Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boota via Firewire 800

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snabba frågor:

- Visst kan OS X och OS X Server boota via Firewire 800?
- Behöver man ens en intern disk då?

Fråga ett svarar vi ja och på fråga två nej. Gäller både OS X och OS X Server.

Richard

Ursprungligen av Björnström:

Snabba frågor:

- Visst kan OS X och OS X Server boota via Firewire 800?
- Behöver man ens en intern disk då?

Bra. Då har vi nog löst våra serverproblem.

Speedmania lanserar ett nytt RAID-5 kabinett med Firewire 800 anslutning nästa vecka. Då behövde vi inte köra Xserve trots allt

Se bara till att ha bra FW-sladdar. Skall man säga något negativt om FireWire så är det att det inte finns någon form av låsning på kontakterna. Har man det som jag rörigt bland sladdarna så har de en förmåga att lossna.
Richard

Ursprungligen av Björnström:

Bra. Då har vi nog löst våra serverproblem.

Speedmania lanserar ett nytt RAID-5 kabinett med Firewire 800 anslutning nästa vecka. Då behövde vi inte köra Xserve trots allt

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-18 12:45

Angående firewire 800 anslutning.
Är det någon som hängt med vad www. barefeats.com skriver om överföringshastigheten till G5 ?

Stämmer det att G5 är långsammare med att skyffla data fram och tillbaka i sin 800 anslutning jmf med G4 ?
mvh

Senast redigerat 2004-06-18 13:06
  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-06-18 13:07

Martin, ska du ha System och alla filer på RAID:en? Varför inte ha bara Systemet internt med spegling och alla program och viktiga filer på RAID:en?

Ursprungligen av Creops:

Martin, ska du ha System och alla filer på RAID:en? Varför inte ha bara Systemet internt med spegling och alla program och viktiga filer på RAID:en?

För då måste jag installera om allting om jag byter burk. Jag vill kunna kasta ut den trasiga G5:an om den går sönder av någon anledning.

Eventuellt kör jag RAID-1 med 2x160GB internt som jag speglar mot RAID-5:en varannan timme via något CRON-script. Då har man rätt bra säkerhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-18 13:22

...för att lätt kunna byta maskin om den trasslar...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-06-18 14:28

Trodde det var Hotswap diskar (eller nåt liknande) i G5-servern, dom är ju lika lätta att ta ur och flytta som ett externt RAID:kabinett. Måste inte alls installera om allting.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-18 14:50

Creops,

Björnström skall eventuellt köra stationära G5, se denna tråd...

-Torkel

Firewire på en server känns inte rikitgt bra. Vad får ni pröjsa för en sån raid? känns som att steget upp till riktiga grejor inte är så långt.

Ursprungligen av Andreas Larsson:

Firewire på en server känns inte rikitgt bra. Vad får ni pröjsa för en sån raid? känns som att steget upp till riktiga grejor inte är så långt.

Vad är riktiga grejer då? Fan inte lätt att få RAID-5 på en Mac-server kan jag lova.

Ge gärna exempel.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-06-18 15:24

Aha, det vet ju jag om.. DOH! hmm, synd att dom inte har en till slot på fronten för en HD:låda.

1
Bevaka tråden