Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta DVD-brännare ?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilket bör jag välja för att snabba upp DVD-bränningen i min MDD, kör senaste Panther - Pioneer DVR-107 ( 24x24x40x8x ) eller Pioneer DVR-107D ( 24x24x40x12x )- funkar båda eller ??? Pricerunner listar båda som kompatibla för Macintosh men visas som att deras specar är 100% identiska vilket ju är lite märkligt med tanke på detta med "12x"... liten prisskillnad på 136 kronor/exkl. moms. Byter man ut originalbrännaren eller måste den sitta kvar i maskinen ?? Finns det något av Apples program som inte kommer att gilla någon av dessa två brännare ??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-27 18:40

Jag skulle aldrig välja att bränna DVD i varken 8x eller 12x med risk för felbränning, men de bör fungera båda två (det har diskuterats här tidigare och en rekommendation är att använda halva maxhastigheten för bästa resultat). Sannolikt är de identiska hårdvarumässigt med en viss skilnad på mjukvaran. Skulle tippa att 107D har den senaste versionen, så jag skulle nog satsa på den. Eftersom den bränner både DVD+ och - så fungerar den med både Apples applikationer som bara villl bränna DVD- och t.ex Toast där du själv kan välja format.

Edit: Har du en slot ledig i din MDD kan du bara lägga till Pioneeren och använda båda för t.ex kopiering. Annars är det upp till dig, möjligheten finns alltså. Om du får problem med att brännarens frontlucka tar i kantramen på MDD:ns lucka så återkom eller leta info här så får du tips om hur du ska göra.

1
Bevaka tråden