Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nån som säljer ett nätaggregat till dasslock??

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 10:46

Hej!

finns nån här som säljer ett nätaggregat till en ibook 366mhz graphite (dasslock)?

mitt nätagg har kraschat o macsupport vill ha 4000 för reperation!

Vänta nu... Nätagg du menar sladden med den lilla pucken på? Den kostar inte 4000 kr, inte ens hos Macsupport.
Däremot om den lilla hmm pluppen som du sticker in strömkontakten i är trasig ja då kan jag tänka mig att det drar iväg. För det är inte roligt att öppna en gammal iBook. Skulle väl tro att 75% är timkostnaden ungefär.

Är det sladden och pucken som är paj kan du får köpa den av oss för 900 kr.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 11:06
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Vänta nu... Nätagg du menar sladden med den lilla pucken på? Den kostar inte 4000 kr, inte ens hos Macsupport.
Däremot om den lilla hmm pluppen som du sticker in strömkontakten i är trasig ja då kan jag tänka mig att det drar iväg. För det är inte roligt att öppna en gammal iBook. Skulle väl tro att 75% är timkostnaden ungefär.

Är det sladden och pucken som är paj kan du får köpa den av oss för 900 kr.

nej det är inte pucken det är fel på!

det är antingen pluppen i datorn eller nätaggregatet...det som omvandlar ac-adapterns o batteriets ström till rätt styrka för cpu o minne o moderkort!

o ja..hur fan öppnar man dator jävelen? hittar ju inga skruvar

Ah då förstår jag priset på 4000 kr... det är en timmes operation av maskinen innan du kommer så långt innan du kan byta dessa delar. De kostar en slant. Sedan en timme för att stänga den igen. De med Apples Servicemanualer, jag har gjort det en gång och slipper det gärna igen för alla framtid.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 11:19
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ah då förstår jag priset på 4000 kr... det är en timmes operation av maskinen innan du kommer så långt innan du kan byta dessa delar. De kostar en slant. Sedan en timme för att stänga den igen. De med Apples Servicemanualer, jag har gjort det en gång och slipper det gärna igen för alla framtid.

kan du beskriva hur du gjorde eller skicka en manual som beskriver steg för steg hur fan man gör? det hae varit skitbra du!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 17:48

ingen alls som kan hjälpa mig få liv i mitt dassalock?

tror som sagt att det kan vara nätagget som strular..o apple tar 4000 för att laga den!

vill inte slänga min kära ibook! kan ingen hjälpa mig eller sälja mig ett nytt aggregat??

Ursprungligen av Elajtenworld:

ingen alls som kan hjälpa mig få liv i mitt dassalock?

tror som sagt att det kan vara nätagget som strular..o apple tar 4000 för att laga den!

vill inte slänga min kära ibook! kan ingen hjälpa mig eller sälja mig ett nytt aggregat??

Denna länk kanske hjälper en del om du ska bege dig in i din iBook på egen risk.
http://www.bluap.nl/mac/ibookhd.php

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 23:22
Ursprungligen av Errol Garner:

Denna länk kanske hjälper en del om du ska bege dig in i din iBook på egen risk.
http://www.bluap.nl/mac/ibookhd.php

tack för länken!

nu behöver jag bara ett nytt nätaggregat med! ingen som har ett att sälja eller en reservdelsibook eller nånting med ett sådant nätaggregat?? MÅSTE HA ETT!

=/

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-06-16 10:43

Sladd och puck - 900 kr. Kan man göra något på det priset???

Ursprungligen av Wiberg:

Sladd och puck - 900 kr. Kan man göra något på det priset???

Han behöver ju inte sladden & pucken, pucko!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-06-17 10:13
Ursprungligen av iJohannes:

Han behöver ju inte sladden & pucken, pucko!

Nä, men det gör kanske jag... därav min fråga! :eek:

(Pucko är en så skön förolämpning - omöjlig att bli sur på!)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-06-16 13:03

Er du sikker på at det er nätaggregatet det er feil på?
På min gamle ibook var det det lille kortet som sitter i datorn, som man setter inn strømkontakten i som var glapp, med litt tålmodighet og en loddebolt så fikset jeg det selv, men beregn god tid om du tenker å åpne maskinen selv. Jeg hadde også brudd i kabeln mellom pucken og kontakten, så da fikk jeg ta bort plasten rundt kontakten, klippe av kablen, og lodde på den på nytt på kontakten, også på med el-tape, ikke direkte vakkert, men det fungerer nå alldeles utmerket. Kostet bare et par kroner for lodde tinn, som du selsagt kjøper på Clas Ohlsson.

Lykke til.

1
Bevaka tråden