Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express - behövs Airport Extreme längre?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-16 00:08

Tja inte krångligare än i rubriken. Behövs Airport Extreme längre? Med tanke på priset alltså? Jag är definitivt ingen Mac expert bara användare. Men Apple släpper alltså en pryl som jag uppfattar det kan göra allt som Arport Extreme (mao skapa trådlöshet i hemmet) samt även att jag kan spela min musik på valfri ljudanläggnming i hemmet, och detta till över 1000:- mindre i pris.
Någon?

Nja, det är väl att den har NAT-router ("bredbandsdelare") som är den stora skillnaden jag kan komma på.

/Kristofer

  • Oregistrerad
  • 2004-06-16 00:14

Den klarar bara av en femtedel så många anävndare, 10 st.

Den gamla AirPort Extreme bassationen har flera fördelar:
- Den klarar 50 samtidiga klienter medan Express bara klarar 10?
- Det går att koppla till externa antenner
- Den har inbyggt modem
- Den går att strömförsörja via nätverket (PoE), behöver inget elnät vid monteringsplatsen
- Möjligen har den också bättre räckvidd
- Den är UL 2043-anpassad
- Den har "Remote Authentication Dial-In User Service"-stöd.

Express är konsumentinriktad medan Extreme är för mer professionellt bruk.

/M

  • Oregistrerad
  • 2004-06-16 01:25

Tack för svaren men således är en express vad den normale användaren som vill surfa trådlöst skall köpa å inte en extreme? Besvara gärna denna fråga enkelt med ja eller nej. För vem har mer än 10 gäster i sitt hem samtidigt å som oxå vill surfa (när man e bortbjudna).
Prisskillnaden är ju rätt stor å med en smart placering förefaller ju express vara ett bättre val avseende trådlöshet med tanke på att man även får tillgång till att ev. kunna strömma musik till sin stereo.

Jag väntar med spänning o se om Express har samma räckvidd osv. Har den det är det ett självklart val för mig. Jag skulle aldrig köpa Extreme pga det höga priset, då hade det blivit en Netgear eller nåt i den stilen.
På så sätt är det ett lysande drag av Apple, att plocka upp snåljåparna som mig

Det snackades i en annan tråd att den inte va tillräckligt snygg, va gör det om den inte syns? Alla konkurenters modeller är ju stora OCH fula.

Ursprungligen av Karl Peter:

Tack för svaren men således är en express vad den normale användaren som vill surfa trådlöst skall köpa å inte en extreme?

Ja

/M

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-06-16 07:58
Ursprungligen av Martin Belak:

Den gamla AirPort Extreme bassationen har flera fördelar:
- Den klarar 50 samtidiga klienter medan Express bara klarar 10?
- Det går att koppla till externa antenner
- Den har inbyggt modem
- Den går att strömförsörja via nätverket (PoE), behöver inget elnät vid monteringsplatsen
- Möjligen har den också bättre räckvidd
- Den är UL 2043-anpassad
- Den har "Remote Authentication Dial-In User Service"-stöd.

Express är konsumentinriktad medan Extreme är för mer professionellt bruk.

/M

Slog du inte ihop alla modellerna av Extreme nu? Jag har Extreme, men något modem har jag inte, så har jag heller inte möjlighet att strömförsörja via nätverket. Dessa två funktioner liggger faktiskt på var sin av de andra två modeller som jag inte har. Jag hade självklart valt Express om den hade funnits när jag köpte Extreme. Nu har jag bestält en Express som komplement.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-06-16 14:01
Ursprungligen av Martin Belak:

Den gamla AirPort Extreme bassationen har flera fördelar:
- Den klarar 50 samtidiga klienter medan Express bara klarar 10?
- Det går att koppla till externa antenner
- Den har inbyggt modem
- Den går att strömförsörja via nätverket (PoE), behöver inget elnät vid monteringsplatsen
- Möjligen har den också bättre räckvidd
- Den är UL 2043-anpassad
- Den har "Remote Authentication Dial-In User Service"-stöd.

Express är konsumentinriktad medan Extreme är för mer professionellt bruk.

/M

Den har dessutom både LAN- och WAN-port medans Express bara har WAN-port.

Ursprungligen av frazze:

Den har dessutom både LAN- och WAN-port medans Express bara har WAN-port.

Var det inte ungefär det jag sa?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-06-16 15:09
Ursprungligen av Kristofer G:

Var det inte ungefär det jag sa?

Nä, inte alls

  • Oregistrerad
  • 2004-06-16 09:01

Jo, jag köpte oxå en Extreme i våras. Valde trots billigare alternativ Apples egen produkt. Jag lever efter sanningen att Apples produkter är användarvänligare oavsett. Har heller inte haft några större eller egentligen inga problem i och med installationen av denna trots att jag är relativt "tummen mitt i handen"-aktig när det gäller datorer. Men å andra sidan köpte en kompis ett annat trådlöst alternativ för runt 1000-lappen. Så att Apple nu släpper ett trådlöst alternativ i nämnda prisklass var väl att vänta.
Irriterande kan jag dock tycka deras (å andras) sätt att mjölka oss kunder på pengar. Slår vad om att man med noggranna analyser håller inne på en produkt som Express tills dess att man vet sig att ha sålt tillräckligt med Extreme till de som inte vill/kan vänta. Hå, hå ja ja......Men hjulen måste ju rulla.
Kan bara undra vad det finns för läckerheter som väntar å som redan idag finns men är hemliga tills dess man mjölkat marknaden. iPod färgskärm kanske? Ligger säkert hemligen och väntar på rätt tillfälle sedan en längre tid tillbaka.

Karl Peter

Ursprungligen av Karl Peter:

Jo, jag köpte oxå en Extreme i våras. Valde trots billigare alternativ Apples egen produkt. Jag lever efter sanningen att Apples produkter är användarvänligare oavsett. Har heller inte haft några större eller egentligen inga problem i och med installationen av denna trots att jag är relativt "tummen mitt i handen"-aktig när det gäller datorer. Men å andra sidan köpte en kompis ett annat trådlöst alternativ för runt 1000-lappen. Så att Apple nu släpper ett trådlöst alternativ i nämnda prisklass var väl att vänta.
Irriterande kan jag dock tycka deras (å andras) sätt att mjölka oss kunder på pengar. Slår vad om att man med noggranna analyser håller inne på en produkt som Express tills dess att man vet sig att ha sålt tillräckligt med Extreme till de som inte vill/kan vänta. Hå, hå ja ja......Men hjulen måste ju rulla.
Kan bara undra vad det finns för läckerheter som väntar å som redan idag finns men är hemliga tills dess man mjölkat marknaden.iPod färgskärm kanske? Ligger säkert hemligen och väntar på rätt tillfälle sedan en längre tid tillbaka.

Karl Peter

Nehe. Mig veterligen är väl hela grejjen att den routar mellan "wan" och "lan"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-14 18:21

Det borde väl komma en ny AirPort extreme snart?? eller,, för den har ju funnit ett tag och jag skulle gärna se lite fler features i nästa extreme för att den ska stå sig mot express..

Typ:
-Airtunes
-108Mbps
-Möjlighet att koppla in en hårddisk via usb eller firewire.
-Stöd för både skrivare och scanners.
m.m

Ursprungligen av Fredric:

Det borde väl komma en ny AirPort extreme snart?? eller,, för den har ju funnit ett tag och jag skulle gärna se lite fler features i nästa extreme för att den ska stå sig mot express..

Typ:
-Airtunes
-108Mbps
-Möjlighet att koppla in en hårddisk via usb eller firewire.
-Stöd för både skrivare och scanners.
m.m

Lägg till EyeHome-funktionalitet och fjärrkontroll, och en är såld till mig

Har dock inte hört något...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-25 23:23

Svenskvänlig version av airport expressen

Är den airport express som finns ute nu och köpa på "apple.se" helt o fullt ut fungerande för oss "svenska" mac-användare? Har hört att det skall släppas en i slutet av juli som "funkar" här i Sverige.

Vet inte riktigt vad det är som gör att den inte skulle funka men ja...ett rykte som någon gärna kan ta död på så man kan lägga vantarna på en och börja surfa lite trådlöst här hemma.

Airport Express helt ok

Ursprungligen av kappe:

Är den airport express som finns ute nu och köpa på "apple.se" helt o fullt ut fungerande för oss "svenska" mac-användare? Har hört att det skall släppas en i slutet av juli som "funkar" här i Sverige.

Vet inte riktigt vad det är som gör att den inte skulle funka men ja...ett rykte som någon gärna kan ta död på så man kan lägga vantarna på en och börja surfa lite trådlöst här hemma.

Köpte en i applestore NYC i veckan, tog med den till hotellrummet, in med eathernetkabeln till hotellets nätverk och vips dök den upp i min powerbook. Inga inställningar eller någonting, otroligt. Och till dom som har undrat om det räcker med express för hemmabruk kan jag säga absolut.

Har inte hunnit testa musikfunktionen, men kör den här hemma i Sverige lika enkelt.

J

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-23 22:59

ingen som läs eller hört något?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-24 11:08

Kan de inte sälja en med ett färdigt bredbandsabonnemang till också, trådlöst? Jag är så jävla less på Bostream nu, skulle ha fått det i veckan men det kom inte alls igång som utlovat. Trots att jag är HELT ny kund och allt, och att alla problem man hört om verkligen borde vara lösta "by now". Tänk om man kunde köpa ett svinsnabbt trådlöst worldwide-abb från Apple för typ... 99:- i månaden... och då snackar vi 54 Mbit så klart... ja ja ja, det vore SÅ bra... SÅÅ bra!!!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-24 19:26

hoppas inte den kommer med 108mbps om det inte kommer en sådan standard. som det är nu så är det 108 fulhaxxade mbps, om jag minns rätt så körs det bla över 2kanaler och kan sabba andras nät.

Ja, 108Mps fungerar bara i encellsnät. Använder mycket riktigt flera kanaler. (Då ska man komma ihåg att de 13 kanaler som finns i europa, 11 i USA, är överlappande. Så det är bara tre kanaler som är ickeöverlappande. Man kan i extremfall köra 4 kanaler, som är något överlappande i Europa. Med andra ord kan du inte ha två 108Mbps-accesspunkter utan att kommunkationen kommer att sabbas och vara kass.
108Mbps inte standardiserat heller, så Apple lär inte komma med det. De är i regel väldigt duktiga på att följa standarder numera. Finns det ingen standard skapar de den

1
Bevaka tråden