Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDG startar iPodWorld

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Världens största datorförlag IDG öppnar en ny tidning riktad mot iPod - namnet är naturligtvis iPodWorld.

Chefredaktör för den nya tidningen blir Valter Bengtsson som med andra ord kommer driva tre tidningar i fortsättningen förutsatt att det inte sker några förändringar. Utgivningsbeviset för tidningen iPodWorld blev klart den 2:a Juni och IDG beräknar ge ut 10-12 tidningar per år.

Vi har ännu inte någon information om när första numret utkommer. Domänen iPodWorld registrerades den 24:e Maj hos NIC.SE.

Vi ser med spänning fram emot denna nysatsning som troligen innebär att iPod.se får en riktig konkurrent på halsen.

Uppdatering 2004-06-18
iPodWorld ser ut att bli en internationell satsning av IDG:

"Poised at the intersection of art and technology, iPodworld puts a spotlight on products that appeal both to digital entertainment professionals and to consumers and fans.

Truly cross-platform, iPodworld is a comprehensive magazine and Web site, covering Apple’s iPod, iTunes, and iTunes Music Store."

Första numret utkommer i Juli i USA.

Kommentera - behövs en iPodtidning?
Kommer du prenumerera på den nya tidningen?

Senast redigerat 2004-06-18 16:32

Personligt tycker jag att en hel tidning om iPod är att ta i, men det kanske finns folk som tycker det?
dom kanske är rädda för ipod.se

  • Medlem
  • 2004-06-17 12:12

Kommentera - behövs en iPodtidning?

Vet inte... jag behöver det inte. Det känns lite snävt också, de måste ju rimligen skriva om annat också.

Ursprungligen av stfm:

Kommentera - behövs en iPodtidning?

Vet inte... jag behöver det inte. Det känns lite snävt också, de måste ju rimligen skriva om annat också.

Kan bara hålla med. Vad kan det där "andra" bli, tro? Årets hörlur eller stereokabel?
En hel tidning 12 nr/år!?! Lycka till kan verkligen behövas.

  • Avstängd
  • International user
  • 2004-06-17 12:16

Klart det behövs en iPod tidning, allt som ger fokus på Apple produkter måste ju rimligtvis vara av godo.
Mera tidningar! Sverige har aldeles för lite tidningar som det är.

Visst låter det smalt, men det är bara att önska tidningen lycka till ändå. Det finns ju mängder av tillbehör att skriva om. Jag undrar om de kommer att skriva om musik också?

Om de lyckas överleva och kommer att synas någorlunda väl, så är det ju gratis marknadsföring för iPoden.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Visst låter det smalt, men det är bara att önska tidningen lycka till ändå. Det finns ju mängder av tillbehör att skriva om. Jag undrar om de kommer att skriva om musik också?

Om de lyckas överleva och kommer att synas någorlunda väl, så är det ju gratis marknadsföring för iPoden.

En tidning om bara iPod och tillbehör verkar rätt smalt med material efter ett par nummer. Men om de skriver om musik också (läs både bra musik och iTMS) så kan den bli intressant. All exponering är bra reklam och det här är nog bara bra i längden för Apple.

Att det dykt upp lite iPod-sajter på svenska är kul, men att skapa en hel tidning för iPod låter lite extremt. Finns det verkligen tillräckligt med intresserade användare för att det ska bära sig ekonomiskt? Känns som att tidningen kommer bli ganska tunn också efter ett tag...

Ang just just svenska iPod-sajter så finns väl inte så många kvar längre? Den enda jag kan se som fortfarande är aktiv och frodas är ipod.se

Nu tar IDG i så det spricker. Vad kommer härnäst? PowerBookWorld? AirPortExpressWorld? iTunesWorld? Hur mycket finns det egentligen att skriva om iPod i en tidning? Att starta en tidning om digitala musikspelare hade varit en annan sak, men att inrikta sig på just iPod känns väldigt extremt.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-17 14:53
Ursprungligen av Martin Belak:

Nu tar IDG i så det spricker. Vad kommer härnäst? PowerBookWorld? AirPortExpressWorld? iTunesWorld? Hur mycket finns det egentligen att skriva om iPod i en tidning? Att starta en tidning om digitala musikspelare hade varit en annan sak, men att inrikta sig på just iPod känns väldigt extremt.

/M

"EnknappsMusWold"...

-T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-18 15:35
Ursprungligen av Torkel:

"EnknappsMusWold"...
-T

Den skulle jag prenumerera på, lätt!

Annars är det mig en gåta hur man ska kunna fylla en hel tidning med iPod-relaterat material. Förstår inte heller hur detta kan ske utan att Apple typ, äger, tidningen i fråga. De kan ju skriva om alla iPod-"dödare" som lanseras titt som tätt Och jag instämmer: lycka till!

  • Medlem
  • 2004-06-17 12:34

IDG är ju en ganska väloljad tidningsmaskin, så det är inte säkert att det behöver vara en så ekonomiskt belastande satsning. De kan dra lite blickar till MacWorld genom den också.

Jag håller också med om att det behövs mer tidningar i Sverige, även om jag skulle vilja se fler tidningar riktade till män som inte handlar om bröst eller elektronik. iPodWorld riktar sig förhoppningsvis även till kvinnor, men ärligt talat så är det nog mest män som snöar in på såna här saker.

Känns som om det måste bli 50% musiktidning också. Ska bli spännande att se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-17 14:08

Tycker också att det behövs fler tidningar i Sverige. Jag tror säkert att iPodWorld kommer att gå bra samt det finns ju en hel del att skriva om faktiskt (Kolla http://www.ipodlounge.com/ och andra sajter) och mer kommer det att bli ( http://www.macminute.com/2004/06/15/bmw ).

Apple presenterar iPod ihop med iTMS, så iPodWorld kommer nog att ta upp det också.

Detta var en positiv nyhet som gör mig glad och jag önskar Valter Bengtsson lycka till.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-17 14:59

Nja, tycker detta känns löjligt.

Tror inte den kommer hålla så länge.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-17 15:08

skapa trend

Om man gör reklam för något tillräckligt mycket och länge så kommer folk att vilja ha. Vi människor är funtade så. Den här tidningen kan innebära ett jättelyft för iPoden i Sverige. Som någon sa tidigare. Detta kostar inte IDG särskilt mycket.

Jonas

Jag tror inte heller den håller så länge... Det är för mycket nisch. Jag kan ha extremt fel också, men men, problemet blir väl hur mycket dom måste vattna hur varje upplaga pga att det inte finns så mycket att fylla den med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-17 22:27

Jag tror att den som köper en iPod är mer intresserad av att lyssna på musik i sin iPod än att läsa en tidning om hur man lyssnar på musik i en iPod. Däremot skulle det fungera bra som bilaga till MacWorld och M3.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-17 15:26

Idén låter torftig....men jag tror att det beror på HUR man väljer att göra den. Som en slags kombinerad iPod/musiktidning med recensioner & intervjuer m.m. tror jag den skulle kunna bli riktigt bra/grym...nu tror jag dock inte dom gör den som jag tänkt mig, en hyfsat glassig blaska med seriösa Mac/musikanvändare (t.ex. Herbie Hancock, George Duke, Michael Brecker m.fl grymt coola snubbar som antagligen ingen i Sverige vill läsa om ).

Ursprungligen av DaPhox:

...m.fl grymt coola snubbar som antagligen ingen i Sverige vill läsa om ).

...som många i Sverige borde läsa om.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-17 15:32
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

...som många i Sverige borde läsa om.

Precis så skulle man kunna säga..

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-06-17 17:06

Suck...

Jag tror att ipod kommer att utvecklas till att bli mycket mera än en futtig musikspelare. Och då finns det en marknad för iPodWorld. Jag tror att redan nästa generations iPod kommer att erbjuda mycket mera innehåll än dagens.

  • Medlem
  • 2004-06-17 20:29

Liksom de flesta i tråden så tror jag inte heller att det kommer bli något av det här. Citerar mig själv och inlägget jag skrev på www.macfeber.se:

Citat:

Nummer 1: Recension av iPod och iPod Mini (rosa), kommer fram till att dom är väldigt "iPod".

Nummer 2: Recension av iPod Mini "guld", kommer fram till att inte mycket skiljer från den rosa versionen förutom att färgen känns mer "pimp".

Nummer 3: Recension av iPod Mini "blå", kommer fram till att inte mycket skiljer från den rosa och den guld-färgade, men färgen känns mer "blå". Dessutom en artikel på 10 000 ord som går igenom alla rykten om som har florerat kring den nya generationen av iPod. Kommer fram till att inte verkar säkert men hårddisken nog kommer bli större.

Nummer 4: Efter att killen som skulle skriva artikeln om iPod Mini "grön" blev sjuk börjar man recensera porrspel till PC samt skriver om olika porrstjärnor. Tidningen byter samtidigt namn från iPodWorld till "High Score".

Efter detta nummer läggs tidningen ner, inga kommentarer ges från IDG förutom den f.d. chefredaktörens korta "förlåt mig".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-17 22:46

Vad man kan konstatera i IDG:s handlande, samt på många andra sajter och publikationer är att iPod ofta är med på ett hörn.

- Man jämför med iPod vad gäller pris/prestanda/design...
- Hänvisar man till tekniken med bärbara MP3-spelare, nämns ofta iPod...
- Gäller det försäljning av musik på nätet, nämns ofta ITMS

En snabb sökning på "iPod" ger ungefär 6,770,000 träffar på Google

Bill Gates får bara 2,360,000 träffar...

iPod har vad gäller bärbara MP3-spelare, tagit samma topp-placering som CocaCola har vad gäller läskedrycker...

-T

  • Medlem
  • 2004-06-18 02:55
Ursprungligen av Torkel:

En snabb sökning på "iPod" ger ungefär 6,770,000 träffar på Google

Bill Gates får bara 2,360,000 träffar...

Evil får 18,400,000 träffar. Några av dem kan man tillskriva Bill Gates...

Faktum är ju att iPod-användarna blir fler och fler, att mini är på väg kommer inte att förändra den saken. Men ett nummer i månaden av en fullsidig papperstidning om enbart iPod är för mycket, sex nummer per år verkar mer realistiskt. Det krävs en hel del av en sådan tidning för att jag ska bli intresserad att läsa den iallafall. Intervjuer med de rätta personerna och exklusiva reportage är inte helt fel...

Ursprungligen av Kristian B:

Men ett nummer i månaden av en fullsidig papperstidning om enbart iPod är för mycket, sex nummer per år verkar mer realistiskt.

Fast om man tänker efter så har IDG en vana att fylla hälften av sidorna med reklam, och eftersom en tidning om iPod riktar sig till en någorlunda köpstark grupp med stort teknikintresse, så kanske de planerar att fylla två tredjedelar av tidningen med annonser.

Vad skall dom skriva om?

"Här står Christian Falk med sin iPod. Han älskar den. Han för över demos som han kan lyssna på när han är på väg hem. Visserligen gjorde han det förrut också. Men det ser coolare ut nu"

På välkänt IDG-maner kommer tidningen efter ett par nummer slås ihop med någon av de existerande tidningarna. Det är inte första och inte sista gången IDG startar en smal tidning för att fånga upp intresserade för att efter några utgivna nummer slå ihop den med en redan existerande. IDG lägger aldrig ner någon tidning utan slår ihop dem med någon annan.

Bevaka tråden