Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda Power Macintosh G5 som server

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tittar på möjligheten att använda en vanlig Power Macintosh G5 2x2GHz som server istället för den Xserve G5 vi har beställt. Vill ställa lite frågor till er:

- DRIFTSÄKERHET
Skiljer sig stabiliteten mellan maskinerna?

- REDUNDANS & FLEXIBILITET
Xserve G5 kan levereras med RAID-5 och levereras med en mängd övervakningsfunktioner. Den saknar dock bildskärmskort och dubbla kraftaggregat (grafikkort beställer man separat men tar då upp 1 av 2 tillgängliga PCI-platser)

- DATALAGRING
Xserve har ju tre platser för diskar med upp till 3x250GB (varav 500GB tillgängligt vid RAID-5). En Power Mac klarar två diskar som standard men kan utökas med exempelvis G5 JAM ifrån Wiebetech. Tyvärr klarar inte OS X att starta ifrån 2st RAID-0 mjukvaruspeglade diskar och jag litar inte på A-Cards RAID-lösningar (tidigare erfarenheter). Knepigt.

- RACKUTRYMME
Xserve tar upp 1U. Två stycken Power Macintosh G5 sida-vid-sida tar upp 8U (eller är det ännu mer?)

Anledningen till att vi funderar kring detta är att vi kan köpa in 2st 2x2GHz maskiner för samma pris som vår beställda Xserve G5 och vi kan få leverans imorgon.

Kom gärna med tankar kring detta!

Ett klart minus är ju att man inte kan använda Server Monitor för övervakning av hårdvaran. Det är riktigt knäppt att Apple inte gör det möjligt att övervaka Power Mac G5 med hjälp av Server Monitor också.

/M

Men när man väl sitter vid burken går det väl? (Om man kör os x server)
Det går väl i så fall då att lösa med något fjärrstyrningsprogram, tex remote desktop?

/Kristofer

EDIT: Kom på att jag kanske har blandat ihop server monitor med något annat admintjosan. Ni får helt enkelt rätta mig

Server Monitor går inte att använda ens om man sitter vid burken. Den övervakar endast; temperaturer, diskar, fläktvarvtal, spänning, öppet chassi etc. Server Monitor kan endast övervaka Xserve.

Du tänker förmodligen på Server Admin, som är till för att konfigurera och övervaka mjukvaran, dvs. de olika servertjänsterna: webserver, DHCP, OpenDirectory, FireWall etc. Server Admin fungerar på Panther Server oavsett datormodell.

/M

Angående att man får två G5 för priset av en Xserve. I priset på Xserve får man dessutom med unlimited-server licensen.

Ursprungligen av ace4711:

Angående att man får två G5 för priset av en Xserve. I priset på Xserve får man dessutom med unlimited-server licensen.

Helt sant. Grejen är väl att man inte behöver serverversionen för att köra webbserver och mailserver.

Communigate Pro, MySQL, PHP och Apache fungerar lika bra på en OS X klient iallafall såvitt jag har förstått (kommentera gärna!)

Ursprungligen av Martin Belak:

Server Monitor går inte att använda ens om man sitter vid burken. Den övervakar endast; temperaturer, diskar, fläktvarvtal, spänning, öppet chassi etc. Server Monitor kan endast övervaka Xserve.

Du tänker förmodligen på Server Admin, som är till för att konfigurera och övervaka mjukvaran, dvs. de olika servertjänsterna: webserver, DHCP, OpenDirectory, FireWall etc. Server Admin fungerar på Panther Server oavsett datormodell.

/M

Aha just det. Tack för förklaringen,

Det fungerar visst att starta MacOS X server från en RAID-0. Detta kör vi på vår xServe utan problem.

Ursprungligen av tompab:

Det fungerar visst att starta MacOS X server från en RAID-0. Detta kör vi på vår xServe utan problem.

Jag var otydlig - det går endast att göra detta på en Xserve (inte på Power Macintosh G5 som vi jämförde med)

Egentligen finns ju allt man behöver i ren serverväg i MacOS X client, men serverversionen gör ju vissa konfigureringar lite enklare (och i vissa fall svårare -- jag tycker själv att det gick lättare att sätta upp netbsd utan några grafiska verktyg än att få 10.2 server att rulla som jag ville. 10.3 är betydligt bättre i det avseendet).

Den stora nackdelen, som jag ser det, är väl att du förlorar rackutrymme och därmed eventuella intäkter. Men om du kan få in en maskin liggandes på sidan bör du väl inte förlora mer än 3U per maskin.

Ursprungligen av ohennig:

Den stora nackdelen, som jag ser det, är väl att du förlorar rackutrymme och därmed eventuella intäkter. Men om du kan få in en maskin liggandes på sidan bör du väl inte förlora mer än 3U per maskin.

Jag tror dom där burkarna är snarare 5U va?

Sen måste ju man leka med vinkelslipen för att bli av med dom där handtagen också - vilket iofs vore ett kul bildreportage

Ursprungligen av Björnström:

Jag tror dom där burkarna är snarare 5U va?

Sen måste ju man leka med vinkelslipen för att bli av med dom där handtagen också - vilket iofs vore ett kul bildreportage

Hehe. Du skulle få hela mac-världen efter dig...

J.

Det är skillnad på OS X Klient och Server mer än de porgram som följer med, Server versionen av OS X prioriterar typsika servertjänster högre än vad klient OS:et gör.
T.ex. Webbserver och databaser.
Vilket säkerligen kommer märkas vid den belastning 99mac kommer ge datorn.

En Xserve G4 är inte att tänka på eller?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

En Xserve G4 är inte att tänka på eller?

Jag har för mig att 99mac hade en xserve G4, men tvingades sälja den då den inte klarade av trafiken.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det är skillnad på OS X Klient och Server mer än de porgram som följer med, Server versionen av OS X prioriterar typsika servertjänster högre än vad klient OS:et gör.
T.ex. Webbserver och databaser.
Vilket säkerligen kommer märkas vid den belastning 99mac kommer ge datorn.

En Xserve G4 är inte att tänka på eller?

Jo men om ingen kör några applikationer andra än just webbserver och mysql kan den väl inte prioritera något annat? Vi ska ju inte sitta och köra photoshop på burkarna samtidigt...

Xserve G4 är för slöa - vi har ju toppat ut vår 2x2.4GHz Xeon burk tidigare (nu har vi 2st servrar - en för mysql och en för webb).

Vi beställde gamla 2x2Ghz Power Macintosh G5 idag iallafall. Kan inte vänta till Augusti på en Xserve G5 tyvärr. Blir spännande att lämna den för kapning

Ursprungligen av Björnström:

Blir spännande att lämna den för kapning

Noo... Martin du är en tyrann!

Seriöst. Om det kapas rätt så kan det nog se rätt snyggt ut faktiskt.

  • Medlem
  • 2004-06-14 22:18
Ursprungligen av Björnström:

Vi beställde gamla 2x2Ghz Power Macintosh G5 idag iallafall. Kan inte vänta till Augusti på en Xserve G5 tyvärr. Blir spännande att lämna den för kapning

Köpte ni en eller två? Varför inte 2,5GHz när de ändå finns, på grund av leveranstiden eller?
Blir intressant med kapningsreportaget i varje fall.

Har nog fått ett bra pris på "utgående" G5:or. Ett klokt val av Martin vill jag lova.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Har nog fått ett bra pris på "utgående" G5:or. Ett klokt val av Martin vill jag lova.

Det är alltså den gamla 2GHz:aren vi har beställt - fick mycket för pengarna i utförsäljningstider

I min värld finns NU eller "i helgen". Längre bort än så orkar jag inte vänta - nu har vi ju redan väntat sedan i jan/feb så måttet är rågat för länge sen. Jag tror vi får leverans imorgon till och med.

Den är inte byggd för att köra servertjänster och jag är egentligen inte så glad över att tvingas köra en desktopmaskin som i princip helt saknar redundans. Vi får se hur det slutar - kanske trillar en Xserve RAID och lite fibrechannelkort av ett lastbilsflak i trakten av vår serverhall

Det ska fan bli kul att kapa handtagen på en PowerMac - tyvärr är det ju aluminum så det kan bli lite knepigt att svetsa fast rackfästen på den där.

Ursprungligen av Björnström:

Det är alltså den gamla 2GHz:aren vi har beställt - fick mycket för pengarna i utförsäljningstider

Vad fick du ge, eller var det "special price for you" som gällde? Jag är också på jakt efter en sådan burk. Man får mera för pengarna än dom så kallade "nya" G5:orna.

svetsa? nej, nån gräns får det finnas!?

det räcker ju med att borra lite iom du redan har vandaliserad den tillräckligt genom att säga av portabel-handtagen

Jag har ett par fina rackfästen ifrån Poweredge 2400 som kommer passa fint. Det går inte att bara borra eftersom du måste ha fästen i bak och framkant. Med mina skenor kommer du kunna dra ut och in G5:an i racket på skenorna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-14 23:36
Ursprungligen av Björnström:

Jag har ett par fina rackfästen ifrån Poweredge 2400 som kommer passa fint. Det går inte att bara borra eftersom du måste ha fästen i bak och framkant. Med mina skenor kommer du kunna dra ut och in G5:an i racket på skenorna.

Brrr... ryser lite, nog att det bara är verktyg... Men...

(fick dåligt samvete för en vecka sedan när jag dumpade min gamla apple 21" som bara visade lila & gröna toner i containern...De har lyckats Apple med att skapa värde i sina produkter...)

ett alternativ på disksystem kan vara en IDE easyraid. Vi kör endel sånna här på firman. de är inte dyra heller. jag köpte en för nån månad sen med 6st 120gb diskar (som jag tänkt köra raid5+hotspare på dvs 480gb) den kostade 24000 typ. Dom finns med antingen U160 eller Fibre channel interface mot datorn. Jag tror att man ska kunna konfigurera även de enklaste modellerna till att dela ut tex halva raiden till en server och halva till den andra.(dubbla scsi interface). det skulle i så fall vara 12000 per server och disksystem och det är itne så farligt. det är juh äkta raid5 och de har bra prestanda.

Följande har hänt:

- 2st fina svarta kartonger står nu i hallen!

- Läser i manualen: "VIKTIGT - Apple rekommenderar att datorn alltid är placerad stående när den används. Datorn fungerar inte korrekt om den ligger på sidan."

Med andra ord: där tappade vi 12U i racket plus hylla - typ 14U eller nåt.

Ursprungligen av Björnström:

Följande har hänt:

- 2st fina svarta kartonger står nu i hallen!

- Läser i manualen: "VIKTIGT - Apple rekommenderar att datorn alltid är placerad stående när den används. Datorn fungerar inte korrekt om den ligger på sidan."

Med andra ord: där tappade vi 12U i racket plus hylla - typ 14U eller nåt.

Som någon sa i tidigare inlägg, det beror nog på kylningen. Men ni har väl feterkylning i rackskåpet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-16 16:12

Martin,

Misstänker att anledningen till att de bör stå upp främst beror på den interna kylningen. Varm luft stiger ju som bekant, å därmed har kylningen byggts därefter.

En annan orsak kan ju vara att diskar & CD/DVD föredrar att maskinerna står upp...

Vad gäller placeringen av diskar, så rekommenderar jag användandet av externa kabinett för såväl systemdiskar som datadiskar. Detta för att underlätta ett byte av servermaskin vid problem. Ut med den gamla, å in med vad man har till hands...

Lycka till,

-Torkel

Ursprungligen av Torkel:

Vad gäller placeringen av diskar, så rekommenderar jag användandet av externa kabinett för såväl systemdiskar som datadiskar. Detta för att underlätta ett byte av servermaskin vid problem. Ut med den gamla, å in med vad man har till hands...

Externa diskar för system? Usch det lät farligt. Hur tänkte du då?

Vi skulle ju egentligen vilja köra redundanta maskiner med Xserve RAID som NAS men det kostar ju $$$. Att lägga systemet på en firewiredisk händer inte

Bevaka tråden