Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook G4 1,5 GHz

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-06-20 20:42

Ok, jag har nu startat ett antal trådar här för att få råd om vilken powerbook som skall ersätta min stationära PC.
Jag har nu bestämt mig för att det blir en Powerbook G4 1,5 GHz med 5400 rpm:s disk och 128 mb grafikminne.
Det är första gången jag köper en mac och undrar därför om det är något särskillt jag bör tänka på när jag köper den? Finns det något jag kan ha missat att tänka på?
Priserna verkar inte skillja så mycket hos de olika återförsäljarna så vart tycker ni att jag skall köpa den? Hos Apple-store, något annat orderföretag eller någonstans där jag kan gå in i en butik och köpa den?
Ja... alla tips är välkommna )

Köp den hos en lokal handlare. Du kommer få bra service (hoppas jag) från dem. Samt att du gynnar den lokala handeln. Samt att du alltid har någon du kan vända dig till i person istället för att ringa till någon postorder.

Det är allt.

  • Medlem
  • 2004-06-20 21:06

Om du inte har någon studentrabatt köp den hos en lokal handlare som Mattias säger.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-20 21:49

Är inte 128mb grafik BTO? Isåfall måste du beställa från Apple Store.

  • Medlem
  • 2004-06-20 22:08
Ursprungligen av henrrrik:

Är inte 128mb grafik BTO? Isåfall måste du beställa från Apple Store.

Nja det går utmärkt att beställa BTO-macar genom återförsäljare också. Det gjorde jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-21 10:12
Ursprungligen av apu:

Nja det går utmärkt att beställa BTO-macar genom återförsäljare också. Det gjorde jag.

Det är inte alla ÅF som sysslar med specialbeställningar, men de flesta gör det som sagt.

Ursprungligen av Hallon:

Ok, jag har nu startat ett antal trådar här för att få råd om vilken powerbook som skall ersätta min stationära PC.
Jag har nu bestämt mig för att det blir en Powerbook G4 1,5 GHz med 5400 rpm:s disk och 128 mb grafikminne.
Det är första gången jag köper en mac och undrar därför om det är något särskillt jag bör tänka på när jag köper den? Finns det något jag kan ha missat att tänka på?
Priserna verkar inte skillja så mycket hos de olika återförsäljarna så vart tycker ni att jag skall köpa den? Hos Apple-store, något annat orderföretag eller någonstans där jag kan gå in i en butik och köpa den?
Ja... alla tips är välkommna )

Tänk på att köpa så mycket minne du kan från början som singel Modul ( So - DIMM ).
Mac Os X Panther flyter bättre ju mer minne du har i datorn, men minst 512 MB men helst 1024MB Ram. Man kan aldrig få för lite ram minne i datorn när det gäller Mac Os X.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-06-20 22:27
Ursprungligen av Hunter78:

Tänk på att köpa så mycket minne du kan från början som singel Modul ( So - DIMM ).
Mac Os X Panther flyter bättre ju mer minne du har i datorn, men minst 512 MB men helst 1024MB Ram. Man kan aldrig få för lite ram minne i datorn när det gäller Mac Os X.

Ok, så när det står "512 MB DDR333 SDRAM - 2 SO-DIMMs" i apple-store så är det 2x256 = båda minnesplatserna är upptagna? Hmm.. då blir det alltså en 1000ing till för att få 1 512:a ist (512 MB DDR333 SDRAM - 1 SO-DIMM)? Eller har jag förstått fel?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-20 23:29
Ursprungligen av Hallon:

Ok, så när det står "512 MB DDR333 SDRAM - 2 SO-DIMMs" i apple-store så är det 2x256 = båda minnesplatserna är upptagna? Hmm.. då blir det alltså en 1000ing till för att få 1 512:a ist (512 MB DDR333 SDRAM - 1 SO-DIMM)? Eller har jag förstått fel?

Helt riktigt, men med tanke på att en 256MB-modul bara kostar kring 500:- idag så kanske det kan vara värt att fimpa den senare. Å andra sidan är en 512MB-modul mycket billigare än en 1GB-modul, vilket gör att du får mer minne billigare om du uppgraderar med en 512MB till 1GB totalt senare. Ivf så har du fattat rätt - hur man sedan räknar hem det hela är en annan femma...

Mera tips: Tänk efter 2 ggr om du verkligen behöver 128MB VRAM och 1,5 GHz CPU. För skillnaden i pengar ner till 64MB och 1,25GHz får du en massa minne - vilket kommer att göra mycket större skillnad i upplevd hastighet. Snabb disk är däremot ett givet val.

Ursprungligen av Hallon:

Ok, så när det står "512 MB DDR333 SDRAM - 2 SO-DIMMs" i apple-store så är det 2x256 = båda minnesplatserna är upptagna? Hmm.. då blir det alltså en 1000ing till för att få 1 512:a ist (512 MB DDR333 SDRAM - 1 SO-DIMM)? Eller har jag förstått fel?

Alldeles korrekt! Ram minnet är det viktigaste om du vill att datorn ska flytta. Jag har själv en Powerbook 17 med 1GB ram. 1 GB ram gör att datorn känns rätt, det mesta flyter på väldigt bra men helst hade jag velat ha 2 GB ram men det hade jag tyvärr inte råd med!
Jag anser att man ska ha minst 1GB ram tycker jag, sedan kan du tänka på att ha 128 MB Grafik Ram för då kan du ha i gång tunga grafiska program utan att det laggar till.
Hårddisken kan du alltid byta ut senare medan grafik minnet kan du inte. Köp mer Ram minne och Grafik minne om du har råd, det är mitt råd så du inte ångrar dig senare när du väll behöver grafiken vid ett senare tillfälle.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-06-21 10:02

Följande priser är från företaget DD Data Distribution AB:

- PowerBook G4 1,5GHz 512Mb/80Gb, 5400rpm/128Mb grafikkort/17", pris: 23 895kr
- PowerBook G4 1,5GHz 512Mb/80Gb, 5400rpm/128Mb grafikkort/15", pris: 21 495kr

- Extra minnesmodul 512Mb (ger totalt 1Gb), pris: 950kr
- Montering av minne, pris: 200kr

Verkar billigt tycker jag.

Som tidigare har nämnts så är det kanske inte fel att köpa av en lokal återförsäljare. Har skickat prisförfrågan till Office också (tror de är de ända som säljer mac i Växjö).

1,5 GHz:aren har jag valt för jag vill ha en maskin som håller ett bra tag. Minnesmoduler kan man alltid köpa nya, men processorn sitter där den sitter.

Det extra grafikminnet har jag valt av samma anledning + att jag hört att det inte är fel med de extra 64 megabyten om man skall ha en extern skärm till.

Med bara 500:- skillnad mellan 64 och 128 tyckte jag att det var ett lätt val att gå för en 128. Jag köpte faktiskt standard-hd och standard-RAM. Det skulle vara trevligt med snabbare minnen, men jag väntar på ett prisfall på RAM och kanske köper jag senare en 7200 2.5'' HD. Just nu klarar jag mig med standardversionen.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-21 10:09

Jag har köpt en PB G4 1,5 (15 tum) - och är helnöjd! Snabbare disken - snabbare kortet.. 1 gig i minne.

Jmfrt med mina dubbelpipiga stationära G4or är den klart ett alternativ till att sluta med de stationära.... nu har jag inte jmfrt med en G5a...

Jag köpte min via InWarehouse och den var beställd enligt min krav.

Rekommenderas klart!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-06-22 07:46
Ursprungligen av fjellis:

Jag har köpt en PB G4 1,5 (15 tum) - och är helnöjd! Snabbare disken - snabbare kortet.. 1 gig i minne.

Jmfrt med mina dubbelpipiga stationära G4or är den klart ett alternativ till att sluta med de stationära.... nu har jag inte jmfrt med en G5a...

Jag köpte min via InWarehouse och den var beställd enligt min krav.

Rekommenderas klart!

Jag skickade en prisförfrågan på precis en sådan maskin du nämner hos just InWarehouse och fick svaret: "Dessa specialkonfigurationer du nämner är apples specialbyggen som blir onödigt dyrare och dessutom har betydligt längre leveranstider. Vi rekommenderar i första hand de standardkonfigurationer vi har på vår webb och hemsida"

  • Oregistrerad
  • 2004-06-27 10:21
Ursprungligen av Hallon:

Jag skickade en prisförfrågan på precis en sådan maskin du nämner hos just InWarehouse och fick svaret: "Dessa specialkonfigurationer du nämner är apples specialbyggen som blir onödigt dyrare och dessutom har betydligt längre leveranstider. Vi rekommenderar i första hand de standardkonfigurationer vi har på vår webb och hemsida"

Klart som f-n att man rekommenderar detta eftersom burken i fråga står och kostar pengar på deras lager.
Den andra informationen är bara bluff och båg eller säljarsnack som vi kallar det Vill du ha specialbygge skall du får det, men tänk dig för en extra gång; du kanske väljer fel. Ett postorderföretag har inte tid eller pengar för sånt tjafs.

Ursprungligen av Schuckert:

Klart som f-n att man rekommenderar detta eftersom burken i fråga står och kostar pengar på deras lager.
Den andra informationen är bara bluff och båg eller säljarsnack som vi kallar det Vill du ha specialbygge skall du får det, men tänk dig för en extra gång; du kanske väljer fel. Ett postorderföretag har inte tid eller pengar för sånt tjafs.

Kan väl knappast kallas bluff och båg att påstå att Apples specialkonfigurationer är onödigt dyra och tar längre tid att få levererade , det stämmer ju på pricken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-21 10:25
Ursprungligen av Hallon:

Det är första gången jag köper en mac och undrar därför om det är något särskillt jag bör tänka på när jag köper den? Finns det något jag kan ha missat att tänka på?

Tillbehör. Är det något du har idag som skall kopplas till macen? Det mesta fungerar med inte allt. Ex lånade jag en Logitech Web-kamera som var omöjlig att få stöd för.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-21 12:08

Beställde min pb på Trifolium idag, bestämde mig för en 15¨, 128 MB grafik, 5 400 rpm, 1 GB RAM en plats ledig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-05 23:44

Imponerande leveranstid

Beställde min custom pb 21/6 via Trifolium, 30/6 fanns den på plats i Göteborg, imponerande!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-21 12:33

Ska beställa min burk, samma innehåll som du inom de närmsta dagarna. Funderar bara på det där med extra 512-minnet, blir det här bra?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512SODDRS333

Eller har ni några andra förslag?

MVH Patrik Johansson

1
Bevaka tråden