Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATA66-kort till blådåre. Värt att köpa?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-06-17 10:31

Ser att Macoteket säljer billiga ATA66-kort. Jag undrar om det är värt pengarna
att köpa ett sådant till en B/W 350. Blir skillnaden i hastighet märkbar vid "vanligt"
arbete, dvs surfande, lite Photoshop och hemsidepulande?

Ursprungligen av hawa:

Ser att Macoteket säljer billiga ATA66-kort. Jag undrar om det är värt pengarna
att köpa ett sådant till en B/W 350. Blir skillnaden i hastighet märkbar vid "vanligt"
arbete, dvs surfande, lite Photoshop och hemsidepulande?

Det var precis vad jag gjorde åt mina föräldrars B/W 300 för fem dagar sen. Satte i ett kort och en Seagate Barracuda 7200 och det blev en härlig vitaminkick för datorn.

  • Medlem
  • 2004-06-17 10:50
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det var precis vad jag gjorde åt mina föräldrars B/W 300 för fem dagar sen. Satte i ett kort och en Seagate Barracuda 7200 och det blev en härlig vitaminkick för datorn.

Jag har redan stoppat i en 7200-disk och det blev ju klar skillnad till det bättre.
Jag undrar om ATA-66-kortet gör mycket för prestandan.

Ursprungligen av hawa:

Jag har redan stoppat i en 7200-disk och det blev ju klar skillnad till det bättre.
Jag undrar om ATA-66-kortet gör mycket för prestandan.

Nej, det tror jag inte är värt för en vardagsanvändare, bara i tyngre arbete: PS, DV och liknande med stora datamängder gör det skillnad.

  • Medlem
  • 2004-06-17 11:00

Ok. Tack.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-17 12:39

Från ATA-33 till ATA-66 upplever jag som en klar märkbar skillnad vid tex. kopiering ,surfning mm.

Men från ATA-66 till ATA-100 ,elller ATA-133 . Ingen skillnad alls i stort sett..

Förutom att ATA100- och 133-kort har även stöd för utmatningsbara enheter, cd-brännare o. dyl.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-17 17:34
Ursprungligen av Alphonze:

Förutom att ATA100- och 133-kort har även stöd för utmatningsbara enheter, cd-brännare o. dyl.

Det är sant. Men jag åsyftade ren prestanda jämförelse i mitt inlägg.

1
Bevaka tråden