Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook 17" | Grafikkortet har lagt av tror jag

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 09:29

Het plötsligt fick min dator spatt. Allt började blinka på skärman sedan blev allting vitt, med svaga spattiga ränder som for lite sporadiskt över skärmen. Oavsätt hur många gånger jag startar om den så vill den inte. Jag kan inte ens få bild via en extern skärm. Startuppsnurran syns inte heller, problemet uppstår omedelbart vid uppstart... (Men den går igång och jag kan köra lite i blindo, detta kommer man inte så långt med tyvärr)

Måste jag skicka in datorn till nån verkstad efter att ha pratat med Apple och sitta där utan maskin under en oerhört viktig deadline eller finns det nått jag kan försöka fixa själv först? (typ öppna upp nått å trycka fast, om det skulle vara så att saker glappar)

/d

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 10:00

Nä, det tycker jag låter rätt kört…
(Det finns iofs en flatkabel som kan kasa ur (kunde förr), men då ryker ju å andra sidan garantin om man pillar där)
Du har ingen möjlighet att låna någon mac och tanka över det viktiga via en FW-kabel och "target mode" på PB:n

Aj aj aj det låter sannerligen grafikort. Det tar reparationstället två dagar att få hem logikortet (grafikkortet sitter där på) och det tar cirka en timme att byta (inkl hårttorkskörning ).

Hur nära är deadlinen? Imorrn antar jag? Så är det ju alltid Murphy eller vad han hette.
Prata med servicestället om din situation de kan säkerligen hjälpa dig.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 12:20

mmm... funderar t.o.m. på att köra timbuktu på den under den här veckan som det gäller...

...f-n... får väl ringa Äppel på måndag...

  • Medlem
  • 2004-06-12 12:41

Du har nollställt PRAM, och Powermanager? Jag har aldrig hört talas om ett liknande fel, men man vet ju aldrig?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-13 00:34

vad var det för kortkommando nu igen?

To reset PRAM:

1 Restart your computer and immediately hold down these keys:

option + command + r + p

Make sure the Caps Lock key is not engaged.

2. Hold the keys down until you hear the startup sound a second time, then release the keys.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-13 20:32

fungerade inte. Nu försökte jag även få igång datorn som en hårddisk på en annan dator mha firewire och starta upp med T nertryckt. Den dyker inte upp? Var det inte T man skulle hålla nere?

Ja, det var t-tangenten...
Konstigt fel, jag har heller aldrig hört om något liknande.
Är den andra datorn en Mac?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-13 22:25

absolut. En dual 1GHz med 10.3.4...

mitt enda hopp nu är att jag kan få tag i allt via nätverket för det verkar som om datorn fungerar fint utom skärmen. Jag kan blindsurfa mig till vissa saker (typ Reboot m.m.) och de verkar fungera. Så jag hoppas att en anslutning till nätet på jobbet kan få den att bli hittad så jag kan tanka ner allt viktigt innan reparation... som gissningsvis kommer dra ut på tiden...

1
Bevaka tråden