Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klarar AirPort Extreme detta?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att hjälpa en bekannt inhanda dator.
En av nyheterna för honom blir trådlöst nätverk med AirPort Extreme.
Frågan är nu, kan man ha en AirPort Extreme konfigurerad med en ISP via WAN-porten och samtidigt ha en konfigurerad profil för modemet? (inte använda samtidigt alltså)
Orsaken till frågan är att han troligen vill ha den hemma med WAN-porten och bredbandet, men sedan koppla ur den och ta med till stugan, där modem är enda alternativet.
Personen i fråga har verkligen tummen mitt i handen när det gäller datorer, så minsta tänkbara "omkonfigurering" är önskvärd.

Hur fungerar det förresten, dyker modemanslutning upp som en anslutning i "Internet Connect/Internetanslutning" som man manuellt ansluter från datorn? Eller ansluter den "vid behov"?

Tacksam för svar. Gärna snabbt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-21 21:34
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Jag håller på att hjälpa en bekannt inhanda dator.
En av nyheterna för honom blir trådlöst nätverk med AirPort Extreme.
Frågan är nu, kan man ha en AirPort Extreme konfigurerad med en ISP via WAN-porten och samtidigt ha en konfigurerad profil för modemet? (inte använda samtidigt alltså)
Orsaken till frågan är att han troligen vill ha den hemma med WAN-porten och bredbandet, men sedan koppla ur den och ta med till stugan, där modem är enda alternativet.
Personen i fråga har verkligen tummen mitt i handen när det gäller datorer, så minsta tänkbara "omkonfigurering" är önskvärd.

Hur fungerar det förresten, dyker modemanslutning upp som en anslutning i "Internet Connect/Internetanslutning" som man manuellt ansluter från datorn? Eller ansluter den "vid behov"?

Tacksam för svar. Gärna snabbt

Som jag har förstått det fungerar modemet i basstationen precis likadant som modemet i daorn, dvs du kan få det att fungera automatiskt. Men jag kan ha fel.

Vänligen, Ylan

Jag är iofs inte övertygad om att jag VILL att det ska vara automatiskt.

Någon där ute med svaret på den första frågan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-21 23:22
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Jag är iofs inte övertygad om att jag VILL att det ska vara automatiskt.

Någon där ute med svaret på den första frågan?

Jag menar bara, som tidigare nämnts av andra, att man inte behöver ändra i nätverksinställningar. Utan att det bara är att låta modemet ringa upp.

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2004-06-21 22:02
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Jag håller på att hjälpa en bekannt inhanda dator.
Frågan är nu, kan man ha en AirPort Extreme konfigurerad med en ISP via WAN-porten och samtidigt ha en konfigurerad profil för modemet? (inte använda samtidigt alltså)
Orsaken till frågan är att han troligen vill ha den hemma med WAN-porten och bredbandet, men sedan koppla ur den och ta med till stugan, där modem är enda alternativet.
Personen i fråga har verkligen tummen mitt i handen när det gäller datorer, så minsta tänkbara "omkonfigurering" är önskvärd.

Jag kör modem hemma och Airport på jobbet med en PB 12. På jobbet är det bara att öpnna locket så är allt klart. Hemma väljer jag "koppla upp" i menyn och så är det klart. Jag har inte "koppla upp vid behov" eftersom jag tycker det känns bra med lite koll på modemuppkopplingen, men det går väl att ställa in det med.
Fungerar gör det alltså utan problem, och ingen omkonfigurering krävs, det enda är att välja "Koppla upp":

Mvh Erik

Tack Erik.

Jag menade dock konfigurationen (och ev. omkonfiguration) av en och samma AirPort Extreme Basstation. Han kommer inte att köpa en bara för sommarstugan...
Kan man konfigurera basstationen både för bredband och modem och på ett smidigt sätt välja vilken metod som ska användas.

Jag kör airport hemma och modem när jag ligger ute på hotell.
Enda skillnaden är att när jag är borta så klickar jag på telefonsymbolen och kopplar upp mig.
När jag kommer hem går airport igång automatiskt !

Men ibland när jag är ute så fångar airport upp signaler från andra trådlösa nätverk och frågar om man vill ansluta.
Och lite gratissurf tackar man ju aldrig nej till!:)))

Tack sventa46!

Precis vad jag ville höra.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-22 03:26

Om jag vill ställa om min basstation mellan att koppla via Ethernet och modem så måste jag konfigurera om den mha Airport Admin Utility. Den kommer dock ihåg inställningarna så man behöver inte skriva in allt igen. Det är bara välja Ethernet eller Modem under Internet Settings och starta om den. Enkelt men inte helt automatiskt.

Nu har jag en vanlig ABS, kanske funkar annorlunda på en ABS extreme.

Ursprungligen av mattan:

Om jag vill ställa om min basstation mellan att koppla via Ethernet och modem så måste jag konfigurera om den mha Airport Admin Utility. Den kommer dock ihåg inställningarna så man behöver inte skriva in allt igen. Det är bara välja Ethernet eller Modem under Internet Settings och starta om den. Enkelt men inte helt automatiskt.

Nu har jag en vanlig ABS, kanske funkar annorlunda på en ABS extreme.

Då låter det ju inte riktigt så positivt som jag först trodde....
Jag lär se när den kommer.

1
Bevaka tråden