Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

krashande safari

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-25 17:11

Är det bara för mig som www.ostkraft.se/tco krashar ? Den funkar i explorer, netscape etc men inte i Safari.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-25 17:23

Fy fan vilken hemsk hemsidan du länkat till :rolleyes:
Min kraschade direkt !

Otroligt att det kan finnas någon html kod eller java kod som Safari inte tål !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-25 20:35

Du kan rapportera till Apple att sidor inte funkar, genom att trycka på Bugg-knappen (längst till höger i verktygsfältet, olm den inte syns: välj "Bugg" från Innehåll-menyn).
I varje ny version av Safari så har de rättat till så att en hel del nya sidor funkar.

Fast om det är sidans fel så är det nog ganska liten sannolikhet att de kommer fixa det. Det är ju så at IE är gjort för att kunna hantera även sidor med dåligt gjord/felaktig kod. Eftersom IE är störst, så gör detta att folk och företag ofta numera gör sidor med dålig/felaktig kod (av lathet antar jag), med resultatet att det bara funkar i IE = ännu mer dominans för M$. Det är faktiskt ganska smart gjort måste jag säga.
Safari är den bästa på att hantera standarder, men icke-standarder fixar den inte...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-25 21:01
Ursprungligen av Rajje:

Du kan rapportera till Apple att sidor inte funkar, genom att trycka på Bugg-knappen (längst till höger i verktygsfältet, olm den inte syns: välj "Bugg" från Innehåll-menyn).
I varje ny version av Safari så har de rättat till så att en hel del nya sidor funkar.

Fast om det är sidans fel så är det nog ganska liten sannolikhet att de kommer fixa det. Det är ju så at IE är gjort för att kunna hantera även sidor med dåligt gjord/felaktig kod. Eftersom IE är störst, så gör detta att folk och företag ofta numera gör sidor med dålig/felaktig kod (av lathet antar jag), med resultatet att det bara funkar i IE = ännu mer dominans för M$. Det är faktiskt ganska smart gjort måste jag säga.
Safari är den bästa på att hantera standarder, men icke-standarder fixar den inte...

Egentligen ska det vara internationel standard med html och java o diverse, då är det upp till webläsaren att hantera standarden. Men tyvärr är det en del skit som kommit in, så att PC Explorer är bäst att hantera mesta av websidorna ( PC är störst ). Inte så bra, skandal egentligen. Alla omfattar av internet idag och det ska vara standard så att det fungerar inom MacOS, Linux och Windows. Men tyvärr är det inte smärtfritt än idag. Jag surfade redan sluten av 80-talet inom universitetet bredband, det var problem redan då. Det hängde på webprogram och de som skapade hemsidorna, forfarande är det samma problem än idag. En duktig webprogrammerare gör plattformsoberoende, det är idag man ska göra.
Man borde ställa krav (körkört) för de som sätter upp offciella hemsidor.

Alldeles riktigt REP. Webben ska följa w3c-standard.
Ett litet ljus i tunneln är att jag tycker det känns som om att fler och fler följer standard nu. "Valid html"-knappar ser jag varje dag nu. Det gjorde man inte för några år sedan.

/K

1
Bevaka tråden