Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OLED-skärmar från Apple?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta verkar vara väldigt osäkert ännu, men AppleInsider skriver en intressant sak i sin artikel om de nya PM G5 som väntas komma idag:

According to some of AppleInsider's most reliable sources, Apple is also readying a new line of displays, based on OLED technology, which could be announced alongside the new Power Macs, this week.

OLED (organic light-emitting display) is a display technology, pioneered and patented by Kodak, based on the use of organic polymer material as the semiconductor material in light-emitting diodes (LEDs).

I mina öron låter detta som en jättenyhet, om det är sant. OLED-skärmar har än så länge främst funnits på mobiler och nån enstaka digitalkamera (och har då fått stående ovationer för hur bra de är) hittills, men det är har länge snackats om när det ska komma på riktiga skärmar. Om Apple valt att vänta så länge med nya skärmar för att vänta in OLED-tekniken så har den väntan varit värd varenda sekund.

Nu återstår det bara att se om ryktet har någon sanning i sig... (hoppas).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-08 13:29

Jag tycker att det låter lite tidigt att släppa OLED skärmar. Jag tror inte att de löst problemen med livslängden än.
Hoppas jag har fel!

Mm, det var också en sak jag funderade på.

Jag hoppas förstås att dom löst problemen, annars får dom hellre vänta ännu ett tag.

Kan ju vara så att Apple mycket riktigt jobbar på OLED-skärmar (förr eller senare är det ju oundvikligt) men att källorna till AI misstagit det för att vara pågång redan nu.

Citat:

OLED (organic light-emitting display)

Betyder det att ens skärm kan få mögel? eller kanske man måste vattna den då och då för att hålla uppe upplösningen?

Vet ingenting om teknologin ("OLED"), vad är fördelerna? helt enkelt bara bättre?

Jag tror du slipper möglet Det stora problemet hittills har varit att de tappar i färg med tiden. Man vill ju inte gärna ha en skärm som är alldeles blek efter några år.

OLEDs fördelar är, om jag förstått det rätt, att det är strömsnålt, bättre i solljus, ljusstarkt, billigt att tillverka mm. Eftersom det lyser "av sig själv" behöver man inte bakgrundsbelysa vilket innebär mycket tunnare skärmar.

Läs mer här:
OLED-tekniken växer upp

Här är några fler länkar:
http://www.auo.com/e_technology_oled.php
http://www.univision.com.tw/en/oled/

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror du slipper möglet Det stora problemet hittills har varit att de tappar i färg med tiden. Man vill ju inte gärna ha en skärm som är alldeles blek efter några år.

OLEDs fördelar är, om jag förstått det rätt, att det är strömsnålt, bättre i solljus, ljusstarkt, billigt att tillverka mm. Eftersom det lyser "av sig själv" behöver man inte bakgrundsbelysa vilket innebär mycket tunnare skärmar.

Vore ju grymt tufft om man odlade fram dem i skålar med vatten Som sådana där "lycko-djur" - någon som kommer ihåg dem?

Ursprungligen av scooterbabe:

Vore ju grymt tufft om man odlade fram dem i skålar med vatten Som sådana där "lycko-djur" - någon som kommer ihåg dem?

Ha ha, jo, dom kommer jag faktiskt ihåg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 15:27
Ursprungligen av scooterbabe:

Vore ju grymt tufft om man odlade fram dem i skålar med vatten Som sådana där "lycko-djur" - någon som kommer ihåg dem?

Nostalgi!

annars kanske detta är nått: http://www.smithsonianstore.com/product_detail.asp?style=12080&dptid=1900

Om de inte har bakgrundsbelysning blir det ju guld att ha en sådan skärm i en bärbar. Typ dubbla batteritiden då...

  • Medlem
  • 2004-06-08 14:21

OLED skärmar är grymma... såg en Kyocera-kamera med en stor OLED-display... det var som ett hål rätt igenom kameran... grymt bra bild.. OLED har som Adrian påstår en begränsad livslängd och passar därför inte som datamonitorer eller TV-apparater...Mobiltelefoner och digital/video-kameror fungerar det bättre till då dom skärmarna i regel har mycket kortare brintid

Ursprungligen av nixon:

OLED skärmar är grymma... såg en Kyocera-kamera med en stor OLED-display... det var som ett hål rätt igenom kameran... grymt bra bild..

Du tror inte det var en Kodak LS633 du såg? Hursomhelst så har den en stor OLED-skärm. Här finns en recension som säger såhär om skärmen:

The "big thing" here is that amazing 2.2" OLED display. This thing must be seen to be believed -- it's amazed everyone I've shown it to. I can't wait for computer LCDs and televisions to use this technology.

Observera att ytterliggare en fördel med OLED är suverän betraktningsvinkel (se recensionen av kameran ovan).

Ursprungligen av nixon:

OLED har som Adrian påstår en begränsad livslängd och passar därför inte som datamonitorer eller TV-apparater...Mobiltelefoner och digital/video-kameror fungerar det bättre till då dom skärmarna i regel har mycket kortare brintid

Men om Samsung är pågång med OLED-skärmar så kanske det betyder att problemen är lösta? Deras skärmar kommer visserligen inte förrän nästa år, men ändå.

Citat:

Eldon Tyrell:
The light that burns twice as bright burns half as long - and you have burned so very, very brightly, Roy.

Nej, skämt åsido - det verkar vara en trevlig teknik. Läste en artikel om någt liknande men med lysande plast som kunde skrivas ut med teknik liknande bubble jet - tror det var Ny Teknik eller CS men kan inte hitta artikeln nu. Om något år är tft lika hopplöst omodernt som de monochroma lcd-skärmar som satt bl a i Macintosh Portable...

  • Medlem
  • 2004-06-08 15:02

Större OLED skärmar dröjer många år. Tillverkarna har väldiga problem att skala upp tillverkningen till större skärmar...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-06-08 15:58

Min tolkning: OLED i nästa (60Gb) iPod (med minneskortläsare). Perfekt för att mellanlagra foton. Antennutgång för att visa på TV. Basstationen har WLAN för att streama musik till stereon via nya Airport Express. Kanske till och med möjlighet att se film på ajpådden???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 00:09
Ursprungligen av kendoka:

Antennutgång för att visa på TV.

Antennutgång? Är det kanske en AV-kabel du menar?

Ursprungligen av kendoka:

Min tolkning: OLED i nästa (60Gb) iPod (med minneskortläsare). Perfekt för att mellanlagra foton. Antennutgång för att visa på TV. Basstationen har WLAN för att streama musik till stereon via nya Airport Express. Kanske till och med möjlighet att se film på ajpådden???

Bästa gissningen hittills.

OLED i TV-format eller dataskärmsstorlek (det har pratats om 17":are) känns bakvänt. OLED-teknikens svaghet ligger just i livslängden, vilket vi inte får glömma.

Eller en sorts avancerad fjärr. Med OLED skärm på kanske 7". Snyggt gjort. Som kommunicerar med WiFi. Och som man kan styra iTunes med... Eller nä, vettigare med en iPod asom gör samma sak.

Samsung som är hyffsat stora på skärmar har sagt att deras första OLED skärm på 17" kommer först nästa år
Så jag skulle bli förvånad om Apple spottar ut ett gäng redan nu

Jo, det verkade otroligt redan från början och nu när TS har släppt detaljerad info om nya skärmar så nämns inte heller OLED alls. Man kan anta att Apple aktivit följer utvecklingen av OLED och den dagen det finns att få tag i för produktion så lär dom hoppa på det tåget, men än är vi inte där.

Ja, eller plastskärmarna, som också borde vara här snart. Frågan är vilka som blir bäst, och vilken som vinner... Antagligen blir plastskärmarna, de som bygger på ledande och lysande plastpunkter, till e-tidningar och OLED-skärmarna till datorskärmar... Men det är svårt att sia om - det kan lika väl bli så att teknologierna hamnar i en återvändsgränd och något annat dyker upp...

Tror definitivt inte på större skärmar, det torde vara mer rimligt att denna typ kommer till ipoden.

Men nu hör inte detta riktigt till just denna tråd men varför skulle de sätta in wifi i ipodens basstation hmm skulle inte det betyda att man enbart kan köra musik från den om ipoden sitter i. Då är problemet detsamma med att man inte kan använda självaste ipoden som fjärrkontroll.

Är inte då poängen mer intressant om wifi sitter i självaste ipoden, och att man kan få upp spellistor eller bibliotek från sin stationära dator om man inte råkar ha så stor hd i sin ipod, alltså kunna utnyttja ipoden som en fjärrkontroll för musik eller internetradio.

Anledningen till att de sätter wifi i basstationen kan tänkas vara för att även ipod mini kan användas av detta i framtiden. Eventuellt.

1
Bevaka tråden