Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp iMacen har svalt min skiva!!!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-06-16 16:44

Jag har en CD i iMacen och ville ta ut den, så jag slängde den som brukligt i papperskorgen, men tror ni inte att den fastnade då, så nu går det inte att mata ut den, den syns inte på skrivbordet heller, vad kan man göra???

Spontan tanke: Finns det inte något sånt där hål man kan trycka i ett gem i?

(är det därför bbs:en är nere?)

/Kristofer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-16 16:50

Ovsing,

Vilken modell av iMac handlar det om?

-T

Håll musknappen nedtryckt när du startar om datorn och släpp inte upp den förrän skivan matats ut. Om skivan inte kommer ut har din CD-enhet tyvärr råkat i rejäla tråkigheter.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-06-16 17:05

Ok, ska tästa, japp, BBSen är nere har lite strul med både CDn och nätverket

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-06-16 17:07

faan, man hör att skivan försöker ta sig ut, men det går inte, den har fastnat, skit!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-16 17:14

Då är det gem som kan hjälpa.
Man "tvångsmatar" ut skivan, i princip en knapp som sätter igång utmatning.
Den syns som en lite lite hål på högra sidan. Det gäller se noga.
I annat fall får du tag ut CD-ROM spelaren och plocka ut skivan.

Satt det någon klisterettikett på skivan som kan ha lossnat? Jag vet inte vilken dator du har, men kanske kan du peta upp CD-luckan (om en sådan finns) och se om det går att försiktigt peta bort ev ettikettsrester med något tunt, lämpligt verktyg.

Gammal iMac? Vilken modell? Det är inte så himla svårt att montera ut den för hand. Det tar en liten stund.
Mitt rekord att byta cd spleare på en sådan imac ligger på 12 minuter.
När skivan fastnat tycker jag att du ska prova med att använda en gem och tvinga ut den det kan hjälpa annars är du hänvisad till skruv och mejsel.

Men eftersom du postat i det här forumet så borde jag ju inte vara helt ovetande om din datormodell...

Pröva som sagt att peta upp luckan försiktigt. Du kan sen testa att peta in ett gem i det lilla hållet. Du känner att det fjädrar emot. Tryck försiktigt och se om du kan få ut skivan, men försöka inte tvinga ut den. Har den fastnat med/mot något kommer det bara bli så att något går sönder. Förhoppningsvis får du ut släden så mycket att du kan kika in.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-06-16 20:55

Det är en iMac G3 gammal med slot in eller vad det heter

ska finnas en tvångsutmatningsknapp till höger på den med. Den är mycket svårare att hitta men den finns där.
Följ sedan Herr Nords råd.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-06-16 21:11

ok tack

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-06-16 22:31

JAAAA!!!! Jag fick ut skivan, gemet funkade!

Tack så mycket för hjälpen!

1
Bevaka tråden