Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många diskar i en B/W?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-27 19:27

Jag undrar hur många diskar man får in i en B/W G3 (nåja, min är förvisso uppgraderad till en G4...)? För tillfället är där två hårdiskar i den, men där ser ut att vara plats för fler. Dessutom hänger där en del sladdar för inkoppling, men som inte används (eller är de till för annat?). Någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 19:47

Fyra. Två via det inbyggda ATA66-gränssnittet och två via ett PCI-kort med ATA133 eller ATA66. Tänk på att ATA66 klarar max 127 GB, så det räcker med två hårddiskar om 120 GB på den inbyggda ATA-kedjan.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2004-06-26 18:31
Ursprungligen av Mondo:

Fyra. Två via det inbyggda ATA66-gränssnittet och två via ett PCI-kort med ATA133 eller ATA66. Tänk på att ATA66 klarar max 127 GB, så det räcker med två hårddiskar om 120 GB på den inbyggda ATA-kedjan.

Vilken märke av PCI-kortet med ATA133 eller går det med alla sorter

Senast redigerat 2004-06-26 20:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 23:29

Vill man chansa lite kan man alltid plugga in tre stycken utan extra tillbehör: två via den ATA66-controller som HDn normalt sitter på och en i stället för zipdriven (som jag antar att du inte har någon). Dock en varning för värmeutvecklingen om du försöker lägga en disk där zipdriven skulle varit. Det är bäst att lägga den ovanpå cd/dvd-driven.

Sen får man förstås tåla att disken som delar buss med cd/dvdn blir rätt långsam - ATA33 kanske? Men billigt är det...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-05-28 00:41

Eventuellt får man plats med sex (6) stycken hårddiskar i botten. Två via den inbyggda. Fyra via något kort (ATA66/100/133-kort eller SCSI-kort).
____________________ ovansida
.---.
......... :STRÖM:

| , , , , :FLÄKT:
.---. .---. .---.
.---. .---. .---.
____________________ botten

där .---. är en hårddisk och ......... är CD-n
Sedan kan det finnas plats ovanpå CD-n om vilja finns.

Rekommenderas icke av Apple.

En bekant i danmark som stoppade i två ATA 133 kort så han har nu 10 hårddiskar.

Han köpte följande kort:
http://www.sonnettech.com/product/tempo_ata133.html

Stoppade i extra fläktar med. Så han kunde hålla ner värmen. Står som server i deras serverrum på jobb. Funkar, MEN det kräver kylning. Fast det bli billig lagring!

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2004-06-21 18:15
Ursprungligen av pizzabudet:

En bekant i danmark som stoppade i två ATA 133 kort så han har nu 10 hårddiskar.

Han köpte följande kort:
http://www.sonnettech.com/product/tempo_ata133.html

Stoppade i extra fläktar med. Så han kunde hålla ner värmen. Står som server i deras serverrum på jobb. Funkar, MEN det kräver kylning. Fast det bli billig lagring!

Går det med Promise´s ATA ultra133

Senast redigerat 2004-06-21 18:31
  • Medlem
  • 2004-06-21 18:55
Ursprungligen av pizzabudet:

En bekant i danmark som stoppade i två ATA 133 kort så han har nu 10 hårddiskar.

Han köpte följande kort:
http://www.sonnettech.com/product/tempo_ata133.html

Stoppade i extra fläktar med. Så han kunde hålla ner värmen. Står som server i deras serverrum på jobb. Funkar, MEN det kräver kylning. Fast det bli billig lagring!

Han har ingen bild på bedriften?

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2004-06-21 19:52
Ursprungligen av XedoZ:

Han har ingen bild på bedriften?

Ja skulle vilja veta om detta går att sätta in tre hårddiskar i B/W med att använda ett Promise PCIkort
och den tredje hårddisken till att fungera , kommer det att bli problem med värmen:confused:

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-31 16:21

Jag hade 5 diskar i min blådåre tidigare.

Jag klämde in en PCI slot fläkt och den är specad för 42 CFM och det är ett attans utblås det kyler hela lådan en hel del. Man kan ju försöka att ha de två mest belastade och heta HDna (med OS och applicationer för sig eller överst i en "dual bracket" om man har rev2 av B&W G3

Om du stoppar in ett ATA-kort så kan du faktisk få dit fyra diskar på ett sånt kort.
Master och slave på två controllers blir fyra.
Plus master och slave på den som orginaldisken sitter på.
Men ATA-kortet är mycket snabbare än ATA-controllern som sitter på moderkortet så använd en disk från ATA-kortet som startskiva.

Om jag inte har fel så kan du ha tre PCI-kort i en blådåre dvs 3x4+2=14 diskar (fast dom får INTE plats innuti förstås).
127 gigsgränsen gäller INTE för ATA-133 som dom flesta korten har, så du kan lugnt köpa ett par stora diskar.

Sen har du ju FireWire på den också… det betyder att du kan koppla ännu fler diskar till den externt.

PS. som någon redan nämnde så ska du INTE använda slaveplatsen för CD/DVD spelaren då detta blir knasigt. Dessutom så kan det bli väldigt långsamt och datorn "fryser" ibland i ett par minuter.

- Slice -

Ang. flera diskar i chassit så kan jag säga att jag kör med fyra diskar i min Quicksilver nu och det funkar utan problem. Men jag skulle nog rekommendera att du har bra genomströmning av luft. Jag har länge funderat på en eller flera nya fläktar i min men det har inte blivit av ännu.

Någon som har bra tips på fläktar till en QS dual 800 ?

- Slice -

1
Bevaka tråden