Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätadaptern en brandfara ??!!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-06-12 11:59

Nätadaptern till min ibook lade av. naturligtvis när man har skiiiitmycket jobb och batteriet precis var slut.

Det började med att inte batteriet tog laddning. Adaptern kändes obehagligt varm, så jag drog ur sladden, lämnade kontoret. fortsatte jobba senare på kvällen, behövde ström och satte kontakten i väggen. Det verkade som om inte batteriet tog laddning nu heller. Efter ett litet tag började det knastra, lukta bränt och adaptern va STEKHET, gick ite att hålla.

Hade definivt börjat brinna om jag inte varit hemma !!

Frågor:

Vad kan ha hänt ?
Garanti eller annat ? Bara 18 månader gammal....
Var kan man få tag på en ny NU
Kan batteriet vara skadat ?
Vill apple veta att det har hänt ?

MVH

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-12 12:21

Min adapter har också blivit stekhet efter en långtids intensivt körande via den. Men det har lösts enkelt genom att plugga ur den och låta den vila nån timme.

Men vad jag hade tänkt göra är att skaffa en timmer och plugga in adaptern i den när jag är hemma.

Jag har iovs inte en aning om vad du ska göra, men höra av dig till apple tycker nog att du kan göra, tycker inte dem borde bli så varma så fort i vilket falll som helst.

Alla elektriska varor är potentiellt brandfarliga och/eller potentiella tändkällor. Det finns väl EX klassade bärbara datorer idag men de kostar en halv miljon...

Apple's lilla adapter kanske nog är för liten för att vara så stor (24.5 V; 1.875 A) därav att den blir het.

T

  • Medlem
  • 2004-06-12 13:24

Het är väl OK, men den här "brann" ju faktiskt och det efter bara några minuter. Riktigt dåligt av apple att bara ha ett års garanti.

Jag hade en adapter till en powerbook som också började "brinna", eller i alla fall slå gnistor. Det berodde på att kabeln skalades upp precis där den går in i adaptern. De har nu ersatt modellen med en annan med lite mer förstärkning precis där.

Jag har Applecare på min PB och fick en ny adapter på garantin. När jag ringde Apple så blev de rätt upprörda och jag fick prata med någon speciell säkerhetsansvarig eftersom det var brandrisk inblandad. Att deras prylar kan gå sönder är en sak, att de kan orsaka brand är en helt annan. Ring och klaga, säg att det kunde ha blivit endsvåda så blir de kanske nervösa och skickar dig en ny adapter. De kostar ju trots att 900:- eller något sånt.

  • Medlem
  • 2004-06-12 21:09

Vart ska man ringa, framgår inte riktigt på deras web......

Ursprungligen av tby:

Vart ska man ringa, framgår inte riktigt på deras web......

Ring Apple och påtala detta, tror säkert att de vill ha reda på om deras adaptrar börjar brinna.
Kan kosta dem skjortan om det skulle hända i USA, ja även här i Sverige, (de har tuffare advokater i USA)

Apples nummer 08 - 587 711 94 eller 08 587 711 50

  • Medlem
  • 2005-02-13 11:44

När jag sätter i sladden till min iBook så blixtrar det lite häftigt...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-12 22:51

Min blir varm ibland men för det mesta är den normalvarm

1
Bevaka tråden