Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hanterar 1Ghz iBook alla film-format?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har inte haft en iBook (dasslock) sedan förra sommaren så jag har inte följt Mac-världen med lupp direkt. Nu stundar dock inköp av en iBook 12" och jag tänkte bara kolla några saker först med er experter;

* Med 1Ghz hanterar den väl samtliga filmformat? Xvid, Divx etc, etc.
* Vilken filmspelare är bäst? Är det fortfarande VLC?
* Hur lång batteritid kan man räkna med vid filmuppspelning?
* Är tv-ut funktionen smidig? Medföljer tv-ut "ploppen" eller måste man köpa den separat?

Och lite allmännt om 12" 1Ghz;

* Hur är ljudnivån? Hur ofta drar fläkten igång och hur mycket låter den då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-11 15:34

Har en 12" 800 MHz och den spelar upp filmer fint.
Personligen tycker jag att VLC funkar bra.
Har fått ur 4 timmar, kanske lite mer vid uppspelning vid batteridrift. Härligt att kunna klämma två filmer på tåget.
TV-ut-"ploppen" behövde jag köpa till separat, runt 200 kronor har jag för mig.

Kanske stressar jag inte min ibook tillräckligt men jag tror fläkten har gått igång ca 7 ggr sedan jag fick den i mitten av februari. Använder datorn seriöst runt 10 timmar per dag.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-11 15:42

mplayer (bäst utan GUI. i varje fall det GUI jag haft till den) tycker jag är den bästa uppspelaren. klarar en del som inte vlc fixar.

  • Medlem
  • 2004-06-11 16:09

Fläkten på de flesta bärbara macar går igång endast när man kör 3D, eller mer avancerade uträkningar. Sällan när man t ex spelar upp en film. När den går igång låter den lite illa, faktiskt. TV-ut pröjsade jag en femhundring för tror jag.

VLC är tveklöst bäst, speciellt om man kopplar till TV. MPlayer har lite bättre bildkvalitet, men det blir askonstigt på PAL-TV. VLC klarar fler filmer utan att hacka också. Om du har båda, så är du ju helgarderad.

1
Bevaka tråden