Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lägger ner Macintosh till förmån för iPod?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-25 01:25

En vän tipsade mig om den här krönikan av Robert X. Cringely.
Jag tycker det verkar osannolikt. Vad säger ni andra?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-25 09:14

Nja…
Var väl väl mycke sakfel och sådär…
Jag tror inte.

Apple skulle väl kunna sluta använda varumärket Macintosh och packa om i princip samma maskiner under ett nytt och fräscht namn / en ny och fräsch image... vem vet och varför inte?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-25 10:47
Ursprungligen av Monkeyboy:

Apple skulle väl kunna sluta använda varumärket Macintosh och packa om i princip samma maskiner under ett nytt och fräscht namn / en ny och fräsch image... vem vet och varför inte?

Det är ju svårt att lansera en befintlig produkt under ett nytt namn. Det är ganska få företag som lyckats med detta konststycke. Jag tror inte att Apple är beredda på att ta denna chansen. Skulle de ändra namn på någon produkt skulle det nog vara en stor skillnad mellan de nya datorerna och de befintliga med Macintosh som namn.

  • Medlem
  • 2004-06-25 12:19

Jag tycler inte det är typiskt för steve heller, att byta namn från mac är att erkänna att namnet klingar illa tycker jag...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-27 09:57
Ursprungligen av Monkeyboy:

Apple skulle väl kunna sluta använda varumärket Macintosh och packa om i princip samma maskiner under ett nytt och fräscht namn / en ny och fräsch image... vem vet och varför inte?

Precis..

Ex. på min iBook står det inte 'Macintosh' nånstans.
Det närmaste 'Macintosh' man kommer är MacOS X(som man ser när man boottar maskinen)..

Tittar man närmare på det så är det ju samma sak med PowerMac, iMac och en massa till.
Går man till Apple Store så har i alla fall jag svårt att hitta namnet/märket 'Macintosh' där?

Och vem säger att dom kör 'Macintosh' alla kör väl Mac?
---
/Samuel

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-06-27 01:33

Knappast troligt. Visst, iPod säljer bättre än Macarna just nu. Men vart ligger de stora pengarna?

-- Patrik

Men hallå... iPod "fungerar" ju inte utan Macintosh!

Ursprungligen av Poopster:

Knappast troligt. Visst, iPod säljer bättre än Macarna just nu. Men vart ligger de stora pengarna?

-- Patrik

Tydligen i iPod, eller.. vinstmarginalerna är lika stora eller större än vad de är för Mac (vad jag förstår det som). Hur som helst så tror jag att det är farligt för Apple att satsa för mycket på iPod och låta Macen hamna efter i prestanda (och design, iMacen som är 2 år gammal nu t ex). Förr eller senare kommer alla horder av Taiwanesiska klontillverkare att nå upp till Apples standard på musikspelare. En bärbar MP3-spelare går bara att utveckla så långt, vad ska Apple göra när iPod har W-USB, terrabytehårddisk, färgskärm och fan och hans moster, och de andra flåsar dom i nacken?

Nej.. Apple borde koncentrera sig mer på Mac tycker jag, där finns det alltid möjlighet att ligga före de andra och på så sätt locka kunder.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-06-27 12:24
Ursprungligen av Sundevall:

Tydligen i iPod, eller.. vinstmarginalerna är lika stora eller större än vad de är för Mac (vad jag förstår det som).

Aha, så hade inte jag uppfattat saken. Trodde de siffrorna som presenterades enbart handlade om antal sålda enheter...

-- Patrik

Ursprungligen av Poopster:

Knappast troligt. Visst, iPod säljer bättre än Macarna just nu. Men vart ligger de stora pengarna?

-- Patrik

A little simple math for Q2 2004:
Net Sales - $1,909,000,000
Gross Margin - $530,000,000
Computers Sold: 749,000
iPods Sold: 807,000
Computer Revenue: $1,160,000,000
IPod Revenue: $264,000,000
Software Sales: No record of number of units
Software Revenue: $160,000,000

Average computer revenue: $1,549
Average iPod revenue: $327

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-06-27 16:23
Ursprungligen av Leftrustle:

Average computer revenue: $1,549
Average iPod revenue: $327

Då var jag inte ute och cyklade ändå?

-- Patrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-27 11:36

Maccen är ju navet i deras digitala hub... Eller i varje fall OS X
Tvivlar på att de lägger ned maskintillverkningen...

Men jag är lite rädd för att de integrerar OSX och .mac så hårt att man inte måste ha ett abbonemang för att kunna använda OSet...

Ursprungligen av swede:

Maccen är ju navet i deras digitala hub... Eller i varje fall OS X
Tvivlar på att de lägger ned maskintillverkningen...

Men jag är lite rädd för att de integrerar OSX och .mac så hårt att man inte måste ha ett abbonemang för att kunna använda OSet...

Det är något jag också är lite orolig över. Inte för att jag har något emot .mac, det verkar vara en bra tjänst. Men jag gillar inte idén att man "behöver" prenumerera på deras tjänst för att utnyttja sitt operativsystem fullt ut. Om Apple hade varit schyssta så hade de gjort det möjligt för oss utan .mac men som ändå har flera Macar att utnyttja .macs möjligheter att uppdatera t ex dokument på alla ens macar i nätverket.

Jag tror att det är en stor chans (eller risk om du så vill) att Apple utökar .macs betydelse i Tiger, de vill gärna ha en "even renevue stream", det får man om alla prenumererar och ger Apple 1000 spänn om året..

1000 spänn har man ju verkligen råd med som student.

Jag kan möjligtvis acceptera det om Tiger blir en gratis uppdatering, men det lär väl inte hända?

Ursprungligen av Leftrustle:

1000 spänn har man ju verkligen råd med som student.

Ironi?

Ursprungligen av Sundevall:

Ironi?

Väldigt mycket ironi. Glömde smileyn

Jag giller inte idén att ta betalt för Mac OS X. Jag tycker det är helt fel då man redan har köpt en macinstosh och Mac OS X fungerar bara på just en macintosh. Med lite pill kan man få igång på en ibm-kompatibel dator men det är nog inget stort hot mot apple.

Däremot tror jag det är ett större hot mot apple att macanvändare sitter på gamla operativssystem och är inte så nöjda med sin mac som de kunde ha varit med senaste operativsystemet.
Sen när man avnänder så mycket open source kod tycker jag det är nästan omorlaiskt att ta betalt för det.
Riktigt lågt att använda kod som folk programerat i sitt garage och sen ta betalt för det. Visst kan man argumentera för att det är det andra applikationer man tar betalt för och att kärnan är modifierad men det tycker jag inte riktigt håller.

Varför inte släppa mac os x under GPL?

Ursprungligen av hugo.zebergq:

Med lite pill kan man få igång på en ibm-kompatibel dator men det är nog inget stort hot mot apple.
?

Hur har du tänkt det? Hur ska du kompilera om kod som inte är OpenSource till x86? Dessutom är en hel del skrivet i assembler, vilket gör att du får skriva om massvis helt och hållet.

/K

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-27 12:51
Ursprungligen av Kristofer G:

Hur har du tänkt det? Hur ska du kompilera om kod som inte är OpenSource till x86? Dessutom är en hel del skrivet i assembler, vilket gör att du får skriva om massvis helt och hållet.

/K

Förmodligen med hjälp av PearPC.
Visst, emulering och fortfarande väldigt långsamt, men man vet aldrig var det tar vägen...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-28 15:26
Ursprungligen av hugo.zebergq:

Jag giller inte idén att ta betalt för Mac OS X. Jag tycker det är helt fel då man redan har köpt en macinstosh och Mac OS X fungerar bara på just en macintosh. Med lite pill kan man få igång på en ibm-kompatibel dator men det är nog inget stort hot mot apple.

Däremot tror jag det är ett större hot mot apple att macanvändare sitter på gamla operativssystem och är inte så nöjda med sin mac som de kunde ha varit med senaste operativsystemet.
Sen när man avnänder så mycket open source kod tycker jag det är nästan omorlaiskt att ta betalt för det.
Riktigt lågt att använda kod som folk programerat i sitt garage och sen ta betalt för det. Visst kan man argumentera för att det är det andra applikationer man tar betalt för och att kärnan är modifierad men det tycker jag inte riktigt håller.

Varför inte släppa mac os x under GPL?

Klart apple ska ta betalt. Dom är ju ett vinstdrivande företag.
Varför skulle dom jobba gratis?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-30 13:04
Ursprungligen av hugo.zebergq:

Jag giller inte idén att ta betalt för Mac OS X. Jag tycker det är helt fel då man redan har köpt en macinstosh och Mac OS X fungerar bara på just en macintosh. Med lite pill kan man få igång på en ibm-kompatibel dator men det är nog inget stort hot mot apple.

Apple tar inte betalt för den licens av MacOS X som följer med din nya Mac. Däremot tar man betalt för uppgraderingar, men vill du inte ha dem behöver du inte betala.

Ursprungligen av hugo.zebergq:

Däremot tror jag det är ett större hot mot apple att macanvändare sitter på gamla operativssystem och är inte så nöjda med sin mac som de kunde ha varit med senaste operativsystemet.

Det stora hotet är att folk sitter på gamla maskiner som inte går att uppgradera. Eller IT-administratörer som inte tillåter nyinköp, eftersom man vill "standardisera på PC".

1500 spänn är inga pengar i sammanhanget.

Ursprungligen av hugo.zebergq:

Sen när man avnänder så mycket open source kod tycker jag det är nästan omorlaiskt att ta betalt för det.
Riktigt lågt att använda kod som folk programerat i sitt garage och sen ta betalt för det. Visst kan man argumentera för att det är det andra applikationer man tar betalt för och att kärnan är modifierad men det tycker jag inte riktigt håller.

Väldigt lite av MacOS X är taget från open source. Ladda hem Darwin och kör det på din maskin så får du se hur kul det blir. Det kommer inte att likna någon mac i alla fall.

Är det omoraliskt att ta betalt för Aqua, Firewire, Quartz, QuickTime och Xcode, för att ta några exempel? Vem betalar för stöd till standarder som Airport, Bluetooth och OpenGL om inte den som vill ha det i sitt OS?

Ursprungligen av hugo.zebergq:

Varför inte släppa mac os x under GPL?

En viktig del i Mac-konceptet är att Apple har kontroll både över hela utvecklingsprocessen - både hårdvara och mjukvara. Apple kan bestämma sig för hur man vill ha systemet, och sedan göra som man vill ha det. Man kan väl iofs ibland tycka att Apple tycker fel, men det är en annan sak. Det faktum att Apple styr över helheten ger en helt annan kvalitet än vad som annars skulle ha varit möjligt. Ingen garageprogrammerare kan ha den överblick som krävs för en toppklassig produkt.

Det är knappast möjligt att släppa kod licencierad under BSD-licensen som GPL.
Dessutom är Darwin OpenSource och helt fritt att ladda ner källkoden för.

/K

Ja, om jag inte minns fel fick en x86processor med 2 Ghz, effekten av 1 mhz med pear pc

/K

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-27 12:56

Tydligen ska det inte vara så grymt långsamt längre, men det är nog fortfarande totalt oanvändbart.

IBM säljer PowerPC baserade maskiner, vilket är deras stora sak inom Unix industrin. RS/6000 - Power5 osv. Riktigt bra maskin för proffsmarknaden. Normalt sett så kör man AIX på dessa maskiner, men mycket riktigt så kan man köra OS X väldigt väl (i vissa fall så kan man behöva flasha bootp).

Här har ni ref länkar:
http://www-1.ibm.com/servers/eserver/pseries/hardware/whitepapers/power/ppc_arch.html
http://thebase.weblogger.com/stories/storyRea...
http://edocs.bea.com/tuxedo/tux71/html/inspds5.htm
Jasså, du har insett hur bra dom är och vill köpa en eller två ? http://computers.listings.ebay.com/Workstations_IBM_W0QQsacategoryZ11222QQsocmdZListingItemList

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 02:11

"Men hallå... iPod "fungerar" ju inte utan Macintosh!"

Tyvärr inte sant. iPod fungerar numera lika utmärkt även på PC.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-06-28 10:59
Ursprungligen av PF:

"Men hallå... iPod "fungerar" ju inte utan Macintosh!"

Tyvärr inte sant. iPod fungerar numera lika utmärkt även på PC.

Tyvärr och tyvärr... Tycker det är ett smart drag av Apple faktiskt. Merparten av alla iPods som sålts är kopplade till PC. Apple får in sköna pengar på att de riktar sig till hela marknaden (nåja, nästan iaf). Och sist men absolut inte minst, om en PC-vän köper en iPod lär han snart bli varse om vilken klass det är på Apples produkter! Då har Apple lyckats sälja in sitt namn och kanske, kanske, kommer kunden snegla på en Mac vid nästa datorköp.

-- Patrik

  • Medlem
  • 2004-06-30 10:04

Fler PC-användare upptäcker mac

Genom iPood har fler PC-användare upptäckt mac, tidigare låsningar har släppt. Naturligtvis spelar virus och allt annat otäckt i PC-världen in, men försäljningen av macarna verkar öka.

Jag själv köpte min ibbok som jag har i knät efter att ha blivigt otroligt nöjd med min ipod... så det fungerar!
kännner mig lite hjärntvättad men vafan..

Bevaka tråden