Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport vs Dlink

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helu grabbs and töser

Sitter med en Pismo med ett Airport kort, (11mb), samt en Dlink 614+. Har ett gäng apparater kopplade i nätverket, ett antal stationära macar och en printerserver från AXIS. När jag startar pismon, så säger den att det redan finns en apparat med adress 192.168.0.5 och kan ej ansluta. Detta är printerservern som har adress 5 på slutet. Men kruxet är att jag har DHCP inställt på allt. Ska inte pismon få en annan adress då? Är det nån bugg Airport Dlink emellan?

Tacksam för svar

mvh
Johan Lindqvist

ett inlägg..

Allt annat fungerar perfekt med Dlink routern och övriga pryttlar, både fasta och trådlösa, har mer trådlösa, med både windows burkar...

//johan

Får även printerservern sitt ip via DHCP?

Ja det får den, hela nätverket får sina IP av en och samma DHCP

  • Medlem
  • 2004-06-25 12:40

Kan du ställa in DHCP:n så att den alltid tilldelar samma adresser till samma maskiner? Jag kan tänka mig att printerservern inte meddelar sin existens tillräckligt ofta, så att den "glöms bort". Jag har satt min axis på ett fast nummer i serien och det funkar bra.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2004-06-25 13:58

Är det inte lite jobbigt att ha en printserver på dhcp med tanke på om den får en annan ip nån gång då måste ni ju ändra alla settings fast ni kanske inte kör ip utskrifter.

D-Linken är stabilare och fungerar oftast bättre. Medans Airporten har bättre administrations gränssnitt men gör inte vissa funktioner så väl (eller också så saknas dom). T ex port forwarding osv.

Hua, när dte krånglar så krånglar det rejält. Det är sant, jag har printerservern på DHCP, det är lite krångligt NÄR den tilldelas en annan IP, men saken är den att de flesta apparater får ständigt samma IP, axisen får alltid samma IP trots omstartet av både router och axis. Vad kan det bero på att vissa apparater får samma IP? Ska jag gå över till fast IP. Hur gör jag det? Är det bara att ändra den inställningen i routern och ställa om burkarna till fast IP? Är det en smartare ide kanske?

Jag har även en till basstation en Dlink DWL-900AP+ monterad i andra änden av huset och kan inte just nu ansluta till den med pismon, får en 169 adress. Inställningarna på den är likadan som på den andra basen förutomkanal och WEP, och DHCP tilldelas via routern. På den bärbara Dellen med ett trådlöst kort kan jag ansluta utan problem. Har gjort omstarter, zappat Pram, plockat ut airportkort, knappat in WEP:en igen. Sucka.

Tack för svar

//johan

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-06-25 18:59

Du kan köra både fasta IP-adresser och DHCP utdelade på samma nätverk. I routern kan man ställa in att ett intervall IP-adresser skall vara tillgängliga att delas ut dynamiskt. DHCP är praktiskt på maskiner som kommer och går, t ex bärbara, medan fasta adresser enligt min mening är bättre på burkar som ständigt är närvarande.

I mitt hemmanätverk har jag ett segment med dynamiska till mina bärbara ( PC o PB ) samt fasta till mina stationära och skrivarservrar.

Okej, det låter ju praktiskt. Vad kör du för apparater, router m.m. Själv har jag Dlink DI 614+ det går att köra statiskt och dynamiskt men jag vet int ehur det går att köra samtidigt. Nån som kör Dlink pryttlar med fast IP?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-06-25 20:18

Tyvärrså har jag en 3com router så jag kan inte ge dig detaljerade instruktioner men på min router så finns det på DHCP sidan en kryssruta för att slå på DHCP samt två parametrar IP Pool start adress och IP Pool end adress. Jag har 192.168.0.150 till 192.168.0.254 som pool till DHCP, dvs 192.168.0.1 till 192.168.0.149 är fasta IP.

Du får titta i manualen eller så kanske någon med D-link utrustning på 99 mac hjälpa dig

Lycka till
/Göran

Jag tackar för svaren. Jag tror att det finns bättre alternativ till Dlink helt enkelt. Jag strossar omkring och letar efter en butik som säljer Linksys och med den som kallas WRT54G, den verkar gå bra sägs det, bara om jag nu kunde hitta nån som säljer dom

Tack

Johan

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-06-25 23:44

Jag har forskat lite och kommit fram till följande

DI-614+ finns i två utförande, revision A med två antenner och rev B med en.

RevB har möjligheter till statisk DHCP, dvs ange ett område för dynamiska adresser ( precis som min 3Com 9 från början.

RevA kräver att du har firmware 2.20 eller högre för att det skall fungera. Länk till den senaste svenska firmwaren ( 2.27 ) finns här:

Dlink 614+ revision A firmware 2.27

Manualer finns hos www.dlink.com

Manual Rev A

Rev B

OBS!! Du kan inte använda den amerikanska firmwaren, eftersom frekvenserna (bl a ) skiljer sig.

Det är dock inte säker att det hjälper på dina andra problem, men titta gärna på de fel som åtgärdats med varje ny firmware release. Dlink tillhör inte mina favoriter.

/Göran

Jag tackar så mycket. Det stämmer, REV A har möjlighet till statisk DHCP, det har även REV B med den nyare firmwaren, jag har REV B och kollade just på den inställningen, det är ju ett alternativ till statisk IP.

Jag har förstått att alternativen till DLink är många :). Jag snokar runt på lite andra pryttlar.

Tackar sså mycket.

PS. Problemen jag har haft i tråden högre upp åtgärdas med hjälp av lite omstarter.

//johan

1
Bevaka tråden