Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Farallon NIC i Linux?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som kört nån äldre mac med ett Farallon Nätverkskort och vet hur man kickar igång detta i linux?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-17 19:32

Vad är det för typ av kort? PCI?
Är det ett 10 Mbit-kort bör modprobe ne2k-pci få igång det, är det ett 100 Mbit-kort bör modprobe eepro100 fungera.

Farallon är ett företag som producerar ett antal, även moderna, NIC's. Och du kommer inte att få det att fungera med EEPro100 modulen. Denna är enbart för i8255x kretsar.
Utan att få reda på vilken review, familj, och generation som det är vi talar om så kan jag bara gissa. Och då gissar jag att det kan vara ett de4x5 besläktat kort du har, och då kan du få nytta utav denna sida : http://www.rapierbit.org/linux/de4x5.html ; men jag tvivlar på att jag har rätt.

Lite mera information skulle med andra ord inte skada.

Det är ett dec 21142/21143 chip, o vad ja läst ska de gå att kicka igång med tulip drivaren, men när ja försöker ladda modulen får ja bara en "Resource or device busy" så nåt är fel nånstans..

o eftersom de är ett PCI, Powermac 4400/200 så ska man ju inte behöva speca io/irq när man laddar modulen..

Ifall den har ett DEC 2114x chip på sig så ska du mycket riktigt kunna andvända tulip modulen.
För säkerhets skull, gör en cat /proc/pci och se vad kortet är identifierat som. Och sen verifiera så att den inte har laddat några moduler som blockerar (modlist). I vissa fall måste man andå specificera io/irq f ö v.

jo, ja ser ju att de är ett 21142/21143 i proc/pci, och inga andra moduler är laddade, dock hittas vid boot nåt den säger vara ett 3com och hamnar på eth0 men denna fungerar inte, o ja kör en eth0 down, men ändå så får jag detta "device busy" provar jag speca med de io/irq kortet ska ha (från proc/pci) så säger den "invalid parameter parm io" samma för irq..

Nåt fuffens är de nånstans.. men var? Ska man måste kompilera om hela kärnan utan nätverkskort alls och sedan prova ladda tulip-modulen?

1
Bevaka tråden