Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar Power Macintosh G5

Tråden skapades och har fått 240 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Ciryon:

Är det förresten någon som inte är fotoredigerare/AD/ljud/video-redigerare och känner att de vill ha en stationär dator. För mig känns det fullständigt meningslöst med prestandan som en stationär dator erbjuder. Bärbart regerar! Fast man kanske ska ha både och?

Ciryon

Sen jag köpte en Nikon D70 och började ta massa foton på ett par megabyte styck kände jag att min PowerBook 15" 1,25 GHz inte riktigt räcker till. Så jag sålde den och köpte en ny 12" 1,33 GHz istället, i väntan på de nya PowerMacarna. Nu har jag beställt en dubbel 2,5:a och hoppas att iPhoto, Photoshop, etc. flyger fram på den.

12-tummaren är grymt smidig, det perfekta komplementet till en kraftfull stationär.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-10 22:32
Ursprungligen av Ciryon:

Är det förresten någon som inte är fotoredigerare/AD/ljud/video-redigerare och känner att de vill ha en stationär dator. För mig känns det fullständigt meningslöst med prestandan som en stationär dator erbjuder. Bärbart regerar! Fast man kanske ska ha både och?

Ciryon

Jag! Har en bärbar mac och en stationär PC, och när jag är hemma sitter jag mycket mer framför PC:n, eftersom man har en skönare "arbets"-ställning (mindre risk för ryggont o.d.) och för att skärmen är så mycket större. Visst, man kan koppla in en extern skärm och tangentbord till den bärbara, men det blir ofta en tröskel som man inte tar sig över om man inte har speciella skäl (typ nåt större projekt än att skicka iväg ett par mail). Dessutom slipper man oroa sig för att spilla kaffe i den. Är lite tjurig för att basmodellen av nya G5:an är så dyr, hade tänkt köpa en innan. Men nu känns det som att man får vänta på nya iMacen istället.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-06-10 22:14

Jodå, Atto har PCI-X kort, SCSI, den här typ.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-06-10 22:46

Intressant att inte ens Tom´s hardware är helt glada i att Intel tar över mer och mer än bara chipset och processor.

Ja tror ändå mer på AMD än på Intel förnärvaro! Sedan bryr jag mig inte speciellt vem som gör vad utan jag ser på slutprodukten som jag köper, om den uppfyller mina krav eller ej!
Jag kollar att datorn har den prestanda jag vill att den ska ha för ett rimligt pris.

Sedan undrar jag om inte 2.5Ghz G5 inte är en 130NM som är överklockad av Apple!
90nm-processorerna nämns inte någonstans på Apple hemsida eller i Power Mac G5 Tech Papers som Apple tillhana håller en på sin hemsida!

Ursprungligen av Hunter78:

Sedan undrar jag om inte 2.5Ghz G5 inte är en 130NM som är överklockad av Apple!
90nm-processorerna nämns inte någonstans på Apple hemsida eller i Power Mac G5 Tech Papers som Apple tillhana håller en på sin hemsida!

90nm-processorer står både på hemsidan http://www.apple.com/g5processor/ibmprocess.html och i Techoverview sida 9 http://www.apple.com/powermac/pdf/PowerMacG5_TO_06092004.pdf

frågan är om 90nm-processorer används i nya 2x1.8 och 2x2.0 GHz? Ingen har kunnat ge besked so far. I 2.5 är det klart.

Värt att notera är att Apples prolinje innehåller FSB från 900 MHz till 1.25 GHz! Vilket är mkt snabbt i dag

Ursprungligen av Steephill:

90nm-processorer står både på hemsidan http://www.apple.com/g5processor/ibmprocess.html och i Techoverview sida 9 http://www.apple.com/powermac/pdf/PowerMacG5_TO_06092004.pdf

frågan är om 90nm-processorer används i nya 2x1.8 och 2x2.0 GHz? Ingen har kunnat ge besked so far. I 2.5 är det klart.

Värt att notera är att Apples prolinje innehåller FSB från 900 MHz till 1.25 GHz! Vilket är mkt snabbt i dag

Tackar!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-06-11 17:30

Finns det jämförelse mellan de nya G5:orna och de gamla? Hittar bara ointressant jämförelse med PC.
Hur bra står sig 1.6:an mot de nya dubbel 1.8 i vanliga program och spel?
Har man någon större nytta av dubbel i spel?

Ursprungligen av Sten_n:

Har man någon större nytta av dubbel i spel?

Nej, det har man inte

Ursprungligen av Sten_n:

Finns det jämförelse mellan de nya G5:orna och de gamla? Hittar bara ointressant jämförelse med PC.

Här finns Apples egna:

http://www.apple.com/powermac/performance/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-12 21:08

40 nm hit eller dit

Ursprungligen av Steephill:

frågan är om 90nm-processorer används i nya 2x1.8 och 2x2.0 GHz? Ingen har kunnat ge besked so far. I 2.5 är det klart.

Näej, det står inte i eldskrift precis.

Over 58 million, thanks to IBM’s sophisticated process technology that builds them just 90 nanometers wide. Such superior technology developments turbo-charge the G5 processor to speeds of up to 2.5GHz.

"up to" ska man tolka det som att småsyskonen också är baserade på 90 nm?

Ursprungligen av KalleG:

"up to" ska man tolka det som att småsyskonen också är baserade på 90 nm?

Man kan ju lika gärna tolka det som att det finns 2 Gzh 90 nm i Xserve.

Ursprungligen av KalleG:

Näej, det står inte i eldskrift precis.

Over 58 million, thanks to IBM’s sophisticated process technology that builds them just 90 nanometers wide. Such superior technology developments turbo-charge the G5 processor to speeds of up to 2.5GHz.

"up to" ska man tolka det som att småsyskonen också är baserade på 90 nm?

Jag hitta svaret själv, till slut, på everymac.com http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g5/stats/powermac_g5_1.8_dp_2.html

Klippt och skuret:
"The Apple Power Macintosh G5/1.8 DP (2), along with the Power Macintosh G5/2.0 DP (2) and Power Macintosh G5/2.5 DP, are members of the first Mac series to use the 90 nm PowerPC 970fx (G5) processor, which uses less power and generates less heat than earlier models. The Power Macintosh G5/1.8 DP (2) features dual 1.8 GHz PowerPC 970fx (G5) processors each with optimized AltiVec "Velocity Engine" vector processing units, and 512k level 2 on-chip caches. This model ships configured with 256 MB of PC3200 DDR SDRAM, an 80.0 GB (7200 RPM) Serial ATA hard drive, an 8X/10X/24X/10X/32X SuperDrive (DVD-R/CD-RW), and a NVIDIA GeForce FX 5200 Ultra (AGP 8X Pro) video card with 64 MB of DDR SDRAM. In addition to the standard compliment of ports, including FireWire "800", ADC, DVI, and support for AirPort Extreme (802.11g) and Bluetooth 1.1, the Power Macintosh G5 series supports USB 2.0, Optical digital audio in/out (SPIDF), and PCI-X slots** for additional expansion options (**it is very important to note that unlike the identically named, and discontinued Power Macintosh G5/1.8 DP, this model does not support PCI-X. It supports the same type of RAM as the other models introduced at the same time, but like the discontinued Power Macintosh G5/1.6 only supports 4.0 GB of RAM). This model uses the same "anodized aluminum alloy" case of earlier Power Macintosh G5 models, and likewise, is divided into four different thermal zones with nine computer-controlled fans for optimum cooling, and features a removable side panel for easy access to internal components. This model ships with the Apple "Pro" keyboard and optical mouse. Custom configurations are also available."

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-14 19:11
Ursprungligen av Steephill:

Jag hitta svaret själv, till slut, på everymac.com http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g5/stats/powermac_g5_1.8_dp_2.html

Klippt och skuret:
"The Apple Power Macintosh G5/1.8 DP (2), along with the Power Macintosh G5/2.0 DP (2) and Power Macintosh G5/2.5 DP, are members of the first Mac series to use the 90 nm PowerPC 970fx (G5) processor, which uses less power and generates less heat than earlier models."

Det låter bra det! Särskilt som en 2x1.8 är beställd...

  • Medlem
  • 2004-06-12 22:47

Skiter egentligen i om den 2GHz jag beställt är 90 nm eller ej. De som skördar nyttan med det är de som sitter med 3-5 GHz-apparater medans jag fortfarande betalar av på mitt gamla ök.

Jag tror fortfarande att G5 2.5 är en överklockad 2.0. Är det någon som vet bättre?

Ursprungligen av whoami:

Jag tror fortfarande att G5 2.5 är en överklockad 2.0. Är det någon som vet bättre?

Det jag tror är att 2.0 GHz är (0.09 micron) samma som i Xserve G5 men är överklockad till 2.5Ghz i PowerMac G5!
Varför all den Extra kylningen som inte 2.0 behövde, det tolkar jag som Apple har själva klockat upp 2.0Ghz till 2.5 GHz! Det låter logiskt för mig i alla fall.

Jag vet att jag inte har sett några som helst antydningar från något håll om att den skulle vara överklockad, så jag ser ingen anledning att gripa ett sådant antagande helt ur luften. Bygger du egentligen antagandet på något annat än din fantasi?

Apple är naturligtvis medvetna om att om processorerna inte håller för de hastigheter de körs i, så riskerar de att tappa arga kunder när systemen blir instabila.

Alla processorer kräver mer kylning när hastigheterna går upp. Intel och AMD är inte precis några undantag för den regeln, och Apple törs inte göra om misstagen med datorer som väsnas för mycket. Vattenkylningen känns med andra ord helt naturlig.

[edit - lade till sista stycket]

Jag bygger mitt antagande på att Xserve inte levereras med 2.5Ghz ännu. Samt att vattenkylning används ofta i överklockningssammanhag. Samt att Apple har gjort så förut med MDD, och att så extrem kylning som det är frågan om skulle inte behövas om det inte var överklockning det handlade om.

Man kan bygga stabila öveklockade datorer, bara kylningen är tillräcklig.

Men som sagt så vet jag inte hur det ligger till med den saken. Är det någon som vet om det finns några 2.5Ghz G5 processorer överhuvudtaget idag?

Edit: Vattenkylning är inte billigt och har dessutom visat sig vara något mindre driftsäkert. Jag känner inte till om någon PC-tillverkare av märkesdatorer använder sig av den tekniken faktiskt. Antagligen mest på grund av kostnadskäl, fast kanske även av driftsäkerhets skäl. Tror inte Apple tjänar många kronor på 2.5 modellen. Det fick nog kosta en slant med denna lösning bara för att inte hamna på efterkälken i prestanda hänseende.

Senast redigerat 2004-06-15 08:40
  • Medlem
  • 2004-06-15 01:35
Ursprungligen av whoami:

Jag bygger mitt antagande på att Xserve inte levereras med 2.5Ghz ännu. Samt att vattenkylning används ofta i överklockningssammanhag. Samt att Apple har gjort så förut med MDD, och att så extrem kylning som det är frågan om skulle inte behövas om det inte var överklockning det handlade om.

Man kan bygga stabila öveklockade datorer, bara kylningen är tillräcklig.

Men som sagt så vet jag inte hur det ligger till med den saken. Är det någon som vet om det finns några 2.5Ghz G5 processorer överhuvudtaget idag?

Edit: Vattenkylning är inte billigt, och dessutom inte seciellt driftsäkert. Jag känner inte till om någon PC-tillverkare av märkesdatorer använder sig av den tekniken faktiskt. Tror inte Apple tjänar många kronor på 2.5 modellen.

Hemmapulad vattenkylning är verkligen inte säkert då det i de allra flesta fallen är frågan om flera lösa slangar som är fastklämda på mer eller mindre smarta sätt, alltså många svaga länkar. Apples kompakta och till synes helgjutna fabrikstillverkade system borde inte vara mindre driftsäkert än ett system med fläktar. Visst, det är ett flytande ämne i datorn, men skulle det vara så "otillförlitligt" skulle de aldrig satt in det systemet i en proffsmaskin för 30000kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-15 02:48
Ursprungligen av XedoZ:

Visst, det är ett flytande ämne i datorn, men skulle det vara så "otillförlitligt" skulle de aldrig satt in det systemet i en proffsmaskin för 30000kr.

Precis, Apple skulle aldrig släppa igenom den från Q&A (testperioden) om inte systemet var tillförlitligt vad gäller kemikalierna. Faktum är att systemet måste uppfylla de krav som lagar och förordningar ställer vid tillämpningar där dessa kemikalier ingår.

Efter vad jag har förstått (enligt gamla rykten om kommande PBG5) så är det tredjepart som ligger bakom tekniken som används. Så man kan då, i det läget, dra slutsatsen att denna teknik har provats och utvecklats under lång tid till en produkt som är effektiv, enkel att tillverka och tillförlitlig. Mao. beprövad teknik.

Ursprungligen av whoami:

Jag bygger mitt antagande på att Xserve inte levereras med 2.5Ghz ännu. Samt att vattenkylning används ofta i överklockningssammanhag. Samt att Apple har gjort så förut med MDD, och att så extrem kylning som det är frågan om skulle inte behövas om det inte var överklockning det handlade om.

Man kan bygga stabila öveklockade datorer, bara kylningen är tillräcklig.

Men som sagt så vet jag inte hur det ligger till med den saken. Är det någon som vet om det finns några 2.5Ghz G5 processorer överhuvudtaget idag?

Jag kan inte hitta några uppgifter från IBM eller så om att de har en 970FX i 2.5 Ghz, bara en pdf där 2.0+ Ghz nämns i en tabell, vilket ju inte säger mycket.

Vi kanske pratar förbi varandra lite grann angående begreppet överklockning, eftersom ämnet inte intresserar mig så mycket som mac-användare. När jag tänker "överklockning" så tänker jag på att tänja lite på vad som är hälsosamt för processorn, och vad en processor kan klockas till borde ju vara relativt till den kylning man har. Om IBM specificerar att det går att köra den här processorn i 2.5 Ghz med si-och-så mycket kylning, är den egentligen överklockad då om Apple gör det? Här handlar det ju inte om hemanvändare som experimenterar på egen risk, utan två företag som verkar arbeta tätt tillsammans i utvecklingen.

På PC-sidan handlar det ju om att processorer säljs i en viss frekvens, och ska tåla den med en viss kylning, och överklockning blir det först när man går ifrån vad som var tänkt från början. Är det egentligen samma sak om Apple tar fram en färdig maskin där processorerna och kylningen är konstruerade med tanke på varandra?

att 2.5an är överklockad bara pga xserve inte har 2.5 och vätskekylning betyder väl inte att den är överklockad? ...det kanske beror på att det finns andra krav på "ljudnivån".

men - detta måste ju betyda att 2x1.8 och 2x2 måste vara tystare än tidigare versioner i och med att processorerna blir mindre varma - hence - fläktarna kan snurra långsammare!? men - är det inte samtidigt så att 90 nm blir varmare än tidigare processorer - i och med lika mycket eller mer på samma yta!?

förvirrad :rolleyes:

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-06-21 15:17

Nu är min nya G5 dual 2 Ghz här. Beställde i torsdags och fick den idag, måndag.

Senast redigerat 2004-06-21 15:58
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-06-21 17:51

Här kommer två bilder på "nya" G5 dual 2 Ghz.
Insidan skiljer sig litegrand från föregående revision och liknar till viss del det dokument som spreds på ryktessidorna innan lanseringen.

Ursprungligen av Rasmus:

Här kommer två bilder på "nya" G5 dual 2 Ghz.
Insidan skiljer sig litegrand från föregående revision och liknar till viss del det dokument som spreds på ryktessidorna innan lanseringen.

Är den tyst?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-06-21 18:08
Ursprungligen av Saffran:

Är den tyst?

Den är _väldigt_ tyst!
Man måste lägga örat mot datorn för att höra om den är igång eller inte.

  • Medlem
  • 2004-06-21 18:58
Ursprungligen av Rasmus:

Den är _väldigt_ tyst!
Man måste lägga örat mot datorn för att höra om den är igång eller inte.

Har du den då i en i övrigt tyst eller bullrig miljö? Ett viktigt faktum att räkna in när man bedömer ljudnivån.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-06-21 19:45
Ursprungligen av XedoZ:

Har du den då i en i övrigt tyst eller bullrig miljö? Ett viktigt faktum att räkna in när man bedömer ljudnivån.

Nu har jag kommit tillbaka till kontoret och sitter här ensam, allt är tyst förutom mina fingrar på tangentbordet och ett svagt susande från datorn. Föreställ dig att en av fläktarna på en PowerBook G4 snurrar, inte fullt ös alltså. Ungefär så låter det om datorn just nu.

G5:an har varit i bruk, utan vila, sedan lunch idag. Värmen på kontoret där den står ligger just nu på 30 grader (det är varmt här med stora fönster riktade mot Visby hamn och en gassande kvällssol). Datorn är ändå mycket tyst.

Dock verkar det som att ethernetkontakten i datorn är glapp. Det irriterar mig!

Bevaka tråden