Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panik - cd-skiva har fastnat i min iBook

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej.

Jag har lyckats göra så att en "skiva" fastnade i slot in romen i min ibook!
Det är en sån där skiv liknande skia som medföljer typ 25 skivers cd spindel....

Nu har den fastnat där i!! Vadska jag göra?????+

Help!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-17 00:53

Fungerar inte det gamla hederliga tricket med att stoppa in ett gem i hålet brevid slotten? Eller det kanske inte finns sådana hål på de cd-drivarna?

det är det som inte finns i dom här jävla skit datorerna!!!!! fan!

Testa att hålla musknappen intryckt under uppstart.

/M

didn't help at all.... hur öppnar man datorn???

Inte att rekommendera, i varje fall inte om du har garanti kvar.
Du kan lyfta bort tangentbordet men jag tror inte du kan se skivan direkt där under. CD-slotten är en separat kapslad enhet.

/M

hållerpå att plocka isär datorn jävel.. faaan1!!

ochjo garantin e kvar.. men inte längetill.........!!!

Lyckadesdra ut den!! ganska mycketvåld blev det men den är ute iaf!

fast nu fungerar det inte att sätta in skivan!! åker ej ända in!

var kan man lämna inskiten för reparation?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-06-17 06:08

Annars kunde du bootat i Target disk mode och tryckt enter
Eller zappat p-ram.

Vad menar du med fastnat. I en del tidiga slot-modeller så kunde en plastkort (VISA, Mastercard Accepted) hjälpa till att styra ut skivan under utmatning

Ursprungligen av Buckner:

Annars kunde du bootat i Target disk mode och tryckt enter
Eller zappat p-ram.

Zappa P-RAM för att få ut CDn??? *skratt*
Zappa P-RAM jag har sagt det förr och säger det igen. Zappa P-RAM tillhör Mac OS 9 tiden. Visst finns p-ram kvar men det sköter bara om saker som har med Användaremiljön att göra. Aboslut inget med hårdvara.

Starta om hålla nere musknapp eller ejectknapp. Starta i targetdiskmode för att sedan mata ut CDn.
Hjälper inget kan den han hamnat snett, då är det bara isärtplockning som hjälper.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-17 09:23

Hur mycket panik fick du egentligen?!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-16 18:28

Samma sak hände för mej precis nyss. Testade dock Belaks tips ett par ggr och fick till slut ut den...
Det lustiga är att det hände i samband med att jag koppla in extra-skärmen och att det var när jag kopplade ur den samt bootade om och höll nere musknappen som den gick att få ut... go figure...

/jensa

Varför tillgripa så hårda ord om en död tingest, när det är du själv som förorsakat felet.
Haft iBook i drygt 3 år, aldrig haft något strul med CD:n.
Det är ömtålig mekanik och man får hantera den därefter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-16 20:43

[QUOTE="MarMan Hollow"]Hej.

Jag har lyckats göra så att en "skiva" fastnade i slot in romen i min ibook!
Det är en sån där skiv liknande skia som medföljer typ 25 skivers cd spindel...QUOTE]

Ett problem med 25 skivor CD spindel kan innehålla lite klister som håller ihop alla dessa CD.
När man stoppar in skivan så kan det fastna !
Jag vill därför fråga MarMan Hollow om du synar noga om det finns lite lite klister som håller
ihop dessa 25 CD skivor i hög ? Jag kan ha fel...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 05:24

vad menar ni med targetmode? startar den i targetmode om man håller ner eject eller musknapp? har haft en skiva fast i slotet i ett halår ca nu. har testat med kreditkort med mera, har en powerbook. eftersom jag pluggar förtillfället använde jag datorn 24h så jag skulle aldrig hinna att skicka iväg den, samtidigt som jag måste kunna bränna mina dvds för backuper av skolarbeten... jävla dilemma.

Ursprungligen av hamp:

vad menar ni med targetmode? startar den i targetmode om man håller ner eject eller musknapp? har haft en skiva fast i slotet i ett halår ca nu. har testat med kreditkort med mera, har en powerbook. eftersom jag pluggar förtillfället använde jag datorn 24h så jag skulle aldrig hinna att skicka iväg den, samtidigt som jag måste kunna bränna mina dvds för backuper av skolarbeten... jävla dilemma.

Target Mode får man genom att hålla ner t vid uppstart och få få fram Firewiresymbolen på skärmen, därefter kopplar man ihop datorn med en annan Macdator som är igång.
Då visar sig den första datorn på den andra datorns skrivbord.

Har absolut inget med att mata ut CD-skivor att göra

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-03 07:47

Trådskaparen har ju matat in en sån där genomskinlig plastskiva som ligger överst i en spindel-pack. Inte underligt att grejorna hänger sig.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-04 17:07

En skiva fastnade i min iBook 12 för en liten tid sedan. Det finns en rad anledningar att en skiva fastnar. Mitt problem var att skivan var skev och hindrade mekaniken att mata ut den. Vad jag gjorde var att låta den vara. Stänga av datorn, ge datorn ett par HÅRDA slag så skivan hamnade i ett annat läge. Startade dator sedan och ut kom skivan. Säkert en hel del tur men vad gör man inte. Ganska svårt med detta problem om det är hårdvarubaserat då endast en sönderplockning kan lösa det. Som vår vän lyckades med "att dra, är inte en god tanke" då detta sabbar bara mekaniken.

mycket kärlek

Jag kan inte låta bli att skratta

Så du menar att "ett par HÅRDA slag" är bättre än att dra ut skivan? Jag skulle inte utstätta min för något av de två. Speciellt inte om man har garanti kvar.

Har problem med en cd-skiva som sitter fast i min IMac G5. Har provat eject under uppstart och dra disken till "trashcan". Inget händer förutom det typiska ljudet följt av några brummande ljud.
Det är en vanlig cd-r skiva som jag har bränt musik på med itunes. Cd:n fungerar som den skall och går att lyssna på i datorn. Jag har kvar på garantin och har köpt den via AppleStore. Hur gör jag ? Ska jag returnera den?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 11:35

själv har jag en en Tiger DVD som fastnat i min iBook. högst irriterande.

Tag kontakt med ett Apple service-center så vet nog dom hur man gör..

Det finns ett sätt till...

Starta om i open firmware (kommando-alt-o-f) och skriv "eject cd", därefter "mac-boot" (bindelsestrecket ligger under frågetecken/plustecken pga amerikansk teckenuppsättning i open firmware-läget).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-14 07:12

om inget funkar är det enklaste att bara skruva upp skiten och ta ut den, gjorde det och den funkar prima nu. Hade testat ALLT innan. billigt blev det också. förlorade bara de 3,5 timmarna det tog.

Problemet är väl att man kanskse inte bör skruva upp en dator som fortfarande har garanti. Då är ju garantin så gott som väck sen.

Hoppas det inte var en P-Rulle du hade i datorn? Vore lite pinsamt och behöva lämna in den då hahaha!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-18 22:03

Instämmer om att detta är mycket roligt.

Bevaka tråden