Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

This is the sound of my harddrive crashing....

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 13:54

Igår hände det: hårddisken på min iBook började klicka och rassla. och inom några minuter insåg jag att detta var slutet.
Som genom ett mirakel lyckades jag inte bara starta upp datorn flera gånger, utan även starta YBurner och göra den där backupen som jag planerat i nån månad Datan är räddad, men inte datorn. Mina frågor:

  1. Jag har förstått att det är minst sagt "klurigt" att byta hårddisk själv. Vet någon en bra (=billig) reparatör i Uppsala/Stockholmsområdet som stoppar in ny HD till ett fast pris?

  2. Vilken hårddisk ska jag köpa? Märke? Modell?

  3. Hur ska jag behandla min lilla bok för att det här inte ska hända igen? Jag är ganska försiktig men ser ett visst samband med den senaste tidens frekventa omkringbärande av datorn.

  4. Bör jag vara arg att den inte höll längre? Jag är som sagt ganska försiktig, men har å andra sidan buskört datorn med nattliga nedladdningar o så.

1) Ja, det är bökigt tar en stund. Krävs en del våld och lite klurighet som du som privatperson inte har lärt dig innan.
Jag skulle lämna den till en certifierad firma.

2) Spelar ingen större roll. Ta en 5400 rpm och välj sedan hur många Gb du vill ha. Kolla sedan på priset.
Firman ovan kan säkerligen rekommendera en.

3) Det är inte så mycket du kan göra. Hårddiskar är mekaniska saker som slits med tiden. Köra Diskwarrior och liknande då och då kan bra. Inte tappa datorn medans disken snurrar... Låt disken gå i vila när du inte använder datorn (Energi inställningarna)

4) Det beror på hur gammal maskinen är och hur mycket du ha använt den. Är den under ett år: Ja. Under två år: Tveksam. Mer är två år: Nej.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 20:46
Ursprungligen av Mattias Hedman:

3) Det är inte så mycket du kan göra. Hårddiskar är mekaniska saker som slits med tiden. Köra Diskwarrior och liknande då och då kan bra. Inte tappa datorn medans disken snurrar... Låt disken gå i vila när du inte använder datorn (Energi inställningarna)
.

Vad är Diskwarrior?

Ursprungligen av arru:

Igår hände det: hårddisken på min iBook började klicka och rassla. och inom några minuter insåg jag att detta var slutet.
Som genom ett mirakel lyckades jag inte bara starta upp datorn flera gånger, utan även starta YBurner och göra den där backupen som jag planerat i nån månad Datan är räddad, men inte datorn. Mina frågor:

  1. Jag har förstått att det är minst sagt "klurigt" att byta hårddisk själv. Vet någon en bra (=billig) reparatör i Uppsala/Stockholmsområdet som stoppar in ny HD till ett fast pris?

  2. Vilken hårddisk ska jag köpa? Märke? Modell?

  3. Hur ska jag behandla min lilla bok för att det här inte ska hända igen? Jag är ganska försiktig men ser ett visst samband med den senaste tidens frekventa omkringbärande av datorn.

  4. Bör jag vara arg att den inte höll längre? Jag är som sagt ganska försiktig, men har å andra sidan buskört datorn med nattliga nedladdningar o så.

Är du händig? Då kan du byta disken själv, men det tar tid och följ instruktionerna. Annars så får du ringa runt och höra. Brukar kosta en del pga det tar sin lilla tid.

Köp vilket märke som helst, kolla varv per minut och hur många GB du vill ha.

Det finns inga garantier men generellt, sätt datorn i vila vid transport se till så disken verkligen går ner i varv.

Två år, nja lite med tanke på att de brukar hålla länge.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-28 14:14
Ursprungligen av pizzabudet:

Två år, nja lite med tanke på att de brukar hålla länge.

MTBF betyder ju just MTBF

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 15:33

Hmm, den var knappt två år fyllda. Lite

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 13:05

Då var det dags att få fågeln flygfärdig igen. Hårddisk (Fujitsu, har hört att IBM inte riktigt lever upp till förväntningarna) från Macoteket och så får Lan-master göra själva ingreppet. 2,5 kKr fattigare men får iaf. dubbla storleken på HDn. Kan inte vänta...

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-06-14 16:46

Krachade min i söndags kväll.
Hade lagt den på tvättkorgen, så gled den av och föll så illa att hårddisken är totalt havererad. Besällt en ni Travelstar lika stor 60BG men 7200rpm. Tur att jag hade mitt mac-konto ovh iSync, för naturligtvis var det länge sedan som jag gjorde backup. Hade planerat att göra en total återställning eftersom jag installerat för mycket skit, men hade ännu inte gjort backupen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-27 19:01
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Krachade min i söndags kväll.
Hade lagt den på tvättkorgen, så gled den av och föll så illa att hårddisken är totalt havererad. Besällt en ni Travelstar lika stor 60BG men 7200rpm. Tur att jag hade mitt mac-konto ovh iSync, för naturligtvis var det länge sedan som jag gjorde backup. Hade planerat att göra en total återställning eftersom jag installerat för mycket skit, men hade ännu inte gjort backupen.

Ajaj...himla tur att du hade pyntat för mac-kontot!

Har själv kört med nya Fujitsuhårddisken i en vecka och är mycket nöjd måste jag säga! Känslan är att den är något snabbare. (trots att varvtalet nog är detsamma, 4200 rpm) Den stora fördelen (förutom dubbla storleken ) är att den är så tyst! Jag menar, den gamla IBMen var tyst men den här kan man inte ens höra aktiviteten! Stealth...

Så allt löste sig till det bästa. Sensmoral: se till att din hårddisk inte kraschar

1
Bevaka tråden