Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lantmäteriet tilldelas diplom av 99mac

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lantmäteriet i Gävle tilldelas ett hedersdiplom för sina Macvänliga insatser. Marknadschefen Birgitta Ericsson tog personligen emot diplomet och fick smaka på en god 99mac-tårta i slutet på förra veckan.

Idén bakom diplomet kommer ifrån ett stort antal medlemmar som reagerade positivt på ett trevligt brev ifrån Birgitta där hon berättar att man i fortsättningen kommer anpassa sina tjänster även för oss Macanvändare. Lantmäteriet kommer presentera KartSök i ny version för användare av Mac OS X och Safari under 2004. Funktionen DinKarta kommer att omarbetas till Flash för att bli plattformsoberoende och även SverigeBilden samt Historiska Kartor görs om för att bli Macvänliga.

Anders Täpp kom med förslaget att instifta ett diplom som regelbundet delas ut till myndigheter, organisationer och företag som arbetar för plattformsoberoende tjänster. Målet är att inspirera fler att bryta sig ur situationer där den som inte är Microsoftanvändare blir utelåst ifrån tjänster som vänder sig till allmänheten. Axel von Matern startade insamlingen som till slut övergick i en officiell 99mac-insamling där 32 personer betalade in pengar till diplom, tårta och en fikastund med Lantmäteriet.

Om du har förslag på någon som bör tilldelas 99mac-diplom för liknande arbete är du välkommen att skriva en kommentar i tråden.

Den här goda tårtan med officiell 99mac-logotyp blev populär i Gävle.

99mac-medlemmen Creops överlämnade ett officiellt diplom till Lantmäteriet som blev både glada och överraskade för all uppståndelse.

Diplomet blev snabbt huvudnyhet på Lantmäteriets intranät dessutom - väldigt kul!

Naturligtvis måste vi alla vända ett stort TACK till alla trevliga 99mac:are som deltagit i vårt diplomprojekt. Stort cred till alla som jobbar för att förbättra vardagen för oss Macanvändare.

Har ni förslag på fler företag, organisationer eller personer som bör tilldelas diplom - skriv en rad. 99mac kommer ta fram en officiell diplom/tårtfond som utnyttjas endast för dessa ändamål. Ett kul sätt att sprida den glädje vi Macanvändare känner till vår omvärld.

Kommentera (och läs) den ursprungliga tråden om Lantmäteriet

Här är listan på medlemmar som betalat in pengar till vår tårtfond (via Paypal - belopp i dollar)

Martin P 13
Peter l 3
Acke 3
WOGNUM 10
Ulf S 3
Karl W 3
Anders I 3
Magnus v B 3
Niclas L 3
Fredrik D 3
Hugo K 3
markus N 3
Sten N 2
Jacob B 3,33
Johan G 3
Tommy Y 4
Pier G 5
Michael S 3
Marcus H 3
Torkel S 5
Mac.se 20
Samuel L 3
Nils-Erik L 3
Rafik d. H 5
Erik S 3
jens t 3
Niclas L 3
Jan N 3
Kim V 3
Niklas B 0,107
Johan H 3
Anders T 3
SUMMA 108 USD

Haha, fasen va roligt!
Förstår inte hur jag kunde missat detta helt och hållet, trots att jag hänger på 99mac för det mesta.

Grattis Lantmäteriet!

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Haha, fasen va roligt!
Förstår inte hur jag kunde missat detta helt och hållet, trots att jag hänger på 99mac för det mesta.

Grattis Lantmäteriet!

/M

Shit! Bara den bedriften är ju värd en tårta...;)

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-06-16 12:08

Ja, detta var värkligen en kul grej, grattis!

  • Medlem
  • 2004-06-16 13:00

Martin, det här är så grymt att jag får gåshud.

  • Medlem
  • 2004-06-16 13:03

Nu missade jag tråden med insamlingen men vill gärna vara med nästa gång. Lägg gärna upp en tråd specellt för insamlingen i fortsättningen, det blir lättare då att förstå av rubrikens namn vad det handlar om.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-16 13:07
Ursprungligen av 3OPAH:

Nu missade jag tråden med insamlingen men vill gärna vara med nästa gång. Lägg gärna upp en tråd specellt för insamlingen i fortsättningen, det blir lättare då att förstå av rubrikens namn vad det handlar om.

Vore väl bättre med ett "promoveringsforum" med "promoveringsstyrelse" som oxå är "trådmoderatorer"?

Ursprungligen av Pär:

Vore väl bättre med ett "promoveringsforum" med "promoveringsstyrelse" som oxå är "trådmoderatorer"?

Nämen Pär! Du upphör aldrig med ditt sprutande av goda idéer!

Niklas B 0,107

Trodde jag skickade 1.95 dollar och inget annat...

  • Medlem
  • 2004-06-16 13:56
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Niklas B 0,107

Trodde jag skickade 1.95 dollar och inget annat...

Kraftig devalvering av dollarkursen?

Birgitta Ericsson skrev följande till 99mac:

Kära Macanvändare!

Aldrig trodde jag att vi på Lantmäteriet skulle få en sådan uppmuntran och ett sådant erkännande ifrån er Maccare!! Det var så överraskande och roligt och en verklig påminnelse om hur viktigt det är att lyssna på kunden.

Vi har under de senaste åren gjort stora satsningar på våra tjänster på nätet - men inte alltid haft er grupp användare i fokus vilken ni då och då påmint oss om mer eller mindre högljutt, även om ni inte är fler än 2 - 3 % av våra besökare.

Vi har nu i våra riktlinjer för publicering på nätet bestämt att våra tjänster ska vara plattformsoberoernde och en del av de äldre tjänsterna har vi i efterhand anpassat för Mac, även om det har gått långsamt pga begränsade resurser.

Vi kommer att fortsätta hålla denna linje. Vi utvecklar nu vår hemsida med användartester och kommer att lansera nya www.lantmateriet.se under senare delen av 2005. Vi känner stora krav på oss och hoppas att ni kommer bli nöjda så att vi kan erövra ytterligare diplom .

Med vänlig hälsning

Birgitta Ericsson

Birgitta Ericsson
Marknadschef
Lantmäteriet

Lantmäteriet!

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Lantmäteriet!

Vem kunde gissa att de kunde vara så *metal* ?

  • Medlem
  • 2004-06-21 16:19

Tjoho ¡¡

Det är coolt att vara 99macare

. . . .eller hur ¿

  • Oregistrerad
  • 2004-06-21 21:43

Var och tittade på lantmäteriets webbsida. Såg lovande ut. Man kan alltså inte få se förhandstitt på varje karta, utan man måste köpa grisen i säcken? Såg en historisk karta över Örebro, den var som en vacker tavla. Helt otroligt snygg!

Klart kul. Skulle vara ännu roligare om man kunde tipsa lite större kanaler om detta. Typ IDG (uhhh) eller dylikt.

  • Medlem
  • 2004-06-23 14:30

Bra initiativ att ge Lantmätarna en morotstårta. Kanske kunde man ta tag i Nationalencyklopedin härnäst. På tiden att NE förmår erbjuda en OS X-komptatibel version av sitt uppslagsverk.

Upprop? Mailbombning? Kanske vore det ändå effektivast att kontakta NE och fråga och sedan skriva om det.

Mailbombning? Vi kanske skall ägna oss åt pajkastning istället :-)? (Sorry, dåligt skämt. Skall inte upprepas).

/CX

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-06 11:34

En fråga bara. Har just konstaterat att Nacka kommuns kartservice, som tidigare fungerade för Mac, inte längre gör det nu när man köpt tjänsten av Lantmäteriet.

Testa själva genom att gå in på http://www.nacka.se/ Klicka på "Kartor", och sen på "Nacka kommuns digitala adress- och informationskarta". Man får upp ett kort meddelande "Infovisaren startas" och sen en 404-error (sidan kan inte visas) Det spelar ingen roll vilken browser man använder eller om Safaris debug-meny är inställd på nån PC-browser. Men på en PC funkar det utan vidare.

Ett samtal till Metria Support resulterar i ett mail "Infovisaren fungerar inte f.n. mot Mac-datorer. " Frågan om varför, och när fixar ni det? ger bara "Vet inte".

Konstaterar dessutom att "Infovisaren" inte nämns i lantmäteriets marknadschefs brev till Axel v Matern.

Är det nån som vet mer? Kanske är bör han som bor i Gävle gå tillbaka till lantmäteriet och kräva tillbaka tårtan?

MVH

Thomas

Mer info om Infovisaren kan ni hitta här (typiskt Windows-utseende):
http://www.lantmateriet.se/ramset.asp?rest=ht...

Jag testade med Safari (debug Windows MSIE 6 ) och det fungerade då.

Sidan jag startade med var http://hotel2.infovisaren.nu/projekt/nacka/gui/start.asp?prodnr=1 och efter lite omdirigerande fungerade det.

Det är alltså som vanligt - ett system som någon gång tidigare (för ett halvår sedan eller så) inte fungerade med Mac men nu fungerar som tänkt. Förmodligen är det Javauppdateringarna och Safariuppdateringarna tillsammans som gjort att det fungerar. Men så ligger det en liten scriptsträng som automagiskt tolkar "Mac != fungera".

//Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-06 15:02
Ursprungligen av Mikael Svensson:

Jag testade med Safari (debug Windows MSIE 6 ) och det fungerade då.

Sidan jag startade med var http://hotel2.infovisaren.nu/projekt/nacka/gui/start.asp?prodnr=1 och efter lite omdirigerande fungerade det.

Det är alltså som vanligt - ett system som någon gång tidigare (för ett halvår sedan eller så) inte fungerade med Mac men nu fungerar som tänkt. Förmodligen är det Javauppdateringarna och Safariuppdateringarna tillsammans som gjort att det fungerar. Men så ligger det en liten scriptsträng som automagiskt tolkar "Mac != fungera".

//Mikael

Vad menar du med fungera? Och vad betyder "lite omdirigerande"? Jag har en dual 533G4 med panther 10.3.5 och såvitt jag vet alla de senaste uppdateringarna av java och Safari (programuppdatering rapporterar att programvaran inte behöver uppdateras).

Jag kan inte få det att funka genom att klicka direkt från Nackas hemsida. Men om jag först ändrar Debug>User Agent till "Windows MSIE 6.0", och sen kopierar URLn du angav och klistrar in den i Safaris adressrad, så kommer jag in på infovisaren - om jag trycker på manuella uppdateringsknappen ett antal gånger, annars hänger det sig bara vid "Infovisaren startas". När jag fått fram kartan (det går bara om jag zoomar in en gång först) så visar det sig att miniatyrkartan (för navigering) längst upp tiil höger inte visar rätt utsnitt, och den röda ramen raderas inte när jag byter utsnitt utan läggs bara ovanpå.

Sen funkar inte panorering i stora kartfönstret, utan det är hela tiden låst på att zooma in. Jag kan alltså inte få någon av de andra funktionsknapparna att fungera. Vill jag zooma ut är det bara att stänga och starta om Safari och börja om från början (klistra URL, uppdatera ett antal gånger) osv.

I praktiken är denna tjänst omöjlig att använda. med en Mac.

Tyvärr är det precis tvärtom mot vad du säger. En tjänst (på nacka kommuns hemsida) som fungerade för Mac för något halvår sen har nu blivit omöjlig att använda, sen dom bytte till en leverantör som inte bryr sig. Lantmäteriet! Tårtan tillbaka!

Ah, OK

Jag testade bara om det gick att läsa in den aktuella Javaappleten, och det gjorde det. Men sedan fungerar den ju inte :-/.

Det där att de bytt bort en fungerande lösning mot en som inte fungerar var ju extremt fånigt. Att Lantmäteriet ligger bakom detta är inte förvånande - det är ju en myndighet som tidigare fått hyfsat skarp kritik från Riksrevisionen för dålig webbplats och dåliga webbtjänster som är svåråtkomlig för många. Att de blivit bättre (?) är inget arbete som startats inifrån Lantmäteriet utan ett tvång från andra myndigheter.

Ditt exempel visar ju på att de knappast lyckats än, så det där med tårtan var ... kanske ... inte ... ...

//Mikael

En soppig karttjänst till:Kristianstad

En superb karttjänst:Multimap i UK
Speciellt funktionen med en transparent overlay på flygfotona är toppen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 10:16

Jag har nu fått besked av Lantmäteriet (per telefon, kan tyvärr inte citera direkt):
I korthet:
- Dom betraktar Infovisaren som en "icke publik tjänst". Marknadschefens uttalande "gäller bara dom publika tjänsterna". Att Infovisaren köpts av Nacka kommun för att användas till att lägga ut kommunens kartor på Internet åt medborgarna hör inte hit - det är kommunen som valt att göra tjänsten publik. Om kommunen vill köpa att utveckla tjänsten för Mac så gör vi givetvis det.

Att kommunen köpt en tjänst - ett standardsystem - avsett att göra kommunens kartor publikt tillgängliga bryr man sig inte om. Lantmäteriet talar med dubbla tungor. Dom lägger hela ansvaret på beställaren som inte krävt att programmet mac-anpassas. Dom beter sig som om denna tjänst är ett specialutvecklat program för enbart denna beställare. Tyvärr är det inte så.

Jag anser att 99mac ska ta tillbaka diplomet som utdelades tidigare i år.

Jaha, ska vi återkalla tårta och diplom? Nu är det hösten 2006 och man får som mac-användare fortfarande felmeddelanden bara för att man kör mac....

Ursprungligen av David Slättne:

Jaha, ska vi återkalla tårta och diplom? Nu är det hösten 2006 och man får som mac-användare fortfarande felmeddelanden bara för att man kör mac....

Ja, det tycker iallafall jag.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-25 14:35

Vääääääldigt surt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 12:34

Ja jag tycker det. Visserligen funkar tjänsten nu i Nacka, eftersom jag fått kommunen att tvinga lantmäteriet att ta bort felmeddelandet. Det är i dag så att om man har en fulluppdaterad mac med 10.4.7, senaste Safari och senaste Java, så fungerar Infovisaren nu. Helt och hållet Apples förtjänst, inte lantmäteriets. (jag har inte kollat på en Macintel)

Men går du in på lantmäteriets allmänna Kartsök så får du följande:

Citat:

Meddelande från "KartSök och ortnamn":
Du tycks använda operativsystemet Macintosh.
Använder du Internet Explorer 5 tillsammans med Apples Java-motor Macintosh Runtime for Java 2.2 (MRJ) kan det uppstå problem med att visa kartbilder, p g a en känd bugg i dessa system.
Vi arbetar med att få KartSök och ortnamn att fungera i Internet Explorer 5.1 och uppåt samt Netscape 6 och uppåt för Mac OS.

Men där finns en länk; "Vidare till KartSök och ortnamn..." Klickar man på den så funkar allt. Typsikt. Dom bryr sig inte ens om att kolla.

Samtidigt är det väl risk att ta tillbaka diplomet att det drar lite löje över 99mac. Det är två år sen jag påpekade Lantmäteriets verkliga inställing. Ingen har brytt sig, inte heller här, förrän nu. Men kanske går det om man instiftar ett nytt pris. Tex Månadens Monopolist (för dom som inte bryr sig om andra plattformar än Windows).

1
Bevaka tråden