Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple snålar med minnet till Powerbook

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 10:49

När jag köpte min 15" powerbook superdrive så va en utav anledningarna att det dels va dvd-r, större hårddisk samt 512mb i ram!

Så igår fick jag glatt ett 512mb ddr ram kort utav en kompis å vipps tänkte jag å såg i ögat 1024mb ddr ram i burken.

Så idag när jag öppnade burken så satt det 2 st 256mb ddr ram kort!
Hur fan kan apple vara så snåla å kortsinta?

Det betyder ju att jag nu måste gå å köpa ett till 512mb kort å ha 2 st 256mb kort över som ingen ändå vill ha på hyllan!

Det va ju just en utav anledningarna till att jag köpte burken att jag skulle få ETT 512mb kort i grund och botten.
Är det någon annan som har känt sig lurad på det här sättet?

Mvh tobias

Var köpte du booken? På AppleStore står det uttryckligen hur den är konfigurerad. Det brukar kosta extra att få sitt minne på ett kort, vilket är en smula snålt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 10:52

...minne...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 10:54

Så är det med Apple (och andra också för den delen). Man får iväg gamla 256:or på det sättet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 10:55

Det finns ju olika konfigurationer på maskinerna. Om man t.ex. beställer via Apple Store så framgår det rätt tydligt att det är 2x256 som sitter i per default, men det går då att konfigurera om till t.ex. 1x512 eller liknande mot ett pristillägg (större minnesmoduler är oftare dyrare, åtminstone inledningsvis, så det är inte helt konstigt att grundkonfigurationerna innehåller mindre minnesmoduler). Om du tycker att du inte fått tillräcklig information när du köpte just din dator så tycker jag att du ska prata med återförsäljaren.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 11:17
Ursprungligen av peterj:

Det finns ju olika konfigurationer på maskinerna. Om man t.ex. beställer via Apple Store så framgår det rätt tydligt att det är 2x256 som sitter i per default, men det går då att konfigurera om till t.ex. 1x512 eller liknande mot ett pristillägg (större minnesmoduler är oftare dyrare, åtminstone inledningsvis, så det är inte helt konstigt att grundkonfigurationerna innehåller mindre minnesmoduler). Om du tycker att du inte fått tillräcklig information när du köpte just din dator så tycker jag att du ska prata med återförsäljaren.

Det är sant att det är dyrare med 1x512, men vilket värde har den 256:an som du får slänga? Lägg den kostnaden till inköpet och du har det rätta priset. En specialbeställning med 1x512 eller 1x1024 lönar sig alltid i längden.
Vi tog hem våra lagermaskiner med en plats ledig. Mycket populärt bland kunderna. Tyvärr föll det på att man inte fick prisfallsgaranti och att maskinerna i princip blev värdelösa när nya modeller kom ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 11:39
Ursprungligen av Schuckert:

Det är sant att det är dyrare med 1x512, men vilket värde har den 256:an som du får slänga? Lägg den kostnaden till inköpet och du har det rätta priset. En specialbeställning med 1x512 eller 1x1024 lönar sig alltid i längden.
Vi tog hem våra lagermaskiner med en plats ledig. Mycket populärt bland kunderna. Tyvärr föll det på att man inte fick prisfallsgaranti och att maskinerna i princip blev värdelösa när nya modeller kom ut.

Kan inte annat än hålla med, skulle inte rekommendera något annat än 1x512 i dagsläget. 1x1024 blir rätt dyrt hos Apple med tanke på deras minnespriser, 1x512 är den bästa kompromissen tycker jag, och så köper man en 512:a till (eller mer) på annat håll och stoppar i själv. Så gjorde jag nyss med min PB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 11:47
Ursprungligen av peterj:

Kan inte annat än hålla med, skulle inte rekommendera något annat än 1x512 i dagsläget. 1x1024 blir rätt dyrt hos Apple med tanke på deras minnespriser, 1x512 är den bästa kompromissen tycker jag, och så köper man en 512:a till (eller mer) på annat håll och stoppar i själv. Så gjorde jag nyss med min PB.

Exakt så jag trodde att det va!
Jag menar det blir ju både bättre och generösare av apple att trycka in 1x512mb kort i en beställd 512mb dator!
Visst förstår jag att 1gb kortet är dyrt men 2x256 korten kostar inte många ören mer än 1x512mb
Samt så slipper dom som har köpt sin dator för 25lock känna sig "lurade"

Och så blir dom ju av med 256mb korten...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 12:48
Ursprungligen av atomlab:

Exakt så jag trodde att det va!
Jag menar det blir ju både bättre och generösare av apple att trycka in 1x512mb kort i en beställd 512mb dator!
Visst förstår jag att 1gb kortet är dyrt men 2x256 korten kostar inte många ören mer än 1x512mb
Samt så slipper dom som har köpt sin dator för 25lock känna sig "lurade"

Och så blir dom ju av med 256mb korten...

Visst kan man tycka det, men du får fortfarande en dator med den konfiguration du beställt. Om någon av någon anledning vet med sig att 512MB räcker inom överskådlig framtid så duger det ju med 2x256MB. Möjligen skulle Apple kunna justera grundinställningen på just minnen på de dyrare varianterna av PB till att vara 1x512MB som standard, och att man kan välja 2x256MB till några hundralappar lägre pris istället.

Men fortfarande - du har fått vad du beställt. På konfigurationssidan står det (iaf nu, och även när jag beställde för några veckor sedan):

"512 MB DDR333 SDRAM - 2 SO-DIMMs"

Vilket är rätt solklart tycker jag.

Nåja. EOD?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 10:57

Jag köpte den direkt utav apple i sverige
Dvs http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore/

Och jag köpte den runt mitten av jan...
Känner mig iaf väldigt snålt förbluffad!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-14 11:01
Ursprungligen av atomlab:

Jag köpte den direkt utav apple i sverige
Dvs http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore/

Och jag köpte den runt mitten av jan...
Känner mig iaf väldigt snålt förbluffad!

Jag förstår om det känns snöpligt, men att kalla det "bluff & bedrägeri" är väl att ta i?
Du fick ju de 512Mb som du beställt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 11:00

Jo jag ska heltklart leta fram fakturan å läsa av den...

Ingen som vill köpa 2x256mb ddr ram kort

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 11:04

Jo för visso....men jag va vid tillfället jag köpte datorn helt övertygad om att det va 1 x 512mb minnes kort....
Det va väl stunden i sig som jag vart överförbannad och ratade ut apple!
Och det va just det köpe tillfället som jag kom ihåg när jag öppnade minnes luckan...haha

1
Bevaka tråden