Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibooken känns seg...

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland
  • 2004-06-12 10:40

När jag öppnar ett fönster, vilket som helst, så tar det en märkbar tid innan det öppnas... Fartkänslan är obefintlig. Vad göra? Är inte så hemma i OSX än, så jag undrar om det kann vara någon inställningsfråga..?
Jag har stoppat i 768 ram, så det är väl inte det antar jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 10:49

Logga ut - logga in (om det var länge sedan)
Kolla hur mycket HD-utrymme du har kvar (bör vara minst 10%)
Kolla med ' top ' i teminalen (ctrl z - för att avbryta ) om någon process tar mycket eller om det är mycket "pageouts" (över hälften av "pageins").
Kolla i systemmedelanden -> system.log om det står mycket om "prebinding"
Prova att låta datorn stå på över natten (eller kör ' sudo periodic daily ' resp. ' sudo periodic weekly ' i terminalen)

Lite idéer…

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 12:14
Ursprungligen av Pär:

(ctrl z - för att avbryta )

Offtopic.
Ctrl+Z är som default Suspend i tcsh. Skriver man fg så hoppar man in i processen igen. Ctrl+C är terminate. Är det kanske annat i bash?
ps aux | grep top
borde ge rätt mycket om man har som vana att använda ctrl-z

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 15:04
Ursprungligen av Sebastian Turstam:

Offtopic.
Ctrl+Z är som default Suspend i tcsh. Skriver man fg så hoppar man in i processen igen. Ctrl+C är terminate. Är det kanske annat i bash?
ps aux | grep top
borde ge rätt mycket om man har som vana att använda ctrl-z

Ockey - då tycker jag att han absolut inte skall in i top och kolla hur datorn mår...
Vet vore ju försödande om han har en vilande process igång när terminalen avslutas.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 15:17
Ursprungligen av Pär:

Ockey - då tycker jag att han absolut inte skall in i top och kolla hur datorn mår...
Vet vore ju försödande om han har en vilande process igång när terminalen avslutas.

Gulligt. Notera 'Offtopic'.
Och det var absolut ingen kritik mot ditt/dina tips. Nu ska jag låta tråden handla om vad den var ämnad att handla om...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 15:47
Ursprungligen av Sebastian Turstam:

Gulligt. Notera 'Offtopic'.
Och det var absolut ingen kritik mot ditt/dina tips. Nu ska jag låta tråden handla om vad den var ämnad att handla om...

Var bara att om man öppnar terminalen (en tcsh session) och sedan stänger den (avslutar) så stängs ev. processer som startats av denna oxå…
Fan vet hur det är i bash iofs

  • Medlem
  • Gotland
  • 2004-06-13 09:29
Ursprungligen av Pär:

Logga ut - logga in (om det var länge sedan)
Kolla hur mycket HD-utrymme du har kvar (bör vara minst 10%)
Kolla med ' top ' i teminalen (ctrl z - för att avbryta ) om någon process tar mycket eller om det är mycket "pageouts" (över hälften av "pageins").
Kolla i systemmedelanden -> system.log om det står mycket om "prebinding"
Prova att låta datorn stå på över natten (eller kör ' sudo periodic daily ' resp. ' sudo periodic weekly ' i terminalen)

Lite idéer…

Har kollat "top" i terminal. Pageins 13935, Pageouts 0. Det enda som tar kraft (CPU) är top, 11,5%...
Hittade inget om prebinding.
Ska prova det här sudo.. så får vi se sen. Vad är det förresten?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-13 09:49
Ursprungligen av Urdus:

Ska prova det här sudo.. så får vi se sen. Vad är det förresten?

sudo är bara ett kommando i terminalen att du vill vara "superuser" när du ger kommandot (du kan ställa till mycket mer om du vill )
Periodic innebär att man manuellt kör lite script som ligger i cron och som "roterar loggar". Dessa körs mormalt nattetid på burken, om den är igång, vilket den tyvärr sällan är. De som finns är daily, weekly och monthly - där daily och weekly brukar hjälpa upp ett system med alldeles för långa loggar.

Men innan du knappar loss lite hipp som happ i terminalen så kolla med ' man sudo ' och ' man periodic ' vad som står på hjälpsidorna ( mellanslag - ny sida, ctrl+z (eller enl ovan) - för att avbryta ' man ' ).
man - < http://www.hmug.org/man/1/man.html >
periodic - < http://www.hmug.org/man/8/periodic.html >
sudo - < http://www.hmug.org/man/8/sudo.html >

Det går ju köra coctail för samma sak oxo om man tycker det är lättare att installera program och trycka på knappar

Avsluta hellre top med att trycka på Q.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-12 11:55

Kör program Cocktail (finns hämta på nätet)

Vad finns det för hjälp om man har för mycket pageouts? Kan man göra något åt det?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 15:14
Ursprungligen av Leftrustle:

Vad finns det för hjälp om man har för mycket pageouts? Kan man göra något åt det?

Mest ett tecken på att det är ont om minne trots allt…

Ursprungligen av Leftrustle:

Vad finns det för hjälp om man har för mycket pageouts? Kan man göra något åt det?

Ja , installera mer minne.

Men va fasen, har ju 768... Jaja, får väl in och gräva djupt i datorn då...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 15:26
Ursprungligen av Leftrustle:

Men va fasen, har ju 768... Jaja, får väl in och gräva djupt i datorn då...

Har du så mycket pageouts?
(iofs. ligger jag på 1/2 - men jag har ju bara 640 och två á tre användare med massa drett igång som inte används hela tiden…)

Ursprungligen av Pär:

Har du så mycket pageouts?
(iofs. ligger jag på 1/2 - men jag har ju bara 640 och två á tre användare med massa drett igång som inte används hela tiden…)

Har 1000000 pagins, 600000 pageouts... Något är galet...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 15:58
Ursprungligen av Leftrustle:

Har 1000000 pagins, 600000 pageouts... Något är galet...

Stora siffror var det

Galet? Eftersom du borde startat om nyss (iom. säkerhetsuppdateringen för någon vecka sedan) så verkar det skumt om du inte ligger och kör massa olika program (mathematica m.m. i X11 ex.v.)

Antal pageouts verkar variera ganska mycket; ökar när man jobbat med massa prg och minskar inte efter detta. Startar man om går det ner till 0 och ökar långsamt. Har nu runt 200.

Det står ju en parantes med någon siffra (oftast noll). Är detta det som sker just nu och den andra är ackumulerad siffra?

Ang. snabbheten kolla också hur batterisparinställningen står. Ha själv på maximal prestanda och laddaren isatt för det mesta.

Har en uptime på 3 dagar nu, och har inte kört X11 på länge...

Ska blåsa hårddisken nästa helg, får se om det bättrar sig.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 16:10
Ursprungligen av Leftrustle:

Har en uptime på 3 dagar nu, och har inte kört X11 på länge...

Då är det nog läge att leta fel…

  • Medlem
  • Gotland
  • 2004-06-13 12:07

Tack. fortsätter forska..

  • Oregistrerad
  • 2004-06-13 14:27

som sagt så är det i nästan alla fall bättre att avsluta top (och man med mera) med q eller ctrl-c (även i bash) då processen bara läggs i vila om man kör ctrl-z.. starta processen igen genom bg (kör processen i bakgrunden) eller fg (processen i .. "förgrunden")

1
Bevaka tråden