Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTMS Europe!

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Steve står på scenen på Old Billingsgate Market i London just nu!

iTMS kommer först för Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Upprepar i stort sett talet från förra året: iTunes is good kharma, no piracy, piracy the biggest competitor osv...
Ingenting om priserna ännu.

Bara "gamla" nyheter: celebrity playlists, webbased shop are not good, Jukebox with integrated music store better. iTunes for Windows the best Windows app ever written.

79 Pence i UK och 99 cent i Tyskland/Frankrike!

9,99 Euro för ett album! 7,99 pund i UK.

Alla fem stora labes plus ett dussin indepents, 700 000 låtar, 12 000 klassiska låtar

De tre länderna täcker 62% av musikinköpen i Europa, 22% i hela världen

Steve använder naturligtvis en Airport Express. Annars ser det ut som vanligt, Steve i jeans, svarta draperier, tre stora apple-loggor och bordet med Macen.

iTMS är online vilken minut som helst!

Video med Eric Clapton visades. Sharing-funktionen funkar naturligtvis även med AE.

Apple vill lansera övriga europeiska länder i oktober.

Massa demos: Airport Express med AirTunes, de tyska och franska shoparna...

iPod (alla modeller) har 50% marknadsandel...

Stve nämner biladaptrar och man skymtar en BMW-logga. Tyska Der Spiegel skrev om samarbetet mellan BMW & Apple idag...

Steve förklarar att Airtunes är krypterat: So the Music Companies like it...

Steve om kampen om den digitala hubben: We nailed the Living Room (med Airport Express & AirTunes)

Det står en flygel på scenen... Nu kommer Alicia Keys in på scenen! Steve: She was so kind that she found a slot to visit us...

Alicia säger att hon själv använder iTunes och att hon tycker iTMS är bra.

Sjunger nu en modifierad Ray Charles-låt, vet inte vilken. Men iTunes nämns i den! Den låten kan man (naturligtvis) bara köpa på iTMS...

Apple täcker nu 60% av världens musikmarknad med iTuns + iTMS.

Ingen "One more thing..." Steve lämnar scenen...

Och jag är inne! Lägger de första låtarna i min tyska inköpskorg!

Senast redigerat 2004-06-15 13:17
  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 12:31

Keep up the live report Marcus

Visserligen goda nyheter... Men tillåt mig att vara en pessimist; det kommer att dröja innan vi kommer att kunna köpa musik via iTMS i mindre länder.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-15 12:40

ball*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-15 12:42

Kanske inte var så oväntat ändå....
Jag ska till London ikväll och då ska jag nog leta upp den där Steve och ta mig ett snack med mannen... Fy på dej!!

  • Medlem
  • 2004-06-15 12:44

Jag tror att Apples oförmåga att lansera saker i tid (iPod Mini och iTMS) i länder utanför USA allvarligt kommer försämra deras konkurrensmöjligheter. Vem vet vad som har hänt innan oktober.

Förresten, Stäve sa inget om när iPod Mini ska lanseras i Europa? Är det fortfarande augusti som gäller för det?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 12:48
Ursprungligen av bmb:

Jag tror att Apples oförmåga att lansera saker i tid (iPod Mini och iTMS) i länder utanför USA allvarligt kommer försämra deras konkurrensmöjligheter. Vem vet vad som har hänt innan oktober.

Det är väl just av den anledningen de tjuvstartar i De, Fr och UK... Kan inte vänta med dom tills efter sommaren med en "total" lancering bara för att skivindustrin fortfarande jobbar på lokal nivå...

Citat:

Förresten, Stäve sa inget om när iPod Mini ska lanseras i Europa? Är det fortfarande augusti som gäller för det?

Keep ya eyes open - när den börjar bli stadig lagervara i USA så kommer det hit... Alla var ju proppsäkra på att den inte skulle sälja till det höga priset, så det är väl lite kul ändå

Ursprungligen av bmb:

Jag tror att Apples oförmåga att lansera saker i tid (iPod Mini och iTMS) i länder utanför USA allvarligt kommer försämra deras konkurrensmöjligheter. Vem vet vad som har hänt innan oktober.

Det är dock två helt olika saker, det där. iPod mini råkade ut för överväldigande efterfrågan kombinerat med komponentbrist som gjorde att det var upp till 6 veckors väntetid i USA för att få tag i en och därmed ingen större idé att ens försöka lansera det i hela världen.

iTMS har däremot handlat om problem med förhandlingar med europeiska skivbolag (och antagligen också Apples egna ansträningar och prioriteringar).

Ursprungligen av bmb:

Jag tror att Apples oförmåga att lansera saker i tid (iPod Mini och iTMS) i länder utanför USA allvarligt kommer försämra deras konkurrensmöjligheter. Vem vet vad som har hänt innan oktober.

Förresten, Stäve sa inget om när iPod Mini ska lanseras i Europa? Är det fortfarande augusti som gäller för det?

Min Apple-butik sa juli för Tyskland...

Kul att det tagit sig över Atlanten, men väldigt tråkigt att det bara gäller i tre av Europas alla länder.

Är det *så* svårt att komma överens med skivbolagen i varje land eller beror det på att Apple nöjer sig med dessa länder?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-06-15 12:56

Vilka hysteriskt roliga formuleringar det blir när Google översätter macnews.de... "incoming goods nailed the Living Room"

Ursprungligen av skamuel:

Vilka hysteriskt roliga formuleringar det blir när Google översätter macnews.de... "incoming goods nailed the Living Room"

Det är ju den sidan jag skriver av ju! Min tyska är nämligen bättre än googles...

Ja ha, så då får man vänta till oktober, och om det inte kommer i oktober så får man vänta till nästa år, och om det inte kommer nästa år…

Okej då, om Apple inte vill sälja saker till mig så får jag väl handla någon annanstans då.

(lite sur nu)

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2004-06-15 13:06

Se bara hur länge det tog innan iPhotos funktion för tryckt material kom till det här landet. Tror ni att iTMS kommer till Sverige i höst? Glöm det, tidigast nästa vår är min gissning.

Jaha då har skivbolagen skjutit sig själva i foten igen, de måste tycka om det.
Varför bromsa denna utveckling? För att de inte fårr 100% av kakan? Att de inte har 100% koll på priset?
Jag säger bara suck. Nu inleder jag min skivköparbojkott. Jag har fram tills idag köpt skivor men nu är det slut med det. *surar*

Det finns lite mer hos Brittiska Macworld om problem i förhandlingarna mellan Apple och skivbolagen. Men jag är inte så säker på att det är enbart skivbolagens fel ändå. Det är sådant man aldrig kan veta.

I det här fallet så är det Apple som inte tänkt på Europa är flera länder med olika valutor och moms.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-06-15 13:22

Frihandel och EU? Får man neka EU-medborgare att köpa produkter från andra EU-länder? Någon som är slängd inom juridiken?

i'm moving to germany

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 13:24

Dags för EU-integration på musikområdet

Jag är sååå besviken.

I och för sig borde man kanske inte ha så höga förväntningar, eftersom skivbolagen (tvi, tvi, tvi), inte varit särskilt angelägna att hänga med i en föränderlig värld. Det är fisigt av skivbolagen att inte kunna visa upp en enhetlig europalinje gentemot Apple.

Nu behövs lite skarpa tag från EU här. Inom EU borde det vara möjligt att distribuera musikfiler från ett EU-land till en mottagare i ett annat EU-land utan landsrestriktioner. Fri handel inom EU måste få gå före gnetiga skivbolags intressen. Upphovsrätten kan skyddas på EU-nivå.

Ursprungligen av Marcus Holmer:

Och jag är inne! Lägger de första låtarna i min tyska inköpskorg!

Kul för dig! Jag mailar över lite kronor så får du köpa åt mig

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-06-15 13:33

Läser man mellan raderna på referaten från keynote (macworld.co.uk) i kombination med gårdagens artikel i engelska macworld, så får åtminstone jag intrycket att Apple har pressat hårt för att få "Exclusives" på många låtar iTMS

Föresten, är det någon med mig som tycker att .99 euro per sång är helt ok? Det är vad jag hade hoppats på.

Senast redigerat 2004-06-15 16:35
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Föresten, är det någon med mig som tycker att 99 euro per sång är helt ok?

Det låter väldigt dyrt i mina öron med 99 euro per låt. För 0,99€ hade jag varit nöjd!

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det låter väldigt dyrt i mina öron med 99 euro per låt. För 0,99€ hade jag varit nöjd!

Hehe, ja. För 99 € hade jag nog velat ha ett konvolut inlagt med bladguld och leverans till dörren. För att inte tala om bra musik.

Olagligt?

Det skall ju vara fri rörlighet av varor och tjänster inom EU.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 13:38

Hur funkar kontrollen att man handlar från exempelvis Tyskland? Är det med kreditkort så räcker det väl med att öppna konto där, eller baseras det på IP eller något helt annat?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-06-15 13:41
Ursprungligen av PJ Utsi:

Hur funkar kontrollen att man handlar från exempelvis Tyskland? Är det med kreditkort så räcker det väl med att öppna konto där, eller baseras det på IP eller något helt annat?

Dom kollar fakturaadressen på kreditkortet.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 13:43
Ursprungligen av iBjorn:

Dom kollar fakturaadressen på kreditkortet.

OK, men hur kommer jag in på tyska iTMS då?

Edit: Fattar nu att man kan lägga till ett exv tyskt kredtikort till sitt Apple-ID och på så sätt handla från sverige...

Bevaka tråden