Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stirra på skärm

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-06-11 23:02

När man sitter och skriver hela dagarna är det ju viktigt att man har en schysst skärm att stirra på. Kan någon säga om det är nån skillnad i det avseendet mellan eMac, som jag har, och t ex iMac-skärmarna? Jag kan inte påstå att jag är missnöjd med eMac-skärmen, men finns det bättre så...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-11 23:05

Om jag får bestämma - TFT är _så_ mycket bättre…

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-06-12 07:28

Ursäkta, kan du förklara för en som aldrig hinner lära sig datatermerna. Är TFT den sortens skärmar som sitter på iMac? Är som mycket bättre även för att läsa svarta bokstäver på en vit yta?

Dagens skärmar är generellt mycket bra, jämfört med för några år sen. En vanligt CRT(Glas)skärm tål att petas på men kan upplevas som jobbig om uppdateringsfrekvensen är låg; den flimrar.
En TFT(platt) skärm har idag mycket högre kontrast och det upplevs som skarpare bilder, dessutom om den är digitalt ansluten (ADC eller DVI) så finns inget flimmer alls.
Nackdelen är att den är känsligare för beröring.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-27 14:31
Ursprungligen av Svante S:

dessutom om den är digitalt ansluten (ADC eller DVI) så finns inget flimmer alls.
Nackdelen är att den är känsligare för beröring.

Inget flimmer via analoga anslutningar heller

TFT 'r enormt mycket bättre..om du inte är en CS-Spelare eller något annat så vänjer du dig till att skämren kanske ibland går lite sämmre i spel...TFT då... Men innan blev man enormt trött i ögonen vilket jag slipper nu!

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-06-12 09:38

Tack för besked. Det låter som en klok investering att satsa på TFT.

Ursprungligen av stikur:

Tack för besked. Det låter som en klok investering att satsa på TFT.

TFT kan vara bra men det finns rätt många dåliga TFT skärmar och TFT har en del nackdelar som sämre färgåtergivning , sämre betraktningsvinkel och den dåliga egenskapen att TFT har en nativ upplösning där bilden oftast är riktigt bra men byter man upplösning så måste bilden skalas om vilket oftast inte funkar så bra. Där är CRT skärmar överlägsna.

En annan sak som TFT skärmar brister på är att vissa lyspunkter helt enkelt är trasiga från fabrik p.g.a. att det är för dyrt att bara leverera felfria TFT skärmar. Något som konsumenten tvingas acceptera. men rätt irriterande när vissa punkter inte fungerar som de ska.

Senast redigerat 2004-06-27 15:13

Jag trivs iallafall mycket bättre med min PowerBooks skärm, men CTR skärmar är mycket billigare och jag tycker själv att CTR är bättre för filmtittning. Men det är ju klart att man blir trött i ögonen efter en stund om man bara sitter och skriver. Jag tycker du borde satsa på en TFT!

Jag har också en eMac. Sitter inte så långa stunder vid den, men har en 19" TFT-skärm som kan anslutas till den vid behov. (finns en adapter och ett litet program som fixar eMacens låsta upplösningar.)

Med dom nya tft'rna så kan man visst spela spel, och det riktigt bra! Uppdateringsfrekvensen har kommit ända ner till 12ms!

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-06-29 00:08

Tack för ytterligare synpunkter. Det där med en extra skärm låter intressant. Men faktum är att jag var på Macoteket och skrev lite på en iMac sjutton tum där och jag tyckte nog att min ordinarie eMac-skärm hävdade sig väl vid ett hastigt betraktande. Kan det bero på att butiksskärmen inte var så väl "inställd"? Jag har läst på Apples internationella diskussion och där stod striden het om vilken sorts skärm som är bäst. Är det kanske så att människans syn är nånting väldigt personligt och det som en del ser knivskarpt är en gröt för andra, utan att det behöver vara något "fel" på ögonen hos någon för det? Lekmannafrågor...

  • Medlem
  • 2004-07-16 19:36

För allmän info: Det sitter en ny skärm i dagen 1.25GHz eMac-datorer. Någon trodde det var hitachi eller någon bättre LG modell. Någon som vill / kan / orkar verifiera och har sett skillnad? Fanns ingen ny i butiken när jag var inne. Tror detta i så fall innebär ett jättelyft för Apples budgetmaskin. I vilken upplösning får man bäst bild på denna dator och i vilken uppdateringsfrekvens? Räkna gärna upp de olika lägena...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 17:16

jag har en ny 1.25GHz emac. köpte den för två månader sen. jag använder alltid grafikläget 1152x864 (80Hz). storleken är perfekt för 17"skärmen och det är flimmerfritt. det finns även 1280x960 med det är bara 72hz (flimmrar) och det blir lite litet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-14 17:27

TFT är mycket bättre på alla vis. Köp inte en eMac eller katodstråleskärm.

Ursprungligen av Mondo:

TFT är mycket bättre på alla vis. Köp inte en eMac eller katodstråleskärm.

Nej TFT är inte "mycket bättre på alla vis" bättre på vissa parametrar javisst ,sämre på andra definitivt , se mitt inlägg ovan.

1
Bevaka tråden