Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook vs PB 12"

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-19 11:50

Jag överväger att skaffa en helt egen Mac istället för att behöva dela den nuvarande med sambon.

Det står i så fall mellan iBook 12" 1 Ghz och PB 12" 1.33 Ghz. Normalt sett skulle jag tycka att iBooken räcker alldeles förträffligt, men när jag tittar närmare på dem är det ju så att Airport Extreme redan är inbyggt i PB:n. Det gör att prisskillnaden mellan de två endast är ca 4500 kr. Och då får man dubbelt så mycket HD och ett vassare grafikkort.

Vilken skulle ni säga är det bästa valet? Jag skulle endast använda datorn till Office, mail, Web samt strategi- och rollspel (action gör sig bättre på Xbox), och därmed tror jag att iBooken är fullt tillräcklig. Är det motiverat att då lägga 4500 extra?

  • Medlem
  • 2004-06-19 11:54

Nej, det är nog inte det faktiskt. Visserligen har Powerbooken en lite mer gedigen känsla, men det motiverar inte priset för det mesta. iBooken är suverän.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-19 12:03

Håller med stfm... tror det finns gamla trådar liknande denna. Testa ett sök...

Powerbooken har ju snabbare minne och systembuss, samt mer L2-cache. Kan vara värt att ta med i beräkningen om du funderar på att leka med video eller garageband. I det förra fallet kan det då också vara värt att sätta i snabbare hårddisk, vilket är betydligt enklare att göra i efterhand om man skulle komma på att behovet finns.

Men visst är iBook en fruktansvärt bra dator till ett angenämt pris. I de flesta fall mer dator än den normala konsumenten kommer att behöva inom överskådlig framtid.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-19 12:15
Ursprungligen av ohennig:

Kan vara värt att ta med i beräkningen om du funderar på att leka med video eller garageband.

Nu skulle han kanske inte det?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-06-21 20:07
Ursprungligen av ohennig:

Powerbooken har ju snabbare minne och systembuss, samt mer L2-cache. Kan vara värt att ta med i beräkningen om du funderar på att leka med video eller garageband.

Dagens iBooks har lika mycket L2-cache som powerböckerna, så skillnaden är mindre än man tror.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-19 16:26

Nej, jag håller nog med er, det finns väldigt lite som motiverar de extra slantarna. Jag är förbannat nöjd med vår nuvarande 900 Mhz G3, så en 1 Ghz G4 med diverse andra uppgraderingar torde bara vara ännu bättre.

DaPhox, det finns gamla trådar, men jag kunde inte hitta någon som specifikt berör de senaste varianterna av iBook vs PB.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-19 16:32
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Nej, jag håller nog med er, det finns väldigt lite som motiverar de extra slantarna. Jag är förbannat nöjd med vår nuvarande 900 Mhz G3, så en 1 Ghz G4 med diverse andra uppgraderingar torde bara vara ännu bättre.

DaPhox, det finns gamla trådar, men jag kunde inte hitta någon som specifikt berör de senaste varianterna av iBook vs PB.

Ok, sorry

  • Oregistrerad
  • 2004-06-21 17:30
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Det står i så fall mellan iBook 12" 1 Ghz och PB 12" 1.33 Ghz. Normalt sett skulle jag tycka att iBooken räcker alldeles förträffligt, men när jag tittar närmare på dem är det ju så att Airport Extreme redan är inbyggt i PB:n. Det gör att prisskillnaden mellan de två endast är ca 4500 kr. Och då får man dubbelt så mycket HD och ett vassare grafikkort.

Köp en begagnad PB12" och få det bästa av båda världar

Allvarligt talat så är prisskillnaden inte motiverad om man inte råkar vara frälst vid just metall. Det finns lite tekniska pluspoäng på den nya PB12:an, men 4500 spänn är en hel del.

/Y

  • Oregistrerad
  • 2004-06-22 14:58

Så nu nästa fråga...

Hur viktigt är egentligen 512 MB RAM?

Många här verkar satsa på minst 768 MB direkt. Vi har 256 i burken hemma, och det räcker alldeles utmärkt för mina behov. Så varför ska jag lägga 600-1000 kr extra på 512 MB?

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Så nu nästa fråga...

Hur viktigt är egentligen 512 MB RAM?

Många här verkar satsa på minst 768 MB direkt. Vi har 256 i burken hemma, och det räcker alldeles utmärkt för mina behov. Så varför ska jag lägga 600-1000 kr extra på 512 MB?

Förr eller senare kommer du att behöva mer minne speciellt om du har fler program igång samtidigt. Så det är dumt att snåla.

  • Medlem
  • 2004-06-22 19:53

iBooken saknar DVI-kontakt -> sämre möjligheter att ansluta extern skärm... Vidare är väl upplösningen strypt så man får ingen större glädje av den där 17"-skärmen man kanske råkar ha liggande hemma.

PB har väl ofta bättre andrahandsvärde om man någon gång skulle tröttna?

Personligen ångrar jag att jag valde iBook framför PB 12".

Ursprungligen av kpp:

Personligen ångrar jag att jag valde iBook framför PB 12".

Allt beror på vilka behov man har. Man köper en iBook om man vil ha en bärbar dator som är enkel att bära med sig, men har begränsningar. Du går upp till en PowerBook om du kör lite tyngre applikationer och vill göra det med lite mer fart och möjligheten att koppla in en extern skärm med hög upplösning.

För mig är 4500 för mycket för att jag ska satsa på den sköna Powerbooken och när det är ordbehandling, epost och surfning så är iBooken ett vettigare val. Skillnaden är en veckans solsemester när höstregnet kommer. Varför inte med iBooken?

/c

  • Oregistrerad
  • 2004-06-23 11:37
Ursprungligen av Christian Åhs:

För mig är 4500 för mycket för att jag ska satsa på den sköna Powerbooken och när det är ordbehandling, epost och surfning så är iBooken ett vettigare val. Skillnaden är en veckans solsemester när höstregnet kommer. Varför inte med iBooken?

o/\o

Instämmer till fullo.

Jobbar med photoshop, illustrator, flash, director, dreamwiever och indesign på en iBook 12" å de funkar okej Så att göra det du ska så räcker garanterat en iBook

Citat:

iBooken saknar DVI-kontakt -> sämre möjligheter att ansluta extern skärm... Vidare är väl upplösningen strypt så man får ingen större glädje av den där 17"-skärmen man kanske råkar ha liggande hemma.

finns det inte något slags script man kan ladda ner för att kunna köra med bättre upplösningar för externa skärmar, även för ibook? någon som har något problem med det?

Jag har nyss köpt en Ibook 12" till tjejen och har själv en PowerBook 17" 1 ghz. Jag upplever inte Ibooken ett dugg slöare än min PB på ngt sätt. Och det går visst att koppla Ibooken till extern skärm och TV, den städjer s-vhs signal med apples tv adapter. Mycket bra köp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-23 21:40

Man kan väl inte få SuperDrive till en iBook?
Okej, det blev plötsligt ännu större pris skillnad mellan maskinerna, men i alla fall....

  • Oregistrerad
  • 2004-06-23 23:28

SuperDrive finns som tillval på 14-tummarna.. Man kan ju gå in och påbörja en köp på Apple Store för att se vad man har för möjligheter. Så länge man inte angett sitt kontonummer så..

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2004-07-05 22:15

Båda sakerna har sina för och nackdelar, skulle säga det som du känner dig mest nöjd med.
Har du råd och vill jobba med tyngre saker satsa då på en PB.
Om inte så räcker nog en Ibook väldigt långt till ett bra pris.
Tumregeln är i viklet fall som helst, så länge du är nöjd!

1
Bevaka tråden