Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire till USB2 adapter?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-23 23:20

Hej alla,
jag har en Powerbook G4Titanium av den första leveransen som bara har USB1 - mycket frustrerande. När jag nu använder en digitalkamera vill jag såklart ha högre överföringshastighet än så. Men att uppgradera moderkortet är alldeles för dyrt, så jag tänkte att det måste finnas en adapter för min firewireutgång så att jag den vägen kan få tillgång till USB2. Känner någon till om denna adapter existerar? Jag har hittat flera om man har PC-Card slot, men det har ju inte PB 12"...

Finns det nåt annat sätt att lösa det?

Thanx,
/S

Senast redigerat 2004-06-23 23:39
Ursprungligen av svantet:

Hej alla,
jag har en Powerbook av den första skolan som bara har USB1 - mycket frustrerande. När jag nu använder en digitalkamera vill jag såklart ha högre överföringshastighet än så. Men att uppgradera moderkortet är alldeles för dyrt, så jag tänkte att det måste finnas en adapter för min firewireutgång så att jag den vägen kan få tillgång till USB2. Känner någon till om denna adapter existerar?
Eller nåt annat sätt att lösa det?
Thanx,
/S

Det finns ju firewirekortläsare som inte är så dyra.

Men de flesta billigare minneskort som sitter i kameror är inte mycket snabbare än USB 1 så du har nog inte så mycket att vinna vad gäller överföringshastighet.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-06-23 23:47
Ursprungligen av svantet:

Hej alla,
jag har en Powerbook G4Titanium av den första leveransen som bara har USB1 - mycket frustrerande. När jag nu använder en digitalkamera vill jag såklart ha högre överföringshastighet än så. Men att uppgradera moderkortet är alldeles för dyrt, så jag tänkte att det måste finnas en adapter för min firewireutgång så att jag den vägen kan få tillgång till USB2. Känner någon till om denna adapter existerar? Jag har hittat flera om man har PC-Card slot, men det har ju inte PB 12"...

Finns det nåt annat sätt att lösa det?

Thanx,
/S

Nej det verkar vara en produkt som inte finns. och eftersom du inte har Cardbus "PC-Card slot" på din PB är det nog inte möjligt att ordna.

Ursprungligen av Kentor:

Nej det verkar vara en produkt som inte finns. och eftersom du inte har Cardbus "PC-Card slot" på din PB är det nog inte möjligt att ordna.

Sist jag stoppade in mitt Linksys Wireless PCcard så fanns det plats för den.
Så det borde finnas på denna maskin också.
Det är iBook som inte har PCcard slot.

Mats B

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-06-24 21:37
Ursprungligen av Mats Bengtsson:

Sist jag stoppade in mitt Linksys Wireless PCcard så fanns det plats för den.
Så det borde finnas på denna maskin också.
Det är iBook som inte har PCcard slot.

Mats B

Om du har en 12' Powerbook G4 med Cardbus skall du hålla hårt i den då du nog har den enda i världen.

Ursprungligen av Kentor:

Om du har en 12' Powerbook G4 med Cardbus skall du hålla hårt i den då du nog har den enda i världen.

Ojdå!!
Var nog lite trött när jag skrev. Såg inte att det var en 12".
Min är en 15".

Ha en bra midsommar

Mats B

Ursprungligen av Mats Bengtsson:

Sist jag stoppade in mitt Linksys Wireless PCcard så fanns det plats för den.
Så det borde finnas på denna maskin också.
Det är iBook som inte har PCcard slot.

Det är skillnad på PC Card (eller PCMCIA som det heter) och Cardbus. Det senare är 32-bitarskort med stöd för högre hastigheter. Detta krävs för USB, och 100Mbps-ethernetkort, Firewire med mera.
Det använder å andra sidan alla bärbara efter Powerbook 3400 mig veterligen, så nog stöder PowerBook G4 Cardbus alltid. Om det finns något USB2-kort är dock osäkert då jag är osäker på hur långt man kan pressa Cardbus-slotten. Visserligen finns Firewire-400-kort....

  • Medlem
  • 2004-07-05 23:00
Ursprungligen av Kentor:

Nej det verkar vara en produkt som inte finns.

Nå, finns det eller inte? Jag vill oxå ha en dylik tingest. Jag vill ha den till en iMac G4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 02:30
Ursprungligen av Baron:

Nå, finns det eller inte? Jag vill oxå ha en dylik tingest. Jag vill ha den till en iMac G4.

Jag tror inte det, för om det fanns så skulle Macoteket garanterat sälja den, vilket de inte verkar göra.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-24 10:04

Är du säker på att kameran stöder USB 2.0? Det är väldigt ovanligt. Canon, t.ex. kör ju USB 1.1 i hela sitt modellprogram förutom EOS 1D som har FireWire.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-24 22:54
Ursprungligen av svantet:

Hej alla,
jag har en Powerbook G4Titanium av den första leveransen som bara har USB1 - mycket frustrerande. När jag nu använder en digitalkamera vill jag såklart ha högre överföringshastighet än så. Men att uppgradera moderkortet är alldeles för dyrt, så jag tänkte att det måste finnas en adapter för min firewireutgång så att jag den vägen kan få tillgång till USB2. Känner någon till om denna adapter existerar? Jag har hittat flera om man har PC-Card slot, men det har ju inte PB 12"...

Finns det nåt annat sätt att lösa det?

Thanx,
/S

Som sagts tidigare: köp en Firewire-kortläsare om du vill ha högre överföringshastighet. Kameran har bara USB 1 i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-24 23:28
Ursprungligen av Mondo:

Som sagts tidigare: köp en Firewire-kortläsare om du vill ha högre överföringshastighet. Kameran har bara USB 1 i alla fall.

Kan du rekommendera nån speciell?

1
Bevaka tråden