Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

B2B radannonser

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en tanke som kanske kan bli något:

- Ni känner väl till att konsumentköplagen gör att företag knappt törs sälja begagnade prylar till privatpersoner, man tvingas nämligen lämna 6 månaders garanti enligt lag.

- Företag som köper begagnade produkter ifrån privatpersoner får inte göra avdrag för moms.

- När företag erbjuder produkter och tjänster till andra företag kan annonsering ske utan moms.

Det här tänkte jag koka ihop till en B2B begagnatmarknad för några nischade inriktningar.
Tror ni det kan vara något? Tips och kommentarer är välkomna!

Förutom själva annonserna finns även betygssystem á la eBay så att man kan se om ett företag verkligen levererat det som står i annonserna osv.

Ursäkta min okunskap, men vad är B2B?

/Kristofer

Business to Business = B2B

Aha, tack.

Jag spinner vidare på idéerna. Vad tror ni om detta:

http://www.recycler.se/

(fortfarande endast för företag...men kan väl bli något?)

  • Oregistrerad
  • 2004-06-21 18:47
Ursprungligen av Björnström:

Jag spinner vidare på idéerna. Vad tror ni om detta:

http://www.recycler.se/

(fortfarande endast för företag...men kan väl bli något?)

Tror det kan vara en bra idé…
men:
Eftersom företag ofta har lite dålig koll, begränsat med tid och sådär intresse : Så försök kombinera det med "budsystem", dvs. pris är förslag och är bara bindande om det överskrids… …eller något…
[Ni har ju lite efarenhet sedan "björnbay", även om forumet som det var var långt från detta… …men det går ju ordna på många sätt om man vill ]

Kristofers nyfikenhet:

Är recycler i sin förra skepnad ett minne blott?

/K

Ursprungligen av Kristofer G:

Kristofers nyfikenhet:

Är recycler i sin förra skepnad ett minne blott?

/K

Japp. Sedan vi tappade avtalet med "det stora amerikanska finansbolaget" är det inte intressant att hålla på med begförsäljning tyvärr.

Okey. Tråkigt

/K

  • Medlem
  • 2004-06-22 10:09
Ursprungligen av Björnström:

Jag har en tanke som kanske kan bli något:

- Ni känner väl till att konsumentköplagen gör att företag knappt törs sälja begagnade prylar till privatpersoner, man tvingas nämligen lämna 6 månaders garanti enligt lag.

- Företag som köper begagnade produkter ifrån privatpersoner får inte göra avdrag för moms.

- När företag erbjuder produkter och tjänster till andra företag kan annonsering ske utan moms.

Det här tänkte jag koka ihop till en B2B begagnatmarknad för några nischade inriktningar.
Tror ni det kan vara något? Tips och kommentarer är välkomna!

Förutom själva annonserna finns även betygssystem á la eBay så att man kan se om ett företag verkligen levererat det som står i annonserna osv.

Om de som företag som säljer inte vill ge 6 månaders garanti på sakerna som dom säljer så är jag själv frågande om de bör sälja sakerna.

Det finns inget som hindrar en annonsör att sätta ut sitt pris både med och utan moms.

Jag tycker det är bättre att annonsören kan markera sin annons så att det i rubriken syns att det är ett företag som säljer. Då kan företag som vill köpa av/sälja till företag lätt hitta annonsen när de går in under säljes eller köpes.

Ett betygssystem för alla som säljer och köper tycker jag är ett utmärkt idé.

Ursprungligen av MP:

Om de som företag som säljer inte vill ge 6 månaders garanti på sakerna som dom säljer så är jag själv frågande om de bör sälja sakerna.

Jag jobbar på ett litet tryckeri. Vi har en gammal Blåvit PowerMac ståendes som bara samlar damm. Om vi får för oss att sälja denna till en privatperson ska vi enligt lag lämna 6 månaders garanti. Det är mycket som kan hända på ett halvår och jag har varken lust eller tid att stå och mecka med datorer och ännu mindre lust att lämna in någon annans dator till dyr tekniker.

Min femöring.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-23 21:26
Ursprungligen av David Molarin:

Jag jobbar på ett litet tryckeri. Vi har en gammal Blåvit PowerMac ståendes som bara samlar damm. Om vi får för oss att sälja denna till en privatperson ska vi enligt lag lämna 6 månaders garanti. Det är mycket som kan hända på ett halvår och jag har varken lust eller tid att stå och mecka med datorer och ännu mindre lust att lämna in någon annans dator till dyr tekniker.

Min femöring.

Ge bort den!

Kommer och hämtar!

Jag bjuder på fikabröd! )

Det beror på om ni faller in under konsumentköplagens definition av näringsidkare, dvs en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten.
I detta fall som du refererar till, skulle ni inte behöva lämna garanti även om ni skulle sälja till en konsument, dvs en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet.
Min tioöring (inflation)

Hälsningar
Richard

Ursprungligen av David Molarin:

Jag jobbar på ett litet tryckeri. Vi har en gammal Blåvit PowerMac ståendes som bara samlar damm. Om vi får för oss att sälja denna till en privatperson ska vi enligt lag lämna 6 månaders garanti. Det är mycket som kan hända på ett halvår och jag har varken lust eller tid att stå och mecka med datorer och ännu mindre lust att lämna in någon annans dator till dyr tekniker.

Min femöring.

Ursprungligen av MP:

Om de som företag som säljer inte vill ge 6 månaders garanti på sakerna som dom säljer så är jag själv frågande om de bör sälja sakerna.

Det finns inget som hindrar en annonsör att sätta ut sitt pris både med och utan moms.

Jag är inte beredd att lämna 6 månaders garanti på gamla bildskärmar och datorer som fungerar idag - men vem vet vad som händer före jul. Är det verkligen bättre att slänga alltihopa i en container än att någon får använda grejerna och köpa dom billigt? (hela idén bakom namnet Recycler)

För den som vill annonsera mot privatpersoner finns betydligt bättre ställen - vad sägs om Blocket som exempel?

  • Medlem
  • 2004-06-23 20:39

Om det är så att företag har saker som de funderar på att sälja eller slänga så tycker jag att man löser det ganska enkelt. Om saken man säljer inte har så stort värde så ge bort produkten istället för att slänga den. Om produkten har ett större värde så sälj den och var beredd på att återlämna köpeskillingen om det är så att den skulle gå sönder inom 6 månader.

Jag tror att det är ganska få företag som vill köpa saker som företag vill sälja men inte vet om de ens kommer att hålla i 6 månader. För de flesta företag så är kostnaden för stillastående maskiner så höga att det knappast lönar sig att köpa gamla apparater billigt.

Kan företaget friskriva sig genom att skriva att varan säljs i befintligt skick och utan garanti?

Men det är klart är det en riktig lag så kan man nog inte förhandla bort en sådan.

Ursprungligen av sventa46:

Kan företaget friskriva sig genom att skriva att varan säljs i befintligt skick och utan garanti?

Men det är klart är det en riktig lag så kan man nog inte förhandla bort en sådan.

Såvitt jag tolkar konsumentköplagen kan man inte göra det - man kan däremot säga att den är trasig ifrån början...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-29 08:49
Ursprungligen av Björnström:

Såvitt jag tolkar konsumentköplagen kan man inte göra det - man kan däremot säga att den är trasig ifrån början...

Superpt - Och som genom ett trollslag skulle "macandvändarnas hederskodex" avskräcka alla mindre nogräknade från att delta i kommersen - eller vad?

Business to Business, Dust to Dust.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-26 13:16

"Den här trasiga grejen kan du få köpa, har du tur kanske du får igång den om du kopplar in strömmen, men vi anser att den är trasig och kan därmed inte ge garanti."

Intressant, det har jag aldrig ens funderat på att man kan säga

1
Bevaka tråden