Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Music Store redan störst i Europa

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple presenterar sina första officiella siffror för iTunes Music Store i Europa: 800.000 sålda låtar under första veckan. Det är sexton gånger så mycket som största konkurrenten OD2 lyckats uppnå i Storbritannien.

Steve Jobs säger:
"After selling over 800,000 songs during its first week, iTunes is Europe's top online music store. In the UK alone, iTunes sold more than 450,000 songs in the last week -- 16 times as many as OD2, its closest competitor."

Nu väntar vi bara på en svensk lansering.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-23 13:05

Gott!

Reeespekt.
Önskar att det gick att shoppa i Sverige snart....

Kul att det går bra för iTMS. Även i en etablerad miljö.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-23 14:00

mkt bra. mkt bra.. ju bättre det går, ju snabbare lär dom släppa det i övriga Europa.. -tycker jag nog-
Men man får välle se.. Sverige stog ju för inte så många år sedan för en stor mängd av musiken i väst.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-06-23 14:16

Värkligen roliga nyheter, positivt!

  • Medlem
  • 2004-06-23 15:23

Skillnaden mellan OD2 och iTMS är ju att Apple har medlemmarna i $teve-sekten bakom sig redan från start medan OD2 måste jaga kunder "den vanliga vägen". Problemet för Apple är ju när de vill expandera och måste börja marknadsföra sig. Historien har ju visat att Apple inte gillar att göra reklam i Europa, men det kanske blir en ändring på det nu.

Ursprungligen av bmb:

Skillnaden mellan OD2 och iTMS är ju att Apple har medlemmarna i $teve-sekten bakom sig redan från start medan OD2 måste jaga kunder "den vanliga vägen".

Fast Peter Gabriel har väl en rätt stor fanskara han också ?

Lite off topic, om reklam

Ursprungligen av bmb:

Skillnaden mellan OD2 och iTMS är ju att Apple har medlemmarna i $teve-sekten bakom sig redan från start medan OD2 måste jaga kunder "den vanliga vägen". Problemet för Apple är ju när de vill expandera och måste börja marknadsföra sig. Historien har ju visat att Apple inte gillar att göra reklam i Europa, men det kanske blir en ändring på det nu.

Ja jag har fan alltid slitit mitt hår och undrar varför de inte gör någon reklam i Sverige (eller europa) typ på TV och sånt. I och för sig är det rätt gött att många som har mac, köper det inte för att de blir "lurade" av reklam, utan för att de fattar att det är en bättre dator (än PC).

Ursprungligen av hanha014:

Ja jag har fan alltid slitit mitt hår och undrar varför de inte gör någon reklam i Sverige (eller europa) typ på TV och sånt.

TV-reklam är oerhört kostsamt i dagsläget. Därför tror jag att man väljer andra vägar. Med 2-3 miljoner i svensk TV märks du knappt.

Ursprungligen av Kenneth Pilo:

TV-reklam är oerhört kostsamt i dagsläget. Därför tror jag att man väljer andra vägar. Med 2-3 miljoner i svensk TV märks du knappt.

TV reklam i Sverige är inte så kostsamt längre sett till penetrationen och att kanalerna ofta ger väldigt frikostiga rabatter och fina barter deals.

Ursprungligen av Errol Garner:

TV reklam i Sverige är inte så kostsamt längre sett till penetrationen och att kanalerna ofta ger väldigt frikostiga rabatter och fina barter deals.

Ge gärna exempel för ditt påstående. Nyfiken

Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Ge gärna exempel för ditt påstående. Nyfiken

Det finns ju vissa företag som bara köper TV reklam om de får 60-80% rabatt och många företag byter ju tjänster/produkter mot TV reklam.

Flera kanaler säljer/byter ju också reklamtid mot att de får provision på försäljningen. Vilket förklarar en hel del annars ganska oförklarliga kampanjer som rullat på TV i en intensitet som annars aldrig skulle löna sig.

Riktiga avarterna är ju mediabolagen själva som även äger KabelTV/Telebolag/CD/Video pch bokförsäljningsföretag som riskfritt bollar fakturor fram och tillbaks. Vilket ger en snedvridning av konkurrensen.

Ursprungligen av bmb:

Skillnaden mellan OD2 och iTMS är ju att Apple har medlemmarna i $teve-sekten bakom sig redan från start medan OD2 måste jaga kunder "den vanliga vägen". Problemet för Apple är ju när de vill expandera och måste börja marknadsföra sig. Historien har ju visat att Apple inte gillar att göra reklam i Europa, men det kanske blir en ändring på det nu.

Det är inte $teve sekten som köpt alla 800 000 låtar. Glöm inte all "reklam" som kommit om ITMS från dess lansering i USA. Det är nog den stora dragkraften som skapat detta. Så där har Apple en massa gratisreklam.

Marknadsföra sig i Europa... Jag kan bara hoppas att de slutar annonsera för redan "frälsta".

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-24 10:11

Hallå, kan inte nån ändra felet i ingressen?

Gabriel är ute ur leken, han sålde det nyligen till ett annat bolag.

Ursprungligen av snowdog:

Gabriel är ute ur leken, han sålde det nyligen till ett annat bolag.

Men OD2 är ändå förknippat med PG eftersom han länge användes som "galjonsfigur"

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-23 16:53
Ursprungligen av Björnström:

800.000 sålda låtar under första veckan. Det är sexton gånger så mycket som största konkurrenten OD2 lyckats uppnå i Storbritannien.

800.000 låtar måste väl snarare vara ca 28 gånger så mycket?

Citat:

"In the UK alone, iTunes sold more than 450,000 songs in the last week -- 16 times as many as OD2, its closest competitor."

jag kommer definitivt regelbundet använda iTMS! bring it on!

sen - fördel med iTMS är att man kan provlyssna och köpa enstaka låtar. med OD2 måste du göra en förbetalning INNAN du ens får börja provlyssna på låtarna OCH du kan enbart köpa hela album...nackdel i europa är att det kräver "credit card" - enligt artikeln är det många i Europa som inte har det:

http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story&cid=75&ncid=75&e=2&u=/nf/20040623/tc_nf/25537

Köpa låtar med SMS?

"Credit card" i Sverige tolkas ofta som samma sak som betalkort.
Jag vet inte riktigt hut det fungerar med VISA/Mastercard bankkorten. Skulle tro att de räknas som kreditkort, sedan att de batalas dirket mot ditt kort är något som ITMS inte kommer märka av.
För inte måste jag skaffa mig kredit på VISA-kortet för att kunna handla heller.

Köpa låtar via SMS har jag numera tagit trademark på.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-24 14:30

i USA skiljer dom stenhårt på vanliga och kredit. vi fick inte hyra bil på Hertz med VISA eller Mastercard, för att vi inte hade kredit/månadsfaktura på dom. Man tycker väl iofs att det vore i deras intresse att man hade pengarna man skulle hyra bil för, men inte då.

iaf, så hänger det verkligen på att det blir enkelt att betala, det är oftast sådant som kan stjälpa den bästa affärsidén.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-25 04:23
Ursprungligen av Dj Leafer:

i USA skiljer dom stenhårt på vanliga och kredit. vi fick inte hyra bil på Hertz med VISA eller Mastercard, för att vi inte hade kredit/månadsfaktura på dom. Man tycker väl iofs att det vore i deras intresse att man hade pengarna man skulle hyra bil för, men inte då.

iaf, så hänger det verkligen på att det blir enkelt att betala, det är oftast sådant som kan stjälpa den bästa affärsidén.

För mig är det inte alls så. Jag har VISA som ett rent betalkort och det fungerar för det mesta klockrent. En gång fick en snubbe inte till det, men jag tror jag vet vad det var. En andra gång nämligen hände samma sak, tills vi kom på att man skulle säga att de skulle dra det som "credit" trots att det inte är ett kreditkort. Har choppat mer el. mindre brutalt med mitt kort här i flera veckor, och aldrig upplevt problem.

Det går väl utmärkt att handla på applestore med ett betalkort (utan kredit)?

I så fall så ska det nog gå helt utmärkt att handla på ITMS med ett vanligt betalvisakort, om inte så är det otroligt korkat då det är många som inte har kredit kopplat till sitt visakort, speciellet yngre vuxna människor.

1
Bevaka tråden