareprogram utan att inse att de är igång konstant , något som tynger ner datorn en hel del.

Att det tar olika lång tid för datorn att komma igång beror ju på hurt hårt belastad datorn varit när datorn "fryst"

OSX är extremt stabilt men det återstår ju en del småfix för att få det ännu stabilare.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-06-27 22:23

Kör du svenskt osx så finns det en Systemmeddelanden som läser alla loggar. Kringla+shift+U så kommer du till Utilities-mappen och däri finns programet Systemmeddelanden. Det kräver dock sin kunskap att tyda vad loggarna säger, om jag säger så...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-06-27 22:53

Nej då. stabiliteten hos MacOs X är ingen myt. Troligen har du ett trilskande program. Tänk efter vad du har installerat och om problemet har kommit efter det.

  • Medlem
  • 2004-06-27 23:27
Ursprungligen av Ariel:

Nej då. stabiliteten hos MacOs X är ingen myt. Troligen har du ett trilskande program. Tänk efter vad du har installerat och om problemet har kommit efter det.

Enligt ett inlägg på MacNN sade Apple i april (!) att de var medvetna om problemet och skulle åtgärda det i en kommande uppdatering. Att ingenting ännu har hänt visar att det kanske inte är så lättåtgärdat.

Problemet har drabbat mig då jag endast haft iTunes och X11-miljön igång. Tror inte att något av dessa räknas till "trilskande program"...

  • Medlem
  • 2004-06-28 00:02

Finns f ö över 600 inlägg om detta på Apples eget diskussionsforum:
http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.599dacab

Där hittar man bl a följande inlägg:

"I haven't had any luck waiting for things to unfreeze. My freezes don't even allow the mouse cursor to be moved. I once waited two hours before rebooting."

Ursprungligen av viol:

Finns f ö över 600 inlägg om detta på Apples eget diskussionsforum:
http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.599dacab

Där hittar man bl a följande inlägg:

"I haven't had any luck waiting for things to unfreeze. My freezes don't even allow the mouse cursor to be moved. I once waited two hours before rebooting."

Fast där handlade det tydligen om ett annat problem eftersom nästan alla andra inklusive mig har kunnat röra musen. Jag sätter en slant på att han haft "dåligt minne"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 00:26

Om killen med det viktiga Photoshop-dokumentet: Om det nu var så viktigt, varför sparade han inte bilden ofta? Samma sak med folk som har problem med hårddiskkrascher: varför i helsefyr backar de inte upp sina datorer? Många människor lägger hellre pengar på DiskWarrior eller TechTool Pro än en extra hårddisk att backa upp på...

Ursprungligen av Mondo:

Om killen med det viktiga Photoshop-dokumentet: Om det nu var så viktigt, varför sparade han inte bilden ofta? Samma sak med folk som har problem med hårddiskkrascher: varför i helsefyr backar de inte upp sina datorer? Många människor lägger hellre pengar på DiskWarrior eller TechTool Pro än en extra hårddisk att backa upp på...

Att göra back ups ofta kan ju vara en bra ide men de flesta är nog mer intresserade av att datorn fungerar smooth än att gå och vänta på att den ska krascha. Själv har jag aldrig råkat ut för att en hårddisk har havererat eller kraschat trots att jag jobbat med en hel del datorer mest macar.

  • Medlem
  • 2004-06-28 00:36

Tycker inte att det går att prata bort detta problem. Det har drabbat folk med de snabbaste G5:orna när endast ett fåtal program varit igång. Det är uppenbart att det handlar om ett allvarligt fel som ingen riktigt vet vad det beror på. Då och då tror sig någon ha kommit på att det beror på programmet X eller omständigheten Y, men så meddelar nån annan att han upplevt samma sak utan X eller Y.

Jag kommer inte ihåg exakt hur länge jag själv väntade innan jag tvingades starta om, men de första gångerna var det ett bra tag i alla fall. Troligen mer än 10 minuter, och jag hade som sagt bara 2 program aktiva. Det är möjligt att det finns flera olika typer av frysningar som beror på olika saker -- desto allvarligare, i så fall.

Ursprungligen av viol:

Tycker inte att det går att prata bort detta problem. Det har drabbat folk med de snabbaste G5:orna när endast ett fåtal program varit igång. Det är uppenbart att det handlar om ett allvarligt fel som ingen riktigt vet vad det beror på. Då och då tror sig någon ha kommit på att det beror på programmet X eller omständigheten Y, men så meddelar nån annan att han upplevt samma sak utan X eller Y.

Jag kommer inte ihåg exakt hur länge jag själv väntade innan jag tvingades starta om, men de första gångerna var det ett bra tag i alla fall. Troligen mer än 10 minuter, och jag hade som sagt bara 2 program aktiva. Det är möjligt att det finns flera olika typer av frysningar som beror på olika saker -- desto allvarligare, i så fall.

Ja det finns utan tvivel flera orsaker till frysningar i OSX den vanligaste är nog dåliga periferi drivrutiner och dåliga minnen. Vilket är lite svagt. Men oftast lättfixat.

Men tråden du hänvisade till och frysningarna vi diskuterade verkar hänga ihop med att datorn överbelastas, oftast av fildelningsprograms tunga nätverksaktivitet i kombination med det virtuella minnet och swapfilerna ,som jag tidigare har sagt Apples minnes/diskhantering är inte perfekt speciellt inte swapfilerna när de "krockar" med varann.

Men det kanske det blir ordning på med 10.4

  • Medlem
  • 2004-06-28 01:49
Ursprungligen av Errol Garner:

Ja det finns utan tvivel flera orsaker till frysningar i OSX den vanligaste är nog dåliga periferi drivrutiner och dåliga minnen. Vilket är lite svagt. Men oftast lättfixat.

Men tråden du hänvisade till och frysningarna vi diskuterade verkar hänga ihop med att datorn överbelastas, oftast av fildelningsprograms tunga nätverksaktivitet i kombination med det virtuella minnet och swapfilerna ,som jag tidigare har sagt Apples minnes/diskhantering är inte perfekt speciellt inte swapfilerna när de "krockar" med varann.

Men det kanske det blir ordning på med 10.4

Det är möjligt att du har rätt, även om jag tvivlar lite eftersom fenomenet ju verkar kunna uppstå utan att någon tung nätverksaktivitet är aktuell. Oavsett vilket så är det i mitt tycke helt oacceptabelt. Nog ska man kunna köra BitTorrent på en 30 000 kronors-dator utan att den hakar upp sig? Rimligen borde detta ha högsta prioritet hos Apple, och att de inte kommit med någon lösning/uppdatering tyder ju som sagt på att de inte själva vet hur de ska fixa detta. Hade själv en hårddiskkrasch för ett tag sedan och valde faktiskt, med mina nyvunna zoologiska insikter om att jaguarer fryser mindre än pantrar, att installera 10.2.

Ursprungligen av viol:

Hade själv en hårddiskkrasch för ett tag sedan och valde faktiskt, med mina nyvunna zoologiska insikter om att jaguarer fryser mindre än pantrar, att installera 10.2.

Men Panther 10.3.4. kraschar eller fryser aldrig på min dual 1.8 G5a eller bärbara G4 inte ens med BitTorrent eller andra fildelningsprogram som jag iofs strypt en aning. Däremot så inträffade "frysningarna" som sedan tinades upp några gånger på en bärbar iBook G3 med 10.3.4 den hade iofs journalförd HD vilket inte G5an och G4 PBn har. Journalförning av hårddisken belastar givetvis datorn ytterligare.

Senast redigerat 2004-06-28 03:12
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-28 10:48

Jag kan tillägga att jag fortsätter att ta med iBooken till jobbet för ha något att jobba på när dellen blir trött.
Att macen fryser en gång i halvåret kan jag stå ut med. (Konstigt att den kunde frysa, den var väldigt varm just då...)

Jag ska kolla systemmeddelandena, kanske kan få en hint om vilket program det var i alla fall (tomato är ju misstänkt). Nästa gång det händer ska jag testa att vänta ut det också, med nuvarande frekvens borde det hända någon gång i mellandagarna...

Hjälp att tyda systemlogg

Min dator hänger sig plötsligt oavbrutet. Musen går att flytta, men inget annat funkar. Bara Mail öppet. Följande meddelande kommer i system logg
Sep 14 08:40:32 localhost kernel: ATIRadeon::submit_buffer: Overflowed block waiting for FIFO space. Have 5, need 6. RBBM_STATUS 0x8005c100. VAP_CNTL_STATUS 0x00000002
Kan ngn hjälpa mig med vad det betyder? Jag fattar att flera har haft samma problem, men har ngn förslag på ngn lösning? och varför började detta barar helt plötsligt en dag?
Är det alltså själva Finder som ställer till med allt?

Tror att jag kommit på vad det är:
///Vilka eMac-datorer berörs av det förlängda eMac-reparationsprogrammet för bild- och strömproblem?
Programmet gäller vissa eMac-modeller med 1 GHz eller 1,25 GHz G4-processor som såldes mellan april 2004 och juni 2005 (uppskattat intervall).

De berörda eMac-datorerna har serienummer vars första 5 siffror faller inom nedanstående intervall.

Serienummerintervall:

* G8412xxxxxx – G8520xxxxxx
* YM412xxxxxx – YM520xxxxxx
* VM414xxxxxx - VM518xxxxxx *///
Se mer på:
http://www.apple.com/se/support/emac/repairextensionprogram/
Så nu har jag bokat tod på verkstad i nästa vecka och hoppas på att få det fixat. Nytt grafikkort? Logikkort? Och att Apple betalar kalaset...

1
Bevaka tråden