Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken HD?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Står i valet och kvalet mellan dessa två...

Maxtor DiamondMax Plus9 200Gb 7200rpm 8Mb cache UDMA133 Kostar 1055.00
eller...
Seagate Barracuda 7200 200Gb 7200rpm 8Mb UDMA100 IDE. Kostar 1195.00

Har sedan tidigare en 120GB Maxtor DiamondMax Plus9 och den är jag väldigt nöjd med men man kan ju aldrig veta om man har det bästa.

Hela härligheten ska sitta i en firewirelåda. Hastighet och framförallt ljudnivå är högprioriterat. Jag har tidigare sett en länk till ngn slags hårddisktest-site här men kan ej hitta den nu.

Denna borde kanske ligga i "Köptips" men ni kan väl svara ändå ?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-06-16 08:09

Har ingen större erfarenhet av de två diskarna du nämner, men om du är nöjd med din Maxtor och den var lite billigare hade jag köpt den. Jag tror inte att det är någon större kvalitetsskillnad.

Seagate har överlag mindre problem i min erfarenhet, så jag skulle utan tvekan själv välja Seagate om jag stod inför samma val. Det är inte kul med hårddiskkrascher.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-06-16 09:37

Har erfarenhet av ett antal hårddiskkrascher av alla märken - även Seagate, värst för min del har nog Samsung varit, tror inte det finns mer än nån enstaka kvar på jobbet som är i bruk. Vi har IBM/Hitachi i vår raidenhet, på tre år har bara en kraschat. Förr var det ju Maxtor i Macarna, men bara en av dom har kraschat.

Ingen som har koll på det här med ljudnivån då? Testsite efterlyses!

  • Medlem
  • 2004-06-16 11:56

Jag kör 2 st "Seagate Barracuda 7200.7 ST3160023AS 160Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA" i min spelpece (usch!) och kan väl säga att de är bra mycket tystare än kompisens motsvarande Maxtor diskar... däremot har jag haft lite problem med filintegritet och RAID... kan ju iofs lika gärna bero på Windows XP...

Här är ett test på DiamondMax 9, iofs SATA disk men det är säkert samma drive, bara interfacet som är ändrat...

Ursprungligen av Nocky:

Jag kör 2 st "Seagate Barracuda 7200.7 ST3160023AS 160Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA" i min spelpece (usch!) och kan väl säga att de är bra mycket tystare än kompisens motsvarande Maxtor diskar... däremot har jag haft lite problem med filintegritet och RAID... kan ju iofs lika gärna bero på Windows XP...

Här är ett test på DiamondMax 9, iofs SATA disk men det är säkert samma drive, bara interfacet som är ändrat...

Usch blev inte mkt klokare, de står att Maxtor är snabba. Har din polare DiamondMax 9? och de väsnas?
Lutar väl åt seagate då, kanske....

  • Medlem
  • 2004-06-16 20:21

Han kör 2 st Maxtor DiamondMax Plus9 SATA i likadant chassi som mitt, vi har dock inte ställt dem bredvid varandra för en mer vetenskaplig jämförelse utan detta är min rent subjektiva åsikt... men både Mats Björnström och jag tycks ju väga över mot Seagate så jag tror inte du blir missnöjd.
Lycka till

Jag har i alla fall en Seagate hårddisk på 80GB som knappt låter nåt.
Så vill du ha en tyst hårddisk tror jag att Seagate är bäst.

Instämmer med färegående talare. Seagate är i det närmsta ljudlös, medan Maxtordiskar (iaf förut) har en tendens att "knattra" på ett jobbigt vis.

J.

Ursprungligen av Jonathan:

Instämmer med färegående talare. Seagate är i det närmsta ljudlös, medan Maxtordiskar (iaf förut) har en tendens att "knattra" på ett jobbigt vis.

J.

Kan stämma det där, min Maxtor knäcker rätt många nötter under uppstart men sen är den ganska tyst.
Jag kör på Seagate om ingen hinner hindra mig tills imorgon

Tack för tipsen. Återkommer när jag fått igång den.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-06-17 07:14

Seagate Barracuda 7200 200Gb självklart

1
Bevaka tråden