Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer denna manick att nu bli verklighet?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I o med att airport express nu sett dagens ljus så kanske denna manick kan bli verklighet, för utan någon form av remote så ser inte jag Airtunes som något super.

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=24245&page=1&pp=15&highlight=ipal

kanske det inte är en egen ny produkt utan nya ipoden som kommer att bli likt denna.

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=39762&page=1&pp=15&highlight=ipal

Ett mini itunes inbyggt.

Och kanske detta rykte inte gäller skärmarna utan Pal produkten eller ipoden.

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=46022

Jag har ingen aning (vem har det, förutom S. Jobs) men jag tror på något som kommer den 28 som kommer att vara super tillsammans med Airport express.

Varför kan man inte förena en hemma pda/ remote och samtidigt kunna göra en variant på Philips Pronto - alltså en lcd multfjärrkontroll i färg som bara den kostar nästan 6-8000:- och enbart kan agera som multifjärrkontroll. Nja jag vet inte.

Vad säger ni?

  • Medlem
  • 2004-06-11 16:12

Om Apple istället kunde satsa på att få de grejer som redan finns att funka med Macen, så skulle det gagna oss mycket mer än att Apple själva ska göra alla prylar... men de vill väl mjölka oss suckers antar jag.

hmm ok

Kan väl i viss mån instämma, men å andra sidan finns denna sak så ge mig genast den länken och jag köper gärna en sådan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-18 16:16
Ursprungligen av draags:

I o med att airport express nu sett dagens ljus så kanske denna manick kan bli verklighet, för utan någon form av remote så ser inte jag Airtunes som något super.

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=24245&page=1&pp=15&highlight=ipal
Vad säger ni?

Apple Pal, ryktet med nio liv! Själv är jag ju övertygad Pal-anhängare, som ni kan se i diskussionen ovan. Och, det verkar ju rimligt med en video-"Pod" som dubblar som fjärrkontroll och som använder samma princip som Airport Express. Sedan dröjer det inte länge till Quicktime Video Store

Jag hoppas verkligen på att det kommer något som på ett enkelt sätt kan göra så att jag kan få undan alla mina nuvarande cd skivor.

Jag har i en tidigare tråd nämnt detta men alla de förslag som nämnts tycker inte jag är något alternativ.

Om en ipod /pda/ Apple Pal kommer vad kan då denna mer bestyckas med. Synkad adress bok, kalender och kanske så att man kan läsa mail. Vore skönt om man slapp att alltid fysiskt var tvungen att koppla in den till sin stationära dator. I o med att isync finns så har detta förenklat mitt liv, nu vet jag att alla mina bokmärken, adresser osv finns uppdaterade automatiskt på alla tre ställen som jag har en mac dator, underbart smidigt.

Vore skönt om man kunde utan att ha sin dator i knät kunde få meddelande om nya mail osv. (Frågan är i o för sig varför)

Arru: du som är en Apple Pal anhängare, vad tror du kommer att vara grejen med denna, vad kommer den att kunna göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-26 22:15
Ursprungligen av draags:

Jag hoppas verkligen på att det kommer något som på ett enkelt sätt kan göra så att jag kan få undan alla mina nuvarande cd skivor.

Jag har i en tidigare tråd nämnt detta men alla de förslag som nämnts tycker inte jag är något alternativ.

Om en ipod /pda/ Apple Pal kommer vad kan då denna mer bestyckas med. Synkad adress bok, kalender och kanske så att man kan läsa mail. Vore skönt om man slapp att alltid fysiskt var tvungen att koppla in den till sin stationära dator. I o med att isync finns så har detta förenklat mitt liv, nu vet jag att alla mina bokmärken, adresser osv finns uppdaterade automatiskt på alla tre ställen som jag har en mac dator, underbart smidigt.

Vore skönt om man kunde utan att ha sin dator i knät kunde få meddelande om nya mail osv. (Frågan är i o för sig varför)

Arru: du som är en Apple Pal anhängare, vad tror du kommer att vara grejen med denna, vad kommer den att kunna göra?

Framför allt tror jag att en Pal kommer vara ett billigare sätt att få en bärbar dator man kan använda hemma, om man redan har en stationär mac. Tänk trådlösa hörlurar. Det finns många trevliga skäl att kunna plocka med sig datorn till soffan, favoritfåtöljen eller sängen. Ännu bättre om den är mindre, lättare men ändå kraftfullare än en vanlig 'book.

Som nämnts nedan så kan den med säkerhet även fungera som fjärrkontroll för iTunes. Airport express visar ju att Apple är seriösa med uppspelning av musik på datorn. Inga crappy multimedia-högtalare längre...

Sen är ju allt som har med video att göra fyllt av möjligheter! Har Pal:en videoutgång så kanske den kan strömma video från stora datorn så att man kan se nedladdad film på TVn. Att Apple skulle ge sig in i hyrfilmbranschen känns inte längre så främmande, efter framgångarna med ITMS

Ovanstående låter väl bra? Men det känns som att det inte riktigt motiverar en produkt som för det första säkert kostar 4-6000 kr eller med och dessutom kräver att man redan har en mac, eller hur? Låt oss nu inte underskatta Apple! De är ju faktiskt rätt slipade på produktdesign och vi kan nog vänta oss helt nya användningsområden också.

Till exempel dök det för några år sedan upp en läcka om Apple iBrary som man skulle ha för sina e-böcker. Om det finns backning i de senaste OLED-ryktena, kan det inte vara på gång en e-bokaffär där Apple har löst problemen med att läsa e-böcker? Text är ju dessutom lättvikts-data, som man skulle kunna konsumera i parken eller på bussen utan konstant beroende av "moder"-macen.

Jo det vore skönt att kunna läsa sin e-post i tvsoffan, eller att kunna lyssna på musik eller i framtiden ha sina filmer s en sån manick, kan faktiskt bli rätt trött på alla dessa emballage som finns, cd skivor, dvd skivor osv.

Nej detta med att samla saker som med itms och senare eventuellt filmer tyckte jag tidigare var trist, men jag börjar mer o mer gilla tanken, varför samla alla dessa skrymmande produkter i fula förpackningar, syftet med en film är ändå filmen, när det gäller musik så är visserligen ett litet nöje att kunna läsa texterna eller eventuella bilder osv. men denna problematik borde kunna lösas.

Sedan är detta rent miljömässigt mycket bättre, trots all elförbrukning.

Att produkten skulle kosta 4-6000:-, ja det skulle den nog, men jag undrar nog om detta verkligen är en fristående produkt eller om det är så att ipoden kommer bestå av två varianter, eller tre. en ipod mini, en vanlig typ som nu eller om det är tre en som är mer "stationär".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-27 16:59
Ursprungligen av draags:

Att produkten skulle kosta 4-6000:-, ja det skulle den nog, men jag undrar nog om detta verkligen är en fristående produkt eller om det är så att ipoden kommer bestå av två varianter, eller tre. en ipod mini, en vanlig typ som nu eller om det är tre en som är mer "stationär".

Så, du menar alltså att detta skulle bli en tredje produkt-"gren"? Som Blackberry fast bra?

Det vore inte helt otänkbart ändå. Inte konstigare än en "fjärrkontroll" till att börja med Lämplig jämförelse är ju Apples gamla Newton eMate Pal borde ju ha spec. motsvarande 2000-talets krav då. Och design därefter?

Det verkar som om vi pratar om en skrivplatte- (tablet-) dator men där Apple förhoppningsvis rättat till alla begränsningar med sådana. Jag kan tänka mig det, ser helt klart ett behov av en sådan för många människor som bara behöver skriva, surfa, kolla mail och lyssna på musik med sin dator. (största delen av Wintelsidans hemanvändare)

Känns som att det har provats och misslyckats förut (Blackberry tex. säljer ju inte som smör direkt?) men nu talar vi ju faktiskt om företaget med förmåga att göra något extra av redan kända produkter. Jag skulle bli klart mer förvånad om Pal är en fristående "lightdator" men det är inte orimligt på något sätt!

Jag köper aldrig fula skivor, så jag ser inte problemet

Ursprungligen av Leftrustle:

Jag köper aldrig fula skivor, så jag ser inte problemet

Jag har oxå bara snygga skivor, Sandra, Samantha fox, Britney Spears och så de otroligt gulliga i Blue.

Men du vet, det är därför jag tröttnat på dessa, de är så snygga men när man sett ett tag på den vackra ytan och tittar inuti - ja då är det eko. Så därför vill jag slopa det säljande skalet.

Jag har aldrig sett blackberryn förut, den såg ju trevlig ut, fast jag antar att Apple kan mer än vad den hade att erbjuda.

Jag antar att de inte gör något som kommer sälja i för liten kvantitet, en flopp produkt är kanske inget de strävar efter.

En PDA tror jag inte att de gör, däremot så tror jag att det trådlösa hemmet kan behöva en sak lik det som vi tror är Pal, eller en ipod som är mer avancerad än dagens, Jag har en 15" tibook och det är inga problem att släpa omkring på den, men jag gör det sällan ändå.

Jag har ingen aning vad Apple kommer att hitta på, men jag hoppas att den lanseringen som skedde med airport - airtunes bara var början på något som kan bli större. Jag skulle verkligen vilja ligga i soffan, ha en ipod/ pal med det genialiska itunes interfacet, lyssna på musik, utan att någon sladd är inkopplad samt slippa att ha hörlurar i öronen och förstöra ljudkvaliten med itrip.

Om jag sen kan läsa mina mail, eventuellt skicka - eller kunna köpa musik från itms eller en talbok så vore jag riktigt nöjd.

Men framförallt vore jag glad om Apple fortsatte att göra så att musiken blir enklare att lyssna på och då nu satsa på hemmet.

Ipoden är bra som den är nu, men jag tror att en tryckkänslig skärm, större display samt ett än mer likt itunes interface, så skulle detta kunna bli en riktigt bra jukebox för hemmet.

Men vad kan då tänkas kunna mer få plats i en sådan apparat, eller i en Pal/ ipod eller vad det nu är.

Kolla mail, kolla adressboken, kalender men vad mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-27 22:10
Ursprungligen av draags:

En PDA tror jag inte att de gör, däremot så tror jag att det trådlösa hemmet kan behöva en sak lik det som vi tror är Pal, eller en ipod som är mer avancerad än dagens, Jag har en 15" tibook och det är inga problem att släpa omkring på den, men jag gör det sällan ändå.

Jag har ingen aning vad Apple kommer att hitta på, men jag hoppas att den lanseringen som skedde med airport - airtunes bara var början på något som kan bli större. Jag skulle verkligen vilja ligga i soffan, ha en ipod/ pal med det genialiska itunes interfacet, lyssna på musik, utan att någon sladd är inkopplad samt slippa att ha hörlurar i öronen och förstöra ljudkvaliten med itrip.

Om jag sen kan läsa mina mail, eventuellt skicka - eller kunna köpa musik från itms eller en talbok så vore jag riktigt nöjd.

Men framförallt vore jag glad om Apple fortsatte att göra så att musiken blir enklare att lyssna på och då nu satsa på hemmet.

Ipoden är bra som den är nu, men jag tror att en tryckkänslig skärm, större display samt ett än mer likt itunes interface, så skulle detta kunna bli en riktigt bra jukebox för hemmet.

Men vad kan då tänkas kunna mer få plats i en sådan apparat, eller i en Pal/ ipod eller vad det nu är.

Kolla mail, kolla adressboken, kalender men vad mer.

Jag känner också att jag inte har en aning om vad Apple hittar på (därför dessa vilda spekulationer )
De få uttalanden som Steve har gjort antyder att det som ska lanseras är något nytt i fråga om koncept.

Det skulle kunna vara så, att Äpplet har hittat på något mellanting mellan dator, iPod och PDA. Det är antagligen inte något som bäst beskrivs som PDA eftersom Jobs avfärdar det marknadssegmentet. Tekniskt går de ju att kombinera utan större problem. Däremot är det inte helt lätt att bestämma vilka finesser som ska ingå (design) eller hur de ska presenteras för användaren. (programvara) Vi kan ju rimligen anta att Airport figurerar, det verkar vara hett för tillfället

Jag börjar mer och mer tro på någon form av "hemterminal". Som en PDA men med en annan uppsättning finesser för att användas hemma. Precis som Apple myntade begreppet "PDA" så kommer den nya mojängen förmodligen att inte bara ha ett varumärke (Pal) utan också kallas för någon sorts gruppnamn. PHG, Personal Home Gizmo tror jag personligen

1
Bevaka tråden