Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ANsluter och bekräftar lösenord men kan ej surfa

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-19 16:58

Hallåj! Jag igen bara... Det var ju busenkelt att få Macen att lira ihop med modemet. Man verkar kunna köra på vilket modem som helst i den där listan. Försök med det på en PC...

Nu är problemet att den ringer upp och får användarnman och lösenord verifierat. Men jag kan inte surfa. Den hittar inte en enda sida. Får bara upp ett meddelande om att sidan inte kan hittas. Men jag vet att sidan finns där.

Jag ansluter med något som heter "ppp" och har även valt att gå via en DHCP-server. Vart kan jag se min IP-adress? Jag kör på MacOS 9.1 eller nått sånt. Allt verkar funka förutom att jag inte kan surfa. Det känns inte heller som AppleTalk är inblandat eftersom jag sa till datorn att köra sitt äppelsnack genom skrivarporten. Och den används inte.

Några idéer?

Tack för alla hjälp!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-20 01:27

Hade problem med det också när jag körde nian... Men kolla om du har rätt modem inställt... sen i inställningarna ska du ta manuellt tror jag, kommer knappt ihåg men kolla lite..

  • Medlem
  • 2004-06-20 02:06
Ursprungligen av The real parakeet:

Hallåj! Jag igen bara... Det var ju busenkelt att få Macen att lira ihop med modemet. Man verkar kunna köra på vilket modem som helst i den där listan. Försök med det på en PC...

Nu är problemet att den ringer upp och får användarnman och lösenord verifierat. Men jag kan inte surfa. Den hittar inte en enda sida. Får bara upp ett meddelande om att sidan inte kan hittas. Men jag vet att sidan finns där.

Jag ansluter med något som heter "ppp" och har även valt att gå via en DHCP-server. Vart kan jag se min IP-adress? Jag kör på MacOS 9.1 eller nått sånt. Allt verkar funka förutom att jag inte kan surfa. Det känns inte heller som AppleTalk är inblandat eftersom jag sa till datorn att köra sitt äppelsnack genom skrivarporten. Och den används inte.

Några idéer?

Tack för alla hjälp!

Använder du telefonmodem så ska du inte köra via dhcp, du använder endast uppgifterna som du fått från din internetleverantör och ansluter till deras modempool, någon ip adress får du inte

ppp betyder point-to-point protokoll och är det protokoll som används för internetanslutning av telefonmodem

  • Oregistrerad
  • 2004-06-20 11:36

Jo, fast när darorn redan är uppkopplad mot internetleverantören så måste jag väl ändå få en IP-adress? PPP används väl bara till själva autentiseringen? Själva kommunikationen borde väl gå vi TCP/IP och då måste jag ha en IP-adress. Internetleverantörens (spray/bipnet) uppgifter är inte mycket att hänga i granen. Jag har i princip bara användarnamn och lösenord samt modempoolsnummer.

Och modemet verkar vara korrekt inställt. Det ringer i alla fall upp och bekräftar användaruppgifterna. Sedan är det stopp. Kan väl kanske ha med felkorrigeringen att göra? Några idéer om hur modemet skall vara inställt då?

Ursprungligen av The real parakeet:

Jo, fast när darorn redan är uppkopplad mot internetleverantören så måste jag väl ändå få en IP-adress? PPP används väl bara till själva autentiseringen? Själva kommunikationen borde väl gå vi TCP/IP och då måste jag ha en IP-adress. Internetleverantörens (spray/bipnet) uppgifter är inte mycket att hänga i granen. Jag har i princip bara användarnamn och lösenord samt modempoolsnummer.

Och modemet verkar vara korrekt inställt. Det ringer i alla fall upp och bekräftar användaruppgifterna. Sedan är det stopp. Kan väl kanske ha med felkorrigeringen att göra? Några idéer om hur modemet skall vara inställt då?

Bara för att modemet kopplat upp rätt behöver inte betyda att du ska få en IP-adress, inställningarna måste vara korrekta för att det ska fungera.

Så kör du via PPP så ska TCP/IP inställningarna INTE vara att få IP-adress via DHCP, den inställning du ska göra i TCP/IP är att du ansluter via PPP och att du får IP-adress via PPP.

Har kört så i evigheter och inte haft några som helst problem, DHCP för att få IP-adress är när du sitter i ett lokalt nätverk.

  • Medlem
  • 2004-06-20 17:37
Ursprungligen av The real parakeet:

Internetleverantörens (spray/bipnet) uppgifter är inte mycket att hänga i granen. Jag har i princip bara användarnamn och lösenord samt modempoolsnummer.

Och modemet verkar vara korrekt inställt. Det ringer i alla fall upp och bekräftar användaruppgifterna. Sedan är det stopp.

hehe jao men det är dom uppgifterna som du ska använda, inget annat, du ska inte ställa in han på att använda något som inte behövs för telemodem

någon ip adress ska du fortfarande inte få, du menar förmodligen ett modemnummer som kan se ut ung såhär; 0133Stelia97846373-id.com det är bara till för att kunna identifiera ditt modem när det är uppkopplat

som jag skrev tidigare, du ska inte köra via dhcp, det är där det tar stopp

  • Oregistrerad
  • 2004-06-21 10:00

Okej, ingen DHCP då alltså. Vill minnas att så var det på min PC när jag körde den på modem. Då skulle datorn vara inställd på DHCP. Men nu är det ju en Mac vi snackar om... Och jag menar absolut inget modemnummer som ser ut "0133Stelia97846373-id.com". Det har ju inget gemensamt med ett IP-nummer.

Behöver jag över huvud taget bry mig om macens TCP/IP-inställningar? Jag är inte alls hemma i macmiljön men jag har sparkat igång rätt många PC-datorer med modem.

Ursprungligen av The real parakeet:

Okej, ingen DHCP då alltså. Vill minnas att så var det på min PC när jag körde den på modem. Då skulle datorn vara inställd på DHCP. Men nu är det ju en Mac vi snackar om... Och jag menar absolut inget modemnummer som ser ut "0133Stelia97846373-id.com". Det har ju inget gemensamt med ett IP-nummer.

Behöver jag över huvud taget bry mig om macens TCP/IP-inställningar? Jag är inte alls hemma i macmiljön men jag har sparkat igång rätt många PC-datorer med modem.

Läs mitt tidigare inlägg!

Anledningen till att det som du säger om Windows är att Microsoft likställer att få IP tilldelat via PPP och DHCP genom att kalla det som "Tilldela IP-adress automatiskt" som inställning i TCP/IP under Nätverksinställningar.

Bifogar en bild hur TCP/IP ska se ut i Mac OS när du använder modem. OBservera att adresserna får DNS-server ska vara det som din ISP uppger.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-21 11:56

Okej. Jag har inte fått några uppgifter om DNS från ISP:en. jag får kolla med dem. Tack än en gång för all hjälp.

1
Bevaka tråden