Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gamla och nyare maskiner med trådlöst?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en blandning av gamla och nyare maskiner som jag vill koppla trådlöst.
•iMac med Airport Extreme
•Powerbook Titanium med gamla Airport
•samt 1:a modellen av Airport basstation
iMacen med extremekortet har inte fungerat så bra med den gamla basstationen och Powerbooken har dålig räckvidd.

Har flyttat och skaffat bredband på nytt och upptäcker vilken djungel av prylar det finns.

Funderar på att skaffa:
• Dlink 300g ADSL-modem (specialpris från lev. som samarbetar med bredbandslev.), 600 kr
• Linksys WRT54G trådlös accesstation som klarar både 802.11b och g (+ 4ports switch), 990kr på Netonnet

Till detta kopplar jag
• iMacen med Aiport Extreme
• gammal iMac med Airportkort (från TiBooken)
• Powerbooken med pccard för bättre räckvidd
• gammal beige G3 desktop med usb eller pci-kort för trådlöst
• samt nån mer via inbyggda switchen

Nu till mina funderingar.
Är det någon som kör blandat med "b" och "g" standardena mot någon basstation och att det funkar bra? Jag antar att de flesta pccard har bättre räckvidd på TiBooken än med original airportkort?
Finns det produkter som funkar bra med OS9. (Har en 40GB disk över för den gamla G3:an, ska testa installera OSX)

Vet att det diskuterats liknande saker tidigare men tänkte kolla om nån ville OK:ea idéerna.

  • Medlem
  • 2004-06-24 13:57
Ursprungligen av pjerssan:

Har en blandning av gamla och nyare maskiner som jag vill koppla trådlöst.
•iMac med Airport Extreme
•Powerbook Titanium med gamla Airport
•samt 1:a modellen av Airport basstation
iMacen med extremekortet har inte fungerat så bra med den gamla basstationen och Powerbooken har dålig räckvidd.

Har flyttat och skaffat bredband på nytt och upptäcker vilken djungel av prylar det finns.

Funderar på att skaffa:
• Dlink 300g ADSL-modem (specialpris från lev. som samarbetar med bredbandslev.), 600 kr
• Linksys WRT54G trådlös accesstation som klarar både 802.11b och g (+ 4ports switch), 990kr på Netonnet

Till detta kopplar jag
• iMacen med Aiport Extreme
• gammal iMac med Airportkort (från TiBooken)
• Powerbooken med pccard för bättre räckvidd
• gammal beige G3 desktop med usb eller pci-kort för trådlöst
• samt nån mer via inbyggda switchen

Nu till mina funderingar.
Är det någon som kör blandat med "b" och "g" standardena mot någon basstation och att det funkar bra? Jag antar att de flesta pccard har bättre räckvidd på TiBooken än med original airportkort?
Finns det produkter som funkar bra med OS9. (Har en 40GB disk över för den gamla G3:an, ska testa installera OSX)

Vet att det diskuterats liknande saker tidigare men tänkte kolla om nån ville OK:ea idéerna.

En av det kaske enklaste sätten att få nät till alla dessa kan vara att köra över elnätet. Såg en liten dosa i Macotekets katalog som man kan köra Ethernet över sitt egna elnät. Kolla denna!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-06-24 14:22
Ursprungligen av LucE:

En av det kaske enklaste sätten att få nät till alla dessa kan vara att köra över elnätet. Såg en liten dosa i Macotekets katalog som man kan köra Ethernet över sitt egna elnät. Kolla denna!

Varför göra det när han har wireless-kort i alla datorerna? Verkar bra mycket krångligare och dyrare att mecka in ett nätverk i elsystemet än att helt enkelt köra trådlöst.

Tillbaka till den ursprungliga frågan, så tror jag det kommer fungera alldeles utmärkt. Kör en liknande setup fast med Netgear-basstation och det funkar prima!

1
Bevaka tråden