Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder på vätskekylningen i nya PM

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-06-12 10:45

Oehört coolt utseende... börjar påminna om en större och tuffare (för att inte tala om onödigare ) racingmotor av någon form.

Va fan måste jag använda handskar för att reparera den där... suck det blir bara värre och värre... jag trodde det skulle stanna vid hårtorken men nej...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-12 11:51

Nu vågar man inte ha denna G5 på fint trägolv

  • Medlem
  • 2004-06-12 14:30
Ursprungligen av REP:

Nu vågar man inte ha denna G5 på fint trägolv

Fast det lär väl först rinna ner i nätaggregatet som sitter under.

edit: felstafven!!

Senast redigerat 2004-06-13 01:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-12 15:26
Ursprungligen av XedoZ:

Fats det lär väl först rinna ner i nätaggregatet som sitter under.

Man kan väl ställa datorn i en plastbalja på golvet för den händelse att kylarvattnet skulle koka över.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-12 14:14

Nice! Jag tar två! samt en medan jag väntar!

  • Medlem
  • 2004-06-12 14:27

På den här bilden ser det ut som det är en enda stor täckplatta för kylanordningen. Om man kikar på bilden som hade "läckt ut" till Appleinsider tidigare så ser det också ut att vara en hel täckplatta men utan skåran i mitten.
http://xedoz.dyndns.org:5000/bilder/90nmG5Service.jpg

Man kan ju alltid spekulera i huruvida den bilden som Apple, enligt vad som stod, krävde Appleinsider att ta bort kan vara en designstudie på kommande PowerMacar som också har endast dubbla processorer. Känns som den är fejkad, men man vet ju aldrig?

Ser ut som att den ahr både vattenkylning som vanlig heatsink (de bakre kopparplattorna med rör). Undrar vad de plattorna kyler? Bussarna?

De här var inte alls kul, det luktar överklockning lång väg från Apple!
Snart måste man ha Civilingenjör utbildning för att kunna öppna och mecka i en datorn.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 15:52
Ursprungligen av Hunter78:

De här var inte alls kul, det luktar överklockning lång väg från Apple!
Snart måste man ha Civilingenjör utbildning för att kunna öppna och mecka i en datorn.

Va det inte fyra skruv till hela paketet?
Vet iofs inte vad civilingenjörer lär sig nu för tiden (management kan tro) men det svåraste måste väl vara att hitta rätt storlek på phillipsmejseln (om det nu inte är posidrive)

Ursprungligen av Pär:

Va det inte fyra skruv till hela paketet?
Vet iofs inte vad civilingenjörer lär sig nu för tiden (management kan tro) men det svåraste måste väl vara att hitta rätt storlek på phillipsmejseln (om det nu inte är posidrive)

Tror du inte det är hex-skruvar?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-12 17:03
Ursprungligen av Leftrustle:

Tror du inte det är hex-skruvar?

Det kallas för Torx skruvar.
Det finns Torx mejslar att köpas

Ursprungligen av REP:

Det kallas för Torx skruvar.
Det finns Torx mejslar att köpas

Ok då, fel namn

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-12 17:07

Det är lätt att meka faktiskt !
Eftersom dubbel CPU enheten innehåller vätskekylning.
Det är enkel att byta ut hela enhet.
Men efter garanti har gått ut blir det väldigt dyrt att byta ut om det är bara ena CPU som gått sönder.
Hela enheten måsta bytas ut !
Gott råd: köp med Apple Care ( 3 års garanti ).

Oväntad kommentar...

Är väl inget konstigt? Utvecklingen går framåt. Klagar du på att bilar har så passa avancerad teknik så knappt någon hemmasnickrare kan meka med dem?

Och varför ska man in i vätskekylningen och rota?

Ursprungligen av Leftrustle:

Oväntad kommentar...

Är väl inget konstigt? Utvecklingen går framåt. Klagar du på att bilar har så passa avancerad teknik så knappt någon hemmasnickrare kan meka med dem?

Och varför ska man in i vätskekylningen och rota?

Ja säg det du, framtida uppgraderingar blir inte en självklarhet med hjälp av vätskekylningen, vätskekylningen är ganska så svår snickrat system.
Apple vill att man ska i stället köpa nytt varje gång istället för att kunna uppgradera.
Sedan det där med Garantier blir ganska så knepigt när något går sönder!
Apple vill ju oftast skylla på oss konsumenter att vi har orsakat skadan.
Har man då kanske inte AppleCare Protection Plan så kan det kosta mer än det smakar
Tycker du att det är rimligt när man se på det stora hela! Nä det trode jag inte.

Tillägg : Sedan hur driftsäkert är systemet efter ett år eller två!

Ursprungligen av Hunter78:

Ja säg det du, framtida uppgraderingar blir inte en självklarhet med hjälp av vätskekylningen, vätskekylningen är ganska så svår snickrat system.
Apple vill att man ska i stället köpa nytt varje gång istället för att kunna uppgradera.
Sedan det där med Garantier blir ganska så knepigt när något går sönder!
Apple vill ju oftast skylla på oss konsumenter att vi har orsakat skadan.
Har man då kanske inte AppleCare Protection Plan så kan det kosta mer än det smakar
Tycker du att det är rimligt när man se på det stora hela! Nä det trode jag inte.

Tillägg : Sedan hur driftsäkert är systemet efter ett år eller två!

Men är det inte samma sak som med säg bilar?

Vem tror du ansvaret hamnar på om kylaren i en Audi kraschar efter 3 år?

Ursprungligen av Leftrustle:

Men är det inte samma sak som med säg bilar?

Vem tror du ansvaret hamnar på om kylaren i en Audi kraschar efter 3 år?

Ja det är självklart men det ska ju vara rimligt, Apple priser är allt annat än rimliga!
AppleCare Protection Plan betyder inte automatiskt att Apple tar tag i datorn, Vet själv och då hade jag AppleCare Protection Plan och inte gick det bättre för det!
Tänka att man har AppleCare Protection Plan och något alvarligt händer efter 1 - 1.5 år och Apple sätter sig på tvären m.m. kul va! Jag hade problem med Apple från första början innan ens ordinarie garantin gick ut plus att jag hade AppleCare Protection Plan.

Kan bara tänka mig att det blir mardrömmar med Apple om de anser att skadan som har uppstått inte anses vara fabriks skada när det är det !

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-12 17:10
Ursprungligen av Leftrustle:

Men är det inte samma sak som med säg bilar?

Vem tror du ansvaret hamnar på om kylaren i en Audi kraschar efter 3 år?

Det är en väldig skillnad på om en kylare går sönder på en bil, stannar du motorn i tid är ingen större skada skedd mer än kylaren skall lagas.
Börjar det läcka i en dator så kan man räkna ut med r... vad som händer. Dessutom verkar kylvattnet innehålla bakteriedödande medel och antikorrisionsämnen.
Mvh

Ursprungligen av miri:

Det är en väldig skillnad på om en kylare går sönder på en bil, stannar du motorn i tid är ingen större skada skedd mer än kylaren skall lagas.
Börjar det läcka i en dator så kan man räkna ut med r... vad som händer. Dessutom verkar kylvattnet innehålla bakteriedödande medel och antikorrisionsämnen.
Mvh

Men förlåt då för den dåliga liknelsen..

Om kamremmen går av då? Eller toppackningen brister? Eller bromsarna slutar fungera?

Hjälp...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 17:20
Ursprungligen av Leftrustle:

Men förlåt då för den dåliga liknelsen..
Om kamremmen går av då? Eller toppackningen brister? Eller bromsarna slutar fungera?
Hjälp...

Spelar roll…
Gillar man idén med vattenkylning så är det ju käckt, och gillar man det inte så finns det ju alternativ…

[font="times"]Att det attltid skall behöva tjafsas om allt - personligen tycker jag man kunde lägga in en färgning i eloxeringen av aluminiumen på G5:orna a´la iPod mini. Men gnälla om att det inte är si utan så istället finner jag _så_ löjligt…[/font]

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-12 23:47
Ursprungligen av Leftrustle:

Men förlåt då för den dåliga liknelsen..

Om kamremmen går av då? Eller toppackningen brister? Eller bromsarna slutar fungera?

Hjälp...

samma sak
går kamremmen sönder och du inte har ett ventilhaveri,förstört ventillyftar, ventiler
topp packningen, stannar du så är det ingen större skada skedd..

läcker en G5 ? vad händer då?

mvh

Nej, självklart. I sådana fall är det tråkigt. men det har ju knappast med tekniken att göra, utan i sådana fall Apples policys.

Jag tycker att Apple gör rätt som går över till vätskekylning. Luftkylning är inte effektivt och används i stort sett aldrig inom andra områden där värme måste avlägsnas. Känns väldigt 60-tal med luftkylning...

Finns det några specar på vilken temperatur procesorerna lyckas komma ned i med denna lösning ? Ligger dom kvar på 60-62°C ?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 22:55

hmmm sidan verkar nere just nu...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-13 00:21

Vilket jävla jox med vattenkylning. Samtidigt som intel och amd går mot enklare uppbyggnad med mindre behov av ventilation, 2 fläcktar för en dator, så joxar Apple med vattenkylning för att komma ifatt i prestanda.
På intet sätt underlättar detta en senare/framtida uppgradering av snabbare och billigare prosessorer/och prestanda.
Dvs att behålla ursprungliga konfigaurationen (burken 2 x någonting G5) och sätta in snabbare moderna prosessorer.
Apple är ett slutet system. och slutet närmare sig snabbare för Apple än den framtida icke möjliga och enkla prosessoruppgraderingen.

mvh

Senast redigerat 2004-06-13 00:37
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-13 01:47
Ursprungligen av miri:

Samtidigt som intel och amd går mot enklare uppbyggnad med mindre behov av ventilation

Nu skrev du väl ändå fel. Intel har aldrig haft nån processorserie som blivit varmare och drar mer ström än P4 "prescott" som de säljer nu. Den blev så varm att de till och med fått dra tillbaka 3.4GHz modellen. Processorfläktarna låter som dammsugare så kunderna kommer tillbaka och undrar om det är nåt fel.

3.6GHz och 3.8GHz som lanserades i februari har inte ens funnit att köpa, 3.4:an kom och gick.

AMDs Athlon 64 och Opteron har också fläktar som pustar på bra och låter rätt så duktigt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-13 09:19
Ursprungligen av molia:

Nu skrev du väl ändå fel. Intel har aldrig haft nån processorserie som blivit varmare och drar mer ström än P4 "prescott" som de säljer nu. Den blev så varm att de till och med fått dra tillbaka 3.4GHz modellen. Processorfläktarna låter som dammsugare så kunderna kommer tillbaka och undrar om det är nåt fel.

3.6GHz och 3.8GHz som lanserades i februari har inte ens funnit att köpa, 3.4:an kom och gick.

AMDs Athlon 64 och Opteron har också fläktar som pustar på bra och låter rätt så duktigt.

jag läste detta, http://www.idg.se/ArticlePages/200406/11/20040611155841_IDG.se316/20040611155841_IDG.se316.dbp.asp

mvh

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-13 09:46

Cuben någon?

Bevaka tråden