Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Applescript sökvägar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett väldigt enkelt applescript sparat som en application bundle, Det scriptet gör är att köra ett shellscript. Funkar perfa.

Det jag nu vill är att placera shellscriptet i bundeln, dvs .app-mappen. Men hur skriver jag i scriptet då så att sökvägen till shellscriptet stämmer? Man vill inte att det ska va en definitiv sökväg, programmet skall kunna flyttas utan att de slutar fungera.

Jag har ännu inte jobbat så mycket med Application Bundles men prova vad den här raden ger för resultat

display dialog (path to me) as string

Normalt sett så returnerar path to me sökvägen till programmet, när scriptet är sparat som application, och i så fall så kan du ju enkelt göra lite strängprocessing och på så sätt ange sökvägen till ditt shellscript.

Om det inte funkar så finns det ett par andra spår som kan vara värt att prova

ok, får ju fram en path o så, men hur använder jag den i mitt script. Jag är ingen fena på applescript..
Ja bör väl sätta en variabel till denna path? men hur gör jag?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-26 09:01
-- T.ex sökvägen till hemkatalogen:

set mappen to make new folder at folder ((path to home folder) as text) with properties {name:"mapp_namnet"}
set macPath to path to me
set shellPath to POSIX path of macPath 
do shell script "ls " & quoted form of shellPath

Friskt kopierat från:
Applescript unix shell sökvägar

Applescript är ett språk som är långt i från Unix sättet! :rolleyes:

1
Bevaka tråden