Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB kraschar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

har då och då märkt att datorn kraschar när jag försöker ansluta min externa hårddisk via firewire. Vet inte om det bara är då jag tidigare avmonterat den, tagit ut kabeln för att senare stoppa in den som den ger mig en crasch-ruta. Vad kan det vara för fel?

Har ett annat problem när datorn fryser sig, då när jag packar upp filer med UnrarX samtidigt (tror jag i alla fall) som tex Azureus (bittorrent-klient) är igång.

En fråga till er med likadan dator som mig, när börjar er fläkt snurra igång?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-20 10:03
Ursprungligen av Ductic:

En fråga till er med likadan dator som mig, när börjar er fläkt snurra igång?

Min fläkt har inte dragit igång en enda gång sen jag fick den... Jag har 1GB RAM och kör rätt många program samtidigt emellanåt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-20 10:07
Ursprungligen av Ductic:

Hej,

har då och då märkt att datorn kraschar när jag försöker ansluta min externa hårddisk via firewire. Vet inte om det bara är då jag tidigare avmonterat den, tagit ut kabeln för att senare stoppa in den som den ger mig en crasch-ruta. Vad kan det vara för fel?

Vilket filsystem har du på HD:n?
Jag har två FW/ USB2 diskar som jag monterar och avmonterar flera gånger i veckan utan problem. Jag kör med både HFS+ och FAT 32. Har du testat att formatera om FW disken?

Min fläkt brukar gå igång när hårddisken verkligen behöver arbeta. Har börjat använda temperatur monitor igen så nästa gång skall jag hålla koll på tempen. Nu är den 63° och ingen fläkt.

Filsystemet är HFS+ (det är väl MAC OS extended?) och journalförd.
Har inte testat att formatera om, har ingen större lust med det men ska givetvis försöka rensa den om tillfälle ges.
Behöver man vänta en stund efter avmonteringen innan man kan dra ut kabeln?

  • Medlem
  • 2004-06-20 18:40
Ursprungligen av Ductic:

Min fläkt brukar gå igång när hårddisken verkligen behöver arbeta. Har börjat använda temperatur monitor igen så nästa gång skall jag hålla koll på tempen. Nu är den 63° och ingen fläkt.

Lite offtopic, men är det temperatursensorn på hårddisken eller temperatursensorn på processorn som ger det värdet? På min PowerBook går vläkten igång vid 48° C.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-20 10:29

Jag brukar vänta ca 15 sekunder innan jag drar ut kabeln efter att jag avmonterat disken. En formatering av disken kan avhjälpa fel som finns på disken. Har du testat att reparera skivan på HD:n? Det kan vara en bra början.

Tack, skall prova det

Det är väl temperaturen på processorn. Uppskattar att fläkten går igång vid ca 65° för att sedan sluta vid ca 59-60°

Ok, det hjälpte inte och varje gång jag sätter in firewire-kabeln så kraschar datorn.
Såg då min USB2.0 -kabel och använde denna istället och vips, inga problem alls!

Det för mig till en fråga, finns det något program som kan prestandatesta en extern disk. Vore kul att se usb2.0 mot firewire.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-29 23:02

Jag tycker mig ha 3 lägen på min dator. Dels ett knäpptyst, som bara infinner sig vid filmtittande (tex som idag när jag såg på QuickTime-strömmen). När datorn börjar användas igen går den lilla fläkten igång och det lilla ljusa ljudet. När datorn sedan blir väldigt varm (cirka 62 grader) rasslar den stora fläkten igång.

Jag skulle gärna vilja ha det knäpptysta läget oftare...

1
Bevaka tråden