Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB 1.5GHz: 512MB --> 1024MB

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Får man någon WOW-effekt för sina 2300 hårt förtjänade pengar? Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Svårt att säga eftersom jag hade stoppat i 1GB redan innan första starten, men rent generellt ger det effekt, fast kanske inte på det sätt du efterlyser. Min gamla 12-tummare som bara hade 640 MB segade gärna ner sig när jag hade för många program i gång samtidigt. Nu ska det rätt mycket till innan det händer.

Eller rent konkret, man behöver inte stänga ner några av de livsnödvändiga programmen (mail, ichat, proteus, safari, quicksilver) bara för att man vill leka lite i FCP eller spela Medal of Honor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-18 22:04

Det tycker jag absolut. Men det beror ju på hur hårt man pressar datorn och hur tunga program man använder.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-18 23:39

Jag är övertygad om en tung WOW-effekt vid arbete med minneskrävande apps. För ett par veckor sedan provkörde jag en PB15 1,0GHz med 768MB RAM mot nya PB15 1,5Ghz med 512MB RAM med hjälp av en 150MB-bild i Photoshop. Körde lite seriösa filter på bilden mot samma externa hårddisk, så det enda som skiljde systemen åt var i princip storlek på minne och CPU. Den snabbare 1,5GHz-powerbooken var över dubbelt så långsam som den långsammare (>2min vs 55 sek)... Mer minne gör susen i bl a PS alltså. Det och en 7200rpm-disk.

Hade 512 MB i min alu 15-tum tills för nån vecka sedan, nu kör jag med 1,25 GB. Största skillnaden märker jag just i Photoshop, men hela burken är roligare att använda när jag kör många tunga program samtidigt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-19 17:24

Idag med de allt större digitala bildfilerna , RAW 12-16bitar är en bildfil från D1x ca 60Mb i högsta upplösning.
Bildarbete, justeringar mm och det är inte ovanligt att 1 bild bild tar över 600Mb i minnesanspråk.
Därför är det vid PS arbete lämpligt att ha 1.5gb eller mer .Annars kan beräkning av filter etc bli plågsamt långsamt.
Öppnas flera bilder samtidigt eller annan applikation så är ett stort raam minne ett måste.
Mvh

Jag kan berätta att skillnaden mellan 256 Mb och 768 mb är som natt och dag. Mellan 512 och 1 Gb vet jag inte... men visst skillnad kommer det bli.

  • Medlem
  • 2004-06-20 14:31

Jag har uppgraderat RAM från 512 till 768 på min PB 1,5 GHz några dagar efter att jag fick den. Märkte genast att det gick lättare med tyngre program och samtidigt kunde jag öppna fler program innan datorn började bli seg.

1
Bevaka tråden