Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mozilla renderar halvtaskigt?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är Mozilla renderingsmotor lite halvtaskig, eller? Sidan i fråga (http://www.cinepost.se/sv/index.php) fungerar perfekt i Safari och IE, men i Mozilla ser den liksom "exploderad" ut. Den validerar fint som xhtml 1.0 transitional.

Nån som kan något tjyvknep?

J.

Samma sak i Firefox 0.9. Opera 6.03 är lite bättre men fortfarande inte bra...

J.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-06-18 12:35

Det är inget fel på mozillas rendering, sidan funkar inte i IE för windows och till sist: tables ska inte användas till design.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-06-19 16:59
Ursprungligen av drutten:

Det är inget fel på mozillas rendering, sidan funkar inte i IE för windows och till sist: tables ska inte användas till design.

Vilka tabeller pratar du om?
Jag ser inte en enda på den sidan. Bara div containers....
För övrigt så är tesen att "tabeller ska inte användas till design" fullkomligt nonsens. Tabeller har sin plats, precis som divisions. Ibland passar det ena, ibland det andra.

Edit: Han hade visst hunnit ta bort dom......

Testa med Shiira som är en mycket lovande webbläsare och som Veriontracker ger 4.2 i betyg, ( Safari får 4.0 i betyg ) - finns här:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23619

Ursprungligen av [email protected]:

Testa med Shiira som är en mycket lovande webbläsare och som Veriontracker ger 4.2 i betyg, ( Safari får 4.0 i betyg ) - finns här:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23619

Det är bara ett skal till webKit (Safari) och rendrerar exakt likadant som Safari,
Övrigt. Kör med 100% CSS för designen. Validatorn buggar uppenbarligen ur (vilket den gör har jag märkt tyvärr). Pröva med XHTML 1.1

  • Medlem
  • 2004-06-18 13:03

Den funkar inte i någon läsare alls. Varken Mac eller PC. Jag skulle fundera ett par gånger innan jag anlitade dem att göra något webarbete.

Var det du som gjort sidan? Då kan du bortse från min kommentar, ifall du fiskar efter tips!

Senast redigerat 2004-06-18 13:46

Sidan har stora fel både i FireFox 0.8 och IE6 på PC. Med hjälp av Web developer-pluginen för FireFox kan jag se att CSS inte används som jag anser det borde göras för bra kompabilitet och prestanda.

Precis som de andra säger-- använd inte tables på det sättet utan använd CSS för att placera bilderna.

Hmm..........om jag klickar längst ner att sidan skall visas på engelska så fungerar den.
Både i Firefox och IE6 på PC, men inte om jag bara väljer länken ovan.

Jag vet att man inte ska använda tables för design, men tabellen är utspottad ur Photoshop och om jag väljer att den ska görs CSS istället så blir ju positioneringen absolut, och det vill jag inte ha.

Engelska och svenska sidorna är inte riktigt samma, engelska är vanslig html, och då fungerar det fint av någon anledning.

stfm: Jag bortser ifrån dig.

Olle: Jag vill inte byta webläsare. Jag vill att sidan ska fungera i alla.

Får väl knepa vidare.

J.

Fått lite ordning på det nu. Tack.

Härmed lovar jag dyrt och heligt att alldrig mera försöka använda tables för någon form av layout over huvud taget.
Nånsin.

J.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-06-19 17:04
Ursprungligen av Jonathan:

Fått lite ordning på det nu. Tack.

Härmed lovar jag dyrt och heligt att alldrig mera försöka använda tables för någon form av layout over huvud taget.
Nånsin.

J.

Du kan visst använda tabeller om du vill. Men du ska göra dom själv, inte låta ett bildredigeringsprogram skriva koden, eftersom det ofta blir en massa rowspan och colspan taggar som ibland ställer till ett helvete.

Ser perfa ut nu. Bra jobbat!

  • Medlem
  • 2004-06-19 17:56

Nu ser det bättre ut! En sak bara: Ljudsnubben, och kontaktsnubben verkar ha ICC-profil på bilden, eller så har de det inte. I vilket fall så visas de med en lite annan nyans än resten i Safari.

Jag fattar inte varför Safari visar bilder med ICC-profil.

Dessutom är mixerkillen orakad, och web- och bildmannen inte på jobbet!

Ursprungligen av stfm:

I vilket fall så visas de med en lite annan nyans än resten i Safari.

Samma sak i Firefox och MS Exploiter...

Ursprungligen av stfm:

Nu ser det bättre ut! En sak bara: Ljudsnubben, och kontaktsnubben verkar ha ICC-profil på bilden, eller så har de det inte. I vilket fall så visas de med en lite annan nyans än resten i Safari.

Jag fattar inte varför Safari visar bilder med ICC-profil.

Dessutom är mixerkillen orakad, och web- och bildmannen inte på jobbet!

Nej, de visas inte med en icc-profpl. det är bara bilder som sparats med en annan inställning i Photoshop. Ska fixa det så fort jag får en minut över.

Okej, jag har/använder mig av en tabell - För att visa tabulär-data. Då kan det väl gå bra...

Tack för många och mycket snabba svar!

J.

1
Bevaka tråden