Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mjukvaruRAID?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I tråden Backar du upp? tog Shima upp frågan om hur man riggar ett RAIDsystem på sin maskin. Eftersom den intressanta frågan tenderar drunkna i den trådens övrigra diskussioner så tar jag mig friheten att ställa om den här:

Ursprungligen av shima:

Hur får man till ett RAID-system? Nivå 1 - där 2 HD:ar speglar varandra hela tiden. I Skivverktyg ser jag att det finns möjlighet att formatera ett RAID-system.

Är det så enkelt att man med ett par vanliga IDE ATA-diskar i datorn kan formatera dem som ett RAID-system nivå 1, eller måste man köpa RAID-kort?

Och i såfall: kan man då välja SATA lika gärna som ATA i en G4?

Eller vore det en bra ide att köra RAID med 2 externa Firewire-diskar på något sätt...?

Du kan köra RAID-1 på en vanlig mac med två ATA IDE-diskar installerade.
SATA kan jag för dåligt ännu så där vågar jag inte säga något men antar att det fungerar likadant.

Diskarna ska vara lika stora.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 22:19

Jo, spegling går visst bra - men för "stripening" behövs visst tre diskar… (*)

(*)ett tag bluddrade någon - jag för att vara lite mer exakt - om att man kunde partitionera två diskar, spegla på första partitionerna (sys och apps ex.v.) och stripea på de andra partitionerna (user, swap eller vad man nu har bråttom med utan att behöva säkerhet på). Men det gack inte det vilket var lite synd för det hade passat mig perfa…

Verkar ju skumt att Striping (RAID 0) skulle kräva 3 diskar.
Min far kör det med två diskar med Remus tidigare, numera med FWB HDT. (Båda två i OS 8/9)

Hur fungerar RAID på Firewire? (och för den delen SATA). Känns märkligt på nåt sätt med RAID över en seriell teknik. Men det är nog mest inbillning.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 22:49
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Verkar ju skumt att Striping (RAID 0) skulle kräva 3 diskar.

Systemet vill ju inte ligga på en stripead disk - och skivverktyg hanterade bara hela diskar för raid och inte partitioner… Tror jag det var
(Gack visst på gamla G3 med SCSI-diskar och 10.1 - resten är nog öppet för experimentlusta… )

ojojoj! nu ska vi se här:

Raid nivå 0
Raid nivå 1
Raid nivå 2
stripening
swap
sys
ex.v

OK jag erkänner! jag har bara hört att man kan ha RAID-system men jag vet i princip ingenting om tekniken och dess olika nivåer. Nu vill jag ha en lektion tack!

Ursprungligen av David Slättne:

ojojoj! nu ska vi se här:

Raid nivå 0
Raid nivå 1
Raid nivå 2
stripening
swap
sys
ex.v

OK jag erkänner! jag har bara hört att man kan ha RAID-system men jag vet i princip ingenting om tekniken och dess olika nivåer. Nu vill jag ha en lektion tack!

Gjorde en snabb koll på www.whatis.com som för övrigt är en bra site om man behöver kolla upp vad olika tekniska ord (främst i datorvärlden) betyder.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Gjorde en snabb koll på www.whatis.com som för övrigt är en bra site om man behöver kolla upp vad olika tekniska ord (främst i datorvärlden) betyder.

Javisstfan! den siten hade jag glömt bort. Dessutom har jag faktiskt en tryckt upplaga av whatis.com i bokhyllan! Jag ska kolla där först nästa gång...

Är det inte RAID 5 som kräver 3 diskar?

OK, så det är alltså fortfarande bara två diskar i själva RAID:en.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-16 10:30

FWB har även en RAID5-programvara som fungerar alldeles utmärkt. Inte världens bästa prestanda precis, men i en MDD 1GHz Uni med 1x systemdisk och 4x IBM 180GB ger den runt 20MB/s

Enkelt:

RAID-0 Striping behöver minst 2 diskar
RAID-1 Mirror behöver minst 2 diskar
RAID-5 behöver minst 3 diskar
RAID-10 behöver minst 4 diskar (2 speglade RAID-0)
RAID-50 behöver minst 6 diskar (2 speglade RAID-5)

Det går utmärkt att använda RAID med både ATA, SATA, SCSI och även externa enheter även om det inte rekommenderas.

Du kan skapa RAID-0 och RAID-1 genom skivverktyget i Mac OS X. Tyvärr kan du inte boota ifrån en RAID-volym, endast Xserve klarar det.

Alternativet är då att inte använda hela disken i RAID-volymen. Du kan lämna exempelvis 10GB för startsystemet och använda resterande plats för en RAID-1 volym exempelvis.

Valet mellan hårdvarubaserad RAID och mjukvarubaserad (skivverktyg etc) är inte helt enkelt. För RAID-5 skulle jag endast använda hårdvara även om det faktiskt börjat komma mjukvara som hanterar det.

För RAID-0 och RAID-1 har jag hört att mjukvarubaserad RAID kan vara snabbare än ett separat kort även om det låter lite konstigt.

Ursprungligen av Björnström:

Alternativet är då att inte använda hela disken i RAID-volymen. Du kan lämna exempelvis 10GB för startsystemet och använda resterande plats för en RAID-1 volym exempelvis.

Hmm... det förutstätter väl att ingen viktigt fil läggs på start-partitionen för om den disken rasar då får man ju vackert installera om allting jallafall för å vara säker på att få tillbaks systemet som det var innan raset... ...eller tänker jag fel nu?
Dessutom har jag för mig att jag tyckte det var struligt med med flera partitioner. Om jag lägger nåt på skrivbordet och sedan ska flytta det till en mapp så kan man ge sig fan på den kopieras istället för att flyttas. Fast det kanske man lär sig hantera.

Ursprungligen av David Slättne:

Hmm... det förutstätter väl att ingen viktigt fil läggs på start-partitionen för om den disken rasar då får man ju vackert installera om allting jallafall för å vara säker på att få tillbaks systemet som det var innan raset... ...eller tänker jag fel nu?
Dessutom har jag för mig att jag tyckte det var struligt med med flera partitioner. Om jag lägger nåt på skrivbordet och sedan ska flytta det till en mapp så kan man ge sig fan på den kopieras istället för att flyttas. Fast det kanske man lär sig hantera.

Du har helt rätt såklart. Det suger.

Jag vill egentligen bara använda RAID-5 med SCSI diskar och ett fett SCSI-kort med cache och batteri - men det kostar mycket och finns inte så många på marknaden för Mac tyvärr.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-06-18 08:34
Ursprungligen av Björnström:

Du har helt rätt såklart. Det suger.

Jag vill egentligen bara använda RAID-5 med SCSI diskar och ett fett SCSI-kort med cache och batteri - men det kostar mycket och finns inte så många på marknaden för Mac tyvärr.

Jag tycker den lösningen vi kör är ganska tuff. Vi har en hårdvaruraid med scsi-gränssnitt mellen raidenheten och vår X-serve. I Raidenheten sitter ATA-diskar. Billigt och faktisk väldigt driftssäkert.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-20 21:24
Ursprungligen av Björnström:

Du kan skapa RAID-0 och RAID-1 genom skivverktyget i Mac OS X. Tyvärr kan du inte boota ifrån en RAID-volym, endast Xserve klarar det.

Jag kör en vanlig G5 2x2 som är RAID-0. Två interna SATA.Raidat med skivverktyget. Bootar fint. Men det är kanske RAID-1 du menar?

Lennart

Ursprungligen av tcastudios:

Jag kör en vanlig G5 2x2 som är RAID-0. Två interna SATA.Raidat med skivverktyget. Bootar fint. Men det är kanske RAID-1 du menar?

Lennart

Du har helt rätt - G5 klarar också det. Upptäckte det i fredags - vi kör RAID-1 på en 2x2 G5 just nu.

Olika RAID-nivåer har olika egenskaper som är viktiga att tänka igenom. Jag borde skriva en guide om detta ju - vi har rätt god erfarenhet av just detta nämligen.

På vår mest driftkritiska server - brandväggen - kör vi numera hårdvarubaserad RAID-5 med 2st 15.000rpm Ultra320 SCSI hårddiskar med hotspare. Hotspare innebär att en tredje disk ligger och vilar redo för att ta över om en av dom två diskarna i speglingen går sönder. Bytet sker automatiskt. Det är hängslen och livrem

  • Oregistrerad
  • 2004-06-18 16:46
Ursprungligen av Björnström:

På vår mest driftkritiska server - brandväggen - kör vi numera hårdvarubaserad RAID-5 med 2st 15.000rpm Ultra320 SCSI hårddiskar med hotspare. Hotspare innebär att en tredje disk ligger och vilar redo för att ta över om en av dom två diskarna i speglingen går sönder. Bytet sker automatiskt. Det är hängslen och livrem

RAID5 med två aktiva diskar + en hot spare? Antar att jag inte lyckas läsa ut vad du menar mellan raderna, så klargör gärna (för det kan väl inte stämma?!)

/Y

Ursprungligen av Yozzi:

RAID5 med två aktiva diskar + en hot spare? Antar att jag inte lyckas läsa ut vad du menar mellan raderna, så klargör gärna (för det kan väl inte stämma?!)

/Y

RAID-1 menade jag.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-06-16 14:02

Tycker mjukvaruspeglingen fungerar väldigt dåligt i Xserve! Har försökt ett antal gånger nu att sätta upp raid1 på startdisken, men efter någon vecka rasar speglingen och den startar på en av diskarna istället. Däremot startar den snällt ifrån hårdvaruraiden. Men jag vill inte ha något operativsystem på hårdvaruraiden, planerat att ha en Linuxburk som uppstartsoperativ om Xserve går ner (har inte råd med en Xserve som standby). Jag vill använda två av mina hårddiskar på Xserve att starta upp ifrån, men det vill inte min Xserve. :/

För servrar så tycker inte jag mjukvaruraid är något att tänka på direkt. På rootdiskar vill man i princip aldrig köra något annat än mirroring (raid 1) och enligt mina erfarenheter funkar mjukvaruspegling av rootdiskar ganska dåligt i de flesta os. Däremot kan det vara riktigt vettigt att köra mjukvaru raid-5 på tex 3st 120Gb are i filservern hemma i garderoben.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-16 16:00
Ursprungligen av Andreas Larsson:

Däremot kan det vara riktigt vettigt att köra mjukvaru raid-5 på tex 3st 120Gb are i filservern hemma i garderoben.

Vilken mjukvara klarar det?

Tillägg: Jag fick reda på att FWB har ett program som heter RAID Toolkit som gör just detta. Min nya fråga blir då: vågar man verkligen lite på det?

Senast redigerat 2004-06-16 16:40
Ursprungligen av hugin:

Vilken mjukvara klarar det?

Tillägg: Jag fick reda på att FWB har ett program som heter RAID Toolkit som gör just detta. Min nya fråga blir då: vågar man verkligen lite på det?

Jag skulle inte använda det i produktion iallafall.

Efter en fetingkrasch med Acard:s ATA-RAIDkort så är jag livrädd för halvseriösa lösningar. Vi tappade en jäkla massa data som försenade mac.se i flera månader.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-16 18:31

Använder Acard-korten samma princip som Adaptecs HostRAID-påhitt?
Dvs, man har ett BIOS på kortet som kan läsa RAID-arrayen så att man kan boota operativsystemet, men när systemet väl har kommit upp tar det över och kör i princip vanlig mjukvaru-RAID...

Acard-kortet kräver ingen mjukvara i datorn iallafall - så det kan ju inte klassas som mjukvaru-RAID?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-16 18:38

Ok, då är det nog riktig RAID då.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-16 20:07

NXRAID/FWB Toolkit har vi installerat på ett antal servrar, Allt från MDD 1GHz Uni till XServe G4. Den funkar precis som den skall, men har en del nackdelar:
- Trixig installation på en 4 diskars XServe när man vill boota på RAID5-volymen.
- Ingen varning om att RAID-set:et har problem. Man får kolla lite då och då
Vi har däremot inte haft några som helst tekniska problem med den. Den rullar på utan att göra något som helst väsen av sig.

Bevaka tråden