• Medlem
  • 2004-06-24 17:49

Hej,

Jag slåss förgäves att installera OS X på en iMac. Eftersom OS:et verkar kräva 128Mb minne, så petade jag i lite tillsynes kompatibelt PC-minne, men installationen hänger sig på flera roliga sätt, så jag utgår ifrån att det ska vara fin-minne till denna och köper hem lite asap.

Men, efter en ofrivillig omstart under installationen (sannolikt till följd av att jag försökte köra med kackigt minne) så vägrar den att boota någonting. Allt som står på skärmen är en mapp-symbol med ett frågetecken i som växlar till nån annan slags symbol. Att försöka tvinga en CD-boot (med 'C') är det inte tal om längre. Skivan är den samma som jag bootade på tidigare och den är helt repfri etc etc. Samtidigt lever CDROMen och varvar upp och ner. Hårddisken tickar inte oroväckande heller, så allt verkar fint utom att det inte går att boota något längre.

Så, hur får jag liv i den igen när jag väl raggat upp lite mer minne? Jag vet att det kommer bli en halvkul upplevelse att köra OS X på den hårdvaran, men jag bryr mig inte. Jag behöver den mest för tester.

(Ps. Jag är värsta Mac rookien)