Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videokonferens på hög höjd

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur livar man bäst upp en långtråkig flygresa mellan München och San Francisco på bästa sätt? Just det, med hjälp av en PowerBook 17", iChat AV samt en iSight. Det var precis med hjälp av denna utrustning som Apples Eric Zelenka genomförde den första(?) kommersiella videokonferensen från en Boeing 777 på närmare 11 000 meters höjd. Uppkopplingen skedde via Lufthansas nya trådlösa bredbandsuppkoppling som tillhandahålls på flygen över Atlanten. På andra sidan uppkopplingen fanns Kurt Knight, Appleanställd i Cupertino. "The video quality was great and scaled well all the way up to full screen," konstaterar Knight. Han fortsätter: "I think we made history as the first people to have an in-air video conference, not counting Air Force One or other ultra-expensive solutions. Very, very cool."

Hela äventyret finns att beskåda här.

Mer om Lufthansas FlyNet-tjänst finns här.

/M

Wow häftigt!
Ojojoj en applemus på bilden hos lufthansa

Hittar dock inte vad det är för bandbredd. Någon som vet?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-25 01:03

Riktigt tufft!

Jag och min kollega pratade för ett tag sen om hur coolt det vore att ha med en iSight om man skulle flyga med något SAS-plan med ConnexionByBoeing, som kommer i höst. Men vi tänkte att det säkert inte skulle vara tillräcklig bandbredd för det, och att det skulle vara coolt nog med bara iChat. Så fel vi hade.

Jag tror att Lufthansa kör samma system som SAS, och isf är det 802.11g i planet och 5/1 Mbit mot internet. Helt okej. (jag gissar att man inte får jättebra latency dock)

  • Oregistrerad
  • 2004-06-27 15:43
Ursprungligen av hugin:

<snip>
Jag tror att Lufthansa kör samma system som SAS, och isf är det 802.11g i planet och 5/1 Mbit mot internet. Helt okej. (jag gissar att man inte får jättebra latency dock)

Jag har svårt att tänka mig att det är ett radionät ombord eftersom du enligt förordningar är tvingad att stänga av Airport vid alla flygningar.

Visst ska SAS köra trådlöst ombord. LH är först i världen med trådsystemet men SAS är först med trådlöst, som ju faktiskt är lite vassare, eller hur!? Tyvärr kommer det bara att finnas ombord på långlinjeflygplanen A330/340.

Självfallet är systemet kontrollerat och godkänt av myndigheterna.

Det är Boeing Connexion som har utvecklat det hela, från användning av Inmarsateliterna, antenner och riktigt avancerad roaming.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-25 01:05

Each aircraft boasts a transfer rate of 5 Mbps in the airplane and approximately 1 Mbps outside of the airplane. This bandwidth is shared among the users on board and, as with any other Internet Hotspot on the ground, the bandwidth per user depends on the number of users sharing and the applications used. Tests carried out last year showed that during average Internet usage, passengers should experience close to DSL speed.

Ursprungligen av molia:

Each aircraft boasts a transfer rate of 5 Mbps in the airplane and approximately 1 Mbps outside of the airplane. This bandwidth is shared among the users on board and, as with any other Internet Hotspot on the ground, the bandwidth per user depends on the number of users sharing and the applications used. Tests carried out last year showed that during average Internet usage, passengers should experience close to DSL speed.

Tacktack

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-25 09:24

Lite OT...

Dom försökte nog vara lite patriotiska när dom skrev artikeln. Det är i alla fall inte en Boeing 777 han sitter i, dom har bara en motor på varje vinge. Högst troligt är att det handlar om en Airbus 340.

Trevlig midsommar på er alla!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-25 10:33
Ursprungligen av Crafty:

Lite OT...

Dom försökte nog vara lite patriotiska när dom skrev artikeln. Det är i alla fall inte en Boeing 777 han sitter i, dom har bara en motor på varje vinge. Högst troligt är att det handlar om en Airbus 340.

Trevlig midsommar på er alla!

Haha! Fasen att jag inte såg det. Jag var för fokuserad på det andra. En äkta planespotter låter sig inte distraheras av något!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-25 10:34

Det står inte att det är en Boeing 777 längre, nu står det Airbus.

Du får ändra i nyheten Belak

/K

Nja

Jag undrar om det inte är en B747, LH håller på med en stor uppgradering av just de flygplanen. Installationen av hela kommunikationspaketet inklusive antenn är mycket komplicerat och tidskrävande och de har för avsikt att kombinera de två moddarna.

Lufthansas installation bygger på snöre till varje passagerarstol och dator. När SAS går igång med sitt system i höst är det trådlöst i hela flygplanet. I övrigt är det samma prestanda som LH's system.

1
Bevaka tråden