Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jobs anser att iPod är för dyr

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

The Wall Street Journal har publicerat en intervju mellan Steve Jobs och journalisten Walt Mossberg från förra veckans D: All Things Digital-konferens. Intervjun berörde bland annat varför Apple inte satsar på den billigare "low-end"-marknaden, samt huruvida iPod egentligen är Apples "low-end"-dator. Under diskussionen framkom att Apples Steve Jobs i dagsläget inte är nöjd med prissättningen av iPod:
-"We said we're going to invest in the iPod rather than a PDA and we also said it looks a lot like a $400 computer. And for us the volume is pretty good, so yes. But we want to make them cheaper still. I mean, we're not happy with iPods costing $300 and $400 and we want to keep driving the prices down on them so we're working very hard on that." hävdade Jobs under intervjun.

Under intervjun berördes också musikförsäljningen via Internet. Apples andel av den legala nerladdningen beräknas uppgå till 70 procent. En utmärkt siffra enligt Jobs. Men sett på den totala nerladdningen så är andelen som laddas ner via iTunes Music Store endast cirka två procent. Jobs kommenterar detta med:
-"That's not a giant number, but if you look at it and say it's been accomplished in a year and you look at the trajectory, it's not inconceivable to see it breaking through 5% in the next 24 months as an example, maybe sooner." Ska vi tolka detta som att nya marknader för iTunes Music Store är på gång?

The Wall Street Journal har hela intervjun

Bra att SJ inser att priserna måste ner! iPod mini för 149USD vore ett bra prisläge...men det är ju inte så att Apple har svårt att få poddarna sålda

Jag tror att när konkurrensen ökar bland HD-spelarna så kommer också priserna på iPoddarna att sänkas. Idag finns det ju ingen HD mp3-spelare som riktigt kan klå iPoden. Sonys VAIO pocket är dock på god väg... Mina $0.05

Alltid trevligt om Apple kan sänka priserna, men det är ju inte så att man kan klaga på hög prissättning när det gäller iPod. Särskilt iPod mini känns prisvärd. Här kan man bilda sig en uppfattning om hur den står sig prismässigt mot andra spelare.

Lite OT, men måste det inte ha blivit lite fel i den här annonsen för iPod hos datorbutiken.com

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Lite OT, men måste det inte ha blivit lite fel i den här annonsen för iPod hos datorbutiken.com

Om dom nu ska använda sina leverantörers loggor kan dom väl se till att använda aktuella loggor och inte flera år gamla?

  • Medlem
  • 2004-06-14 16:39
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Lite OT, men måste det inte ha blivit lite fel i den här annonsen för iPod hos datorbutiken.com

De verkar ha en del annat som ligger kvar och skräpar i sin databas också. Vad sägs om en Palm 515 för strax under 5000 spänn?

/s-o

Två procent av den totala musikförsäljningen, dvs internet- och butiksförsäljning, handlade det väl om, inte två procent av den totala musiknerladdningen.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-06-14 13:21
Citat:

We said we're going to invest in the iPod rather than a PDA and we also said it looks a lot like a $400 computer.

Vad säger han? Får vi se en mer avancerad iPod, någonstans mellan handdator och lågpris-PC? Bildskärmskort? USB för tangentbord? Jag bara spånar...

Ursprungligen av Martin Belak:

"We said we're going to invest in the iPod rather than a PDA and we also said it looks a lot like a $400 computer.

Ursprungligen av Clas:

Vad säger han? Får vi se en mer avancerad iPod, någonstans mellan handdator och lågpris-PC? Bildskärmskort? USB för tangentbord? Jag bara spånar...

Jag tolkar uttalandet så här: iPod säljer bra, och därför är det den man satsar på. Istället för t.ex. en PDA eller en lågpris-Mac i samma prisklass ($400.) Huvudsaken är att pengarna rullar in.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 16:10

Jo, men det är ju det jag har sagt hela tiden ända sedan den första iPoden kom - den är för dyr!
Att ett högt pris skulle skapa en slags exklusivitet är väl ett ganska förlegat sätt att resonera (förutom
penningstinna marknadsförare och naiva företagsledare)... Generellt borde produkten kosta ca. 15-20% mindre än vad den gör idag. Jämför med JensofSwedens HUTLÖST dyra "mp3-stavar" som har en ovnligt låg lagringskapacitet
i förhållande till priset...det är "attityden" du betalar för, inte prestandan. Att denna "affärsidé" betraktas som "smart"
av många är ju lite sorgligt - borde det inte vara produktens kvalitet och prestanda i sig som ev. kan betraktas som "smart" ?! Och där har ju Apple med iPod ett stort försprång till alla konkurrenter.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 17:13
Ursprungligen av Clavius:

Jo, men det är ju det jag har sagt hela tiden ända sedan den första iPoden kom - den är för dyr!
Att ett högt pris skulle skapa en slags exklusivitet är väl ett ganska förlegat sätt att resonera (förutom
penningstinna marknadsförare och naiva företagsledare)... Generellt borde produkten kosta ca. 15-20% mindre än vad den gör idag. Jämför med JensofSwedens HUTLÖST dyra "mp3-stavar" som har en ovnligt låg lagringskapacitet
i förhållande till priset...det är "attityden" du betalar för, inte prestandan. Att denna "affärsidé" betraktas som "smart"
av många är ju lite sorgligt - borde det inte vara produktens kvalitet och prestanda i sig som ev. kan betraktas som "smart" ?! Och där har ju Apple med iPod ett stort försprång till alla konkurrenter.

Men kära nån, modellen betraktas väl som "smart" eftersom den genererar säckvis med pengar? För dyr för dig betydde ju inte för dyr för miljontals andra konsumenter. Så länge Apples iPods och Jens of Swedens spelare flyger av hyllorna, varför i hela friden ska de då sänka priset? Det Jobs pratar om är nästa steg i marknadsföringsprocessen. De har sålt en dyr produkt till knösar och teknikintresserade "early adopters", sk. market skimming. När den marknaden börjar mättna är nästa steg att sikta på en bredare mer priskänslig målgrupp. Om pris inte skapade exklusivitet skulle väl hela svenska folket shoppa sina jeans på ICA Maxi istället för att gladeligen lägga upp 1200 bagis för ett par Nudie eller Diesel?

  • Medlem
  • 2004-06-14 16:16
Ursprungligen av Martin Belak:

we want to keep driving the prices down on them so we're working very hard on that."[/i] hävdade Jobs under intervjun.

[/URL]

hej
märkligt att sj aldrig kan komma till den insikten när det gäller apples datorer

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 16:22
Ursprungligen av ErikA:

hej
märkligt att sj aldrig kan komma till den insikten när det gäller apples datorer

Kanske inte är samma incitament där - är olika produkter ju...

Måste man inleda varje inlägg med "hej"? :rolleyes:

Hejdå!

  • Medlem
  • 2004-06-14 17:29
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Måste man inleda varje inlägg med "hej"?

hej
om du och "evillordvader" inte har annat för er än att trakassera mig så föreslår jag att ni uppsöker ett annat forum.

Ursprungligen av ErikA:

hej

Hej på dej du.

Vad gäller Steves plötsliga prismedvetenhet så är det bara för Apple att ta fram en liten flashbaserad spelare i tusenlappsklassen så är problemet löst... Eller hur? Vad gnäller karl om? Han om någon borde ha makten att förändra saken.

Vad sägs om en iTunes kompatibel iFlash för 999:-

Den finns visst redan, fast denna är något klumpig och svart...

Senast redigerat 2004-06-15 08:29
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-06-19 11:54

Hade iPoden varit billigare så hade jag köpt en med en gång. Och samtidigt vill jag inte köpa någon annan heller för det finns inget som kan gämföras med den, dels att man kan använda den till annat än att lysna på musik i. Men som sagt, för dyr!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 16:36

Hehe, skrev just samma sak i en annan tråd. Verkar som att våra bägare rann över samtidigt. Hejdå

Ja, särskilt när det gäller iPod Minis prissättning så vore det ju ett generalfel att sänka priset när efterfrågan med dagens prissättning är så stor att de inte har kapacitet att leverera den utanför USA än. Och även vanliga iPod säljer extremt bra. Fast naturligtvis är ju det bästa om man på sikt kan producera i så stora volymer att priserna går ner, och det är väl precis vad Jobs har i tankarna när han vill ha ner priset.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 17:33

Menade inte att trakassera dig. Sorry. Du har bara varit så dryg i så många inlägg att jag kände ett behov av att bemöta det.

Dessutom sorry att vara OT. Skall sluta med det

Jag blir förbannad. Han anser tydligen inte att Apples dyra persondatorer är lika viktigt som iPodden, det är ju vi som gör så att Apple huvudtaget finns och så ignorerar han oss bara genom att prioritera på iPodden. Jobbigt.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-19 16:19

Jag tycker också det är sunt att Jobs ser efter att processen går vidare. Nu har de flesta "Early Adopters" fått sin Pod, och nu är det dags att dra vidare i stegen med "Early Majority" etc etc. För att det ska gå vägen så behövs en prissänkning. Det är ju trots allt också ett välbeprövat recept: sänk priset så säljer du mer.

Apple har två i princip likadana produkter i sitt sortiment. Ipod mini och iPod är i princip samma pryl i dagsläget. Som jag ser det så behövs en lågpris-iPod för att fånga upp det stora priskänsliga kundsegmentet. IPod mini är egentligen iPodens efterföljare, mindre samt lite billigare. Dagens Ipod måste utvecklas till att bli mer än en musikspelare. Kanske en WI/FI utrustad lagringsenhet för bland annat digitala bilder. Och då kanske med syncningsmöjligheter via iSync, iCal, Mail, adressboken mm...

Smälter som smör

Jag smälter som smör när Steve Jobs erkänner att priset å iPoden är för hög. Det är sådana erkännanden som tar bort all ilska jag har mot Apple. Apple är ett slutet företag; sådana här öppna diskussioner kommer en eller två gånger om året från företagsledningen. Jag skulle acceptera mycket mer om Apple hade varit ett hypermodernt öppet företag som hade öppna diskussioner med sina kunder (och fans) och hade mycket mer info om marknadsstrategiska överväganden bakom sina ställningstaganden. Visst får det finnas gränser - man ska inte bjuda konkurrenterna på allt - men Apple skulle kunna gå mycket längre i den öppna riktningen utan att förlora på det ens kortsiktigt.

  • Medlem
  • 2004-06-20 18:13
Ursprungligen av cmlewan:

Jag smälter som smör när Steve Jobs erkänner att priset å iPoden är för hög. Det är sådana erkännanden som tar bort all ilska jag har mot Apple. Apple är ett slutet företag; sådana här öppna diskussioner kommer en eller två gånger om året från företagsledningen. Jag skulle acceptera mycket mer om Apple hade varit ett hypermodernt öppet företag som hade öppna diskussioner med sina kunder (och fans) och hade mycket mer info om marknadsstrategiska överväganden bakom sina ställningstaganden. Visst får det finnas gränser - man ska inte bjuda konkurrenterna på allt - men Apple skulle kunna gå mycket längre i den öppna riktningen utan att förlora på det ens kortsiktigt.

apples "all-in-one" modell är faktiskt väldigt förlegad, outsourcing har varit melodin dom senaste 20 åren för i stort sett alla företag, titta på andra datortillverkare som har samma modell, sun ex, dom går det mycket dåligt för, trots innovativa produkter och kanske dom mest framstående hårdvaru -och mjukvaruutvecklarna anställda hos sig, ibm har klarat sig trots att det går knackigt för deras datorprodukter mest tack vare deras enorma storlek och att dom har produkter på många andra områden

Ursprungligen av ErikA:

apples "all-in-one" modell är faktiskt väldigt förlegad, outsourcing har varit melodin dom senaste 20 åren för i stort sett alla företag,

Fast nu tillhör ju Apple just de företag som länge outsourcat nästan all hårdvarutillverkning och även viss mjukvaruproduktion.

  • Medlem
  • 2004-06-20 21:12
Ursprungligen av Errol Garner:

Fast nu tillhör ju Apple just de företag som länge outsourcat nästan all hårdvarutillverkning och även viss mjukvaruproduktion.

det gör dom väl inte? dom designar och tillverkar allt, från början till slut

känns som ett sovjet-konglomerat anno 1974 eller nåt

Ursprungligen av ErikA:

det gör dom väl inte? dom designar och tillverkar allt, från början till slut

känns som ett sovjet-konglomerat anno 1974 eller nåt

ErikA Apple har aldrig designat och tillverkat allt. Visst gör dom mycket men Apple tar ofta hjälp från "utsidan" med både mjuk och hårdvara. iPod t.ex. bygger ju på en plattform som Apple "köpt in" och vidareutvecklat. Apples bärbara ooch iMacs tillverkas i samma kinesiska/taiwanesiska fabriker som tillverkar PCs.

  • Medlem
  • 2004-06-20 22:35
Ursprungligen av Errol Garner:

ErikA Apple har aldrig designat och tillverkat allt. Visst gör dom mycket men Apple tar ofta hjälp från "utsidan" med både mjuk och hårdvara. iPod t.ex. bygger ju på en plattform som Apple "köpt in" och vidareutvecklat. Apples bärbara ooch iMacs tillverkas i samma kinesiska/taiwanesiska fabriker som tillverkar PCs.

tänk att du vet allt om apple...har du en insider som talar om allt som dom gör och ska göra?

jag vet att ibooks ex tillverkas i samma fabrik som dells bärbara, det är ingen hemlighet, faktum kvarstår, apple har en sluten modell där dom gör allt, att vissa ideer köps upp av apple (beprövat knep som dom lärt sig av microsoft) eller att viss tillverkning läggs ut på andra tillverkare förändrar inget

titta på den mest lönsamma datortillverkaren, dell, dom gör inget själva, inte ens ihopmontering av datorkomponenterna som dom säljer, dom säljer ett varumärke, inget annat

Bevaka tråden